Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Ultegra shifter kapot

Gebruikersavatar
tornadotom
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 11 nov 2007 16:39

Gebruikersavatar tornadotom 31 okt 2022 08:07

walter- schreef: 28 okt 2022 22:10
rene schreef: 28 okt 2022 22:02 Remleiding inkorten is niet nodig, mits de eerste keer goed gemonteerd.
dat er natuurlijk vanaf hoe groot je bent ;-).
Help me eens, wat heeft je lichaamslengte voor invloed op het wel of niet inkorten van je remleiding?
Vertrouwen is goed, controle is beter.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 31 okt 2022 08:10

De remleidingen geleverd bij de shifter worden gemaakt opdat ze voor de 'grootste' fietsen passen. Ben je kleiner, en wil geen lange bochten in de leiding moet je inkorten.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 01 nov 2022 09:45

Hij kan toch gewoon de oude remleiding gebruiken ? Mits die niet afgebroken is of iets dergelijks. Officieel moet je een nieuw "tonnetje" monteren aan het eind van de kabel, maar in de praktijk werkt het vaak nog wel de leiding gewoon weer vast te schroeven aan de nieuwe shifter.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5810
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 01 nov 2022 12:59

jsparie schreef: 01 nov 2022 09:45 Hij kan toch gewoon de oude remleiding gebruiken ? Mits die niet afgebroken is of iets dergelijks. Officieel moet je een nieuw "tonnetje" monteren aan het eind van de kabel, maar in de praktijk werkt het vaak nog wel de leiding gewoon weer vast te schroeven aan de nieuwe shifter.
Nieuw "olijfje " is helemaal niet nodig mits de eerste keer goed gemonteerd. En dan bedoel ik recht op de remleiding, wat voor sommige heel erg moeilijk blijkt. Zo ook voor Shimano zelf want ik haalde mijn oude remcalipers van het systeem en haalde de remleiding los. Bleek de remleiding niet tot de eindstop in de caliper gedrukt wat tot gevolge had dat het "olijfje" scheef op de remleiding zat. Het uiteinde van de remleiding incl "olijfje" een beetje vet maken met witte vaseline helpt hierbij zeker.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
tornadotom
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 11 nov 2007 16:39

Gebruikersavatar tornadotom 07 nov 2022 12:50

rene schreef: 01 nov 2022 12:59
jsparie schreef: 01 nov 2022 09:45 Hij kan toch gewoon de oude remleiding gebruiken ? Mits die niet afgebroken is of iets dergelijks. Officieel moet je een nieuw "tonnetje" monteren aan het eind van de kabel, maar in de praktijk werkt het vaak nog wel de leiding gewoon weer vast te schroeven aan de nieuwe shifter.
Nieuw "olijfje " is helemaal niet nodig mits de eerste keer goed gemonteerd. En dan bedoel ik recht op de remleiding, wat voor sommige heel erg moeilijk blijkt. Zo ook voor Shimano zelf want ik haalde mijn oude remcalipers van het systeem en haalde de remleiding los. Bleek de remleiding niet tot de eindstop in de caliper gedrukt wat tot gevolge had dat het "olijfje" scheef op de remleiding zat. Het uiteinde van de remleiding incl "olijfje" een beetje vet maken met witte vaseline helpt hierbij zeker.
Ik vind jullie benamingen erg creatief. Olijfje is zelfs schattig te noemen! :lol:

Jullie hebben gelijk, de snijring hoeft niet altijd vervangen te worden.
Vertrouwen is goed, controle is beter.

hayes

hayes 17 apr 2023 15:07

Mijn linker shifter werkt amper nog. Die schakelt verschrikkelijk zwaar.
Fiets is geleverd in maart 2021 dus uit garantie.
Mijn FM wil toch garantie proberen maar ik vrees de iets een hele tijd kwijt te zijn.

Ook hard geschrokken van de prijs van een shifter bij een FM. Dat gaat snel richting 250 euro.
Ik heb nog nooit een kapotte shifter gehad eigenlijk, en vind twee jaar echt wel kort qua levensduur.
Veel kan je daar toch ook niet aan kapot maken, tenzij door een val.

Ik ga er niet zelf aan beginnen maar vrees door dit grapje ene 300 euo kwijt te zijn.
Laatst gewijzigd door hayes op 31 jul 2023 16:08, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 17 apr 2023 15:26

Als je toch al besloten hebt om die 300 euro uit te geven zou ik zeker zelf iets proberen.
Nee heb je al dus kan het alleen ja worden.
Enige is dat je even op een andere fiets moet rijden.
Maar dat is bij jou geen probleem. ;)

abdr
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 17 apr 2023 15:53

hayes schreef: 17 apr 2023 15:07 Mijn linker shifter werkt amper nog. Die schakelt verschrikkelijk zwaar.
Fiets is geleverd in maart 2021 dus uit garantie.
Mijn FM wil toch garantie proberen maar ik vrees de iets een hele tijd kwijt te zijn.
Heb je al gecontroleerd of de binnenkabel nog in orde is? Binnen in de shifter moet die een bocht van 90º nemen, en vaak gaat die daar kapot. Het gevolg is dat er strengen van de kabel het shiftmechanisme blokkeren waardoor dat slecht of niet meer werkt. Je kan de kabel het best controleren langs de binnenkant van de shifter, rubber wegschuiven en dan venstertje openen.

binnenkant shifter.jpg
(uit https://www.youtube.com/watch?v=MWDuQRXiGO4 )
HLG6U.jpg

jackflash
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 17 apr 2023 16:15

Ik schrik wel van de oorzaak van je val. Een touw over het fietspad gespannen? Zoiets gaat niet per ongeluk lijkt me. Welke zieke geest doet zoiets. Ik moet er niet aan denken dat me zoiets zou overkomen. Hopelijk alles ok met jou zelf?

hayes

hayes 17 apr 2023 16:24

abdr schreef: 17 apr 2023 15:53
hayes schreef: 17 apr 2023 15:07 Mijn linker shifter werkt amper nog. Die schakelt verschrikkelijk zwaar.
Fiets is geleverd in maart 2021 dus uit garantie.
Mijn FM wil toch garantie proberen maar ik vrees de iets een hele tijd kwijt te zijn.
Heb je al gecontroleerd of de binnenkabel nog in orde is? Binnen in de shifter moet die een bocht van 90º nemen, en vaak gaat die daar kapot. Het gevolg is dat er strengen van de kabel het shiftmechanisme blokkeren waardoor dat slecht of niet meer werkt. Je kan de kabel het best controleren langs de binnenkant van de shifter, rubber wegschuiven en dan venstertje openen.


binnenkant shifter.jpg
(uit https://www.youtube.com/watch?v=MWDuQRXiGO4 )

HLG6U.jpg
Fm heeft nieuwe kabel gestoken een maand of twee geleden. Dat is één week goed gegaan en toen begon de ellende opnieuw.
Ik check eens of er restjes zouden achtergebleven zijn.
Remmen gaat gewoon nog goed, schakelen dus niet.

Ik heb idd wel fietsen genoeg om even verder te kunnen. Maar de SUP begint helaas een beetje een kwaaltjesfiets worden.
Frameschade, gekraak waar we héél lang de oorzaak niet vonden (zadelpen), bottombracket dat te snel de geest gaf, nu shifter.
Fiets is twee jaar oud, zowat 13-14.000km denk ik.

Gelukkig opent deze week een mooie fietsshop in m'n stad/dorp de deuren. Ik ben al een tijdje aan het twijfelen aan de FM ook...
In een stadje van 3000 inwoners een heuse conceptstore :mrgreen:

abdr
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 17 apr 2023 17:01

hayes schreef: 17 apr 2023 16:24 Fm heeft nieuwe kabel gestoken een maand of twee geleden. Dat is één week goed gegaan en toen begon de ellende opnieuw.
Ik check eens of er restjes zouden achtergebleven zijn.
Ik heb in mijn R7020 shifter inderdaad kabelresten gevonden. Je moet het kapje eraf halen dat onderaan de shifter zit, zie de eerder gelinkte YouTube-video. Maar als het probleem na 1 week al terug opduikt mag de fietsenmaker het wel oplossen...

hayes

hayes 31 jul 2023 16:08

Mijn nieuwe FM heeft in juli de shifter opgestuurd naar Shimano.
Dus op dat moment 2 jaar en 4 maand oud.
Zonder probleem als garantiegeval erkend.
Scheelt toch weer 200+ euro.

Plaats reactie