Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Scott Addict (10/20/30) model 2022 maximale bandenbreedte?

Gebruikersavatar
gineau
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 24 jan 2010 21:25

Gebruikersavatar gineau 21 okt 2022 13:58

Hoi-hoi,

Ik heb een Scott Addict 20 in de bestelling staan, welke binnenkort bezorgd wordt. Wat ik alleen nog niet na heb kunnen gaan voor deze fiets, is welke bandenbreedte er maximaal in past. Hij wordt geleverd met 32 mm's en online lees ik her en der dat de modellen van 2022 breed genoeg zouden zijn voor 35 mm...

Is er iemand op dit forum die dat kan bevestigen? Het gaat dan dus om de Addict 10/20/30 (niet de RC) van het huidige modeljaar. Die schijnen breder uit te vallen dan eerdere modellen.

Eventueel een fotootje met een meetlint erbij zou al helemaal tof zijn. :)

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 21 okt 2022 14:22

Wil je dan nog bredere banden dan 32 mm monteren?
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 okt 2022 16:07

Wellicht voor gravel !

Gebruikersavatar
SqueeZer
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 jan 2022 21:59

Gebruikersavatar SqueeZer 21 okt 2022 16:42


Gebruikersavatar
gineau
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 24 jan 2010 21:25

Gebruikersavatar gineau 21 okt 2022 18:04

Lcsmet schreef: 21 okt 2022 14:22 Wil je dan nog bredere banden dan 32 mm monteren?
havana schreef: 21 okt 2022 16:07 Wellicht voor gravel !
:) Als 35's zouden lukken, wil ik die wel uit gaan proberen ja. Voor de weg (o.a. woon-werk), en evt voor lichte gravel. Kan mij niet zoveel schelen of het nog helemaal "race" is, hoor. :mrgreen: Zou tof zijn als bijv. 35C Pirelli cinturato's zouden passen.

Dank je voor het delen (al had ik deze documentjes al gezien). Helaas wordt ook hier niet verteld wat er maximaal aan bandenbreedte in zou passen... Scott houdt het mysterieus.


Edit: ik hoor net van een ander forumlid dat er zowel voor als achter (ruim) 40 mm ruimte is ter hoogte van de banden. Hmmm dan zal het erom spannen, aangezien banden (ook afhankelijk van velgbreedte) wel eens iets breder willen uitvallen dan de aangegeven maat.

Gebruikersavatar
SqueeZer
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 jan 2022 21:59

Gebruikersavatar SqueeZer 21 okt 2022 19:39

Dan moet je even de moeite doen het document echt lezen ;) pagina 72 van https://asset-misc.scott-sports.com/Roa ... rts_EN.pdf

If you want to mount a new tyre, you need to observe the sizing system and the
actual size of the old tyre. The latter is specified in two different units on the side
of the tyre. One of the sizes is the standardised size in millimetres which is more
precise, e.g. the number sequence 25-622 means that the tyre is 25 - 28 mm
wide when fully inflated and has an inner tyre diameter of 622 millimetres. The
other size is indicated in inches (e.g. 28x1.35 or 700x35C) (a).

Zo geheimzinnig houd Scott het dus niet want ik interpreteer dit als max 35c als je echt zekerheid kan je trouwens ook gewoon je dealer opbellen die horen het te weten toch?

En idd. bij de Scott Addict GRAVEL bike is het 40 mm maar volgens je beginpost ging het om de gewone Addict?

Gebruikersavatar
gineau
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 24 jan 2010 21:25

Gebruikersavatar gineau 21 okt 2022 20:02

SqueeZer schreef: 21 okt 2022 19:39 Dan moet je even de moeite doen het document echt lezen ;) pagina 72 van https://asset-misc.scott-sports.com/Roa ... rts_EN.pdf

If you want to mount a new tyre, you need to observe the sizing system and the
actual size of the old tyre. The latter is specified in two different units on the side
of the tyre. One of the sizes is the standardised size in millimetres which is more
precise, e.g. the number sequence 25-622 means that the tyre is 25 - 28 mm
wide when fully inflated and has an inner tyre diameter of 622 millimetres. The
other size is indicated in inches (e.g. 28x1.35 or 700x35C) (a).

Zo geheimzinnig houd Scott het dus niet want ik interpreteer dit als max 35c als je echt zekerheid kan je trouwens ook gewoon je dealer opbellen die horen het te weten toch?

En idd. bij de Scott Addict GRAVEL bike is het 40 mm maar volgens je beginpost ging het om de gewone Addict?
Ook dat gedeelte heb ik gelezen.

Wellicht is het een idee om de eigen leeskunsten na te gaan, i.p.v. mij te betichten van onzorgvuldig lezen. Mijn Engels is prima en hier staat NIET vermeld wat voor mijn model fiets --of welk ander model dan ook-- de maximale bandenbreedte is. Er wordt alleen een uitleg gegeven over maataanduidingen in het algemeen.

Wat ik hoorde van het andere forumlid ging over hetzelfde type en modeljaar fiets. :)

Gebruikersavatar
SqueeZer
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 jan 2022 21:59

Gebruikersavatar SqueeZer 21 okt 2022 20:25

Foute interpretatie los daarvan altijd leuk als je mensen probeert te helpen om dan zulke feedback te lezen .. soit -> Ik lees op allerlei fora 35c en in dit document gebruiken ze het als een voorbeeld (ja ik heb het correct geïnterpreteerd dat hiermee nog niet gezegd is wat de max tyre clearance wel is maar dat het een uitleg over is ...).

Ik zou zeggen bel even je dealer voor de zekerheid of stuur een mailtje naar Scott zelf (dat is wat ik zou doen nu).

Gebruikersavatar
gineau
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 24 jan 2010 21:25

Gebruikersavatar gineau 21 okt 2022 20:35

Haha, sorry als ik wat hard was in mijn bewoordingen. De combinatie van "terechtwijzen" en dan zelf meerdere dingen niet op een rijtje hebben (bandenbreedte gravelmodel bijv ook, die is minstens 45c) vond ik ergerlijk. Ik waardeer je inbreng verder wel degelijk.

Ik heb inmiddels de maten, maar zal voor de zekerheid inderdaad nog contact opnemen met Scott en evt de dealer. :like:

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 22 okt 2022 09:26

Blijft nog het volgende over.
Niet elke band valt even breed, zelfs binnen een merk zit daar verschil tussen. Ik heb bijvoorbeeld voor en achter een Schwalbe pro one tubeless zitten. Voor een 25 mm uit 2020 en achter een 28 mm uit 2022. Deze banden komen echter met schuifmaat gemeten beide net zo breed uit.
Kortom, wellicht dat een breed vallende 35 de max is, terwijl van een smaller exemplaar een 38 of zelfs 40 kan passen.
Houd er daarnaast ook wel rekening mee dat je wel iets van speling houdt naast de band, anders komt deze geheid tegen je frame in bochten.

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 22 okt 2022 10:39

Van een framefabrikant zul je alleen horen wat zij als maximale breedte adviseren. Daar zit een flinke veiligheidsmarge in. Daardoor dekken zij zich mede in voor het doorschuren van frames door banden en smerigheid die daardoor meegenomen wordt.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
gineau
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 24 jan 2010 21:25

Gebruikersavatar gineau 23 okt 2022 22:03

Begrijpelijk dat de fabrikanten dat zo doen pino, goed punt!

scottwilko schreef: 22 okt 2022 09:26 Blijft nog het volgende over.
Niet elke band valt even breed, zelfs binnen een merk zit daar verschil tussen. Ik heb bijvoorbeeld voor en achter een Schwalbe pro one tubeless zitten. Voor een 25 mm uit 2020 en achter een 28 mm uit 2022. Deze banden komen echter met schuifmaat gemeten beide net zo breed uit.
Kortom, wellicht dat een breed vallende 35 de max is, terwijl van een smaller exemplaar een 38 of zelfs 40 kan passen.
Houd er daarnaast ook wel rekening mee dat je wel iets van speling houdt naast de band, anders komt deze geheid tegen je frame in bochten.
Dat is wel een opvallend verschil. (Of eigenlijk niet-verschil.) De gebruikte velgen zijn verder hetzelfde neem ik aan.

En inderdaad heb je er weinig aan wanneer een band in principe past, maar in de bochten tegen het frame staat. :idea:

Aangezien Scott mensen in eerste instantie doorverwijst naar een dealer, heb ik die er maar naar gevraagd. En ook die wist het niet te vertellen. Zij hebben dezelfde informatie als wij...

Nouja, ik ga het wel merken. :roll:

Plaats reactie