Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

8 kogels ipv 9

de Funs
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mei 2016 17:51

de Funs 20 okt 2022 16:24

Ik heb een nieuw freewheel op mijn fiets gezet, ik dacht ik ga meteen even wat kogellagervet smeren aan het eind van de naaf waar de kogels zitten. Tot mijn verbazing zaten er aan 1 kant 9 kogels en aan de andere kant maar 8. Ik heb uren naar die ene kogel gezocht maar geen succes.

Ben redelijk zeker dat ik die ene kogel niet verloren ben (zit ook zeker niet in de naaf) dus er zaten hoogstwaarschijnlijk maar 8 kogels aan de linkerkant.

Bij het terugplaatsen van de kogels bleek dat 8 kogels veel beter past als 9 kogels, bij 9 kogels raken alle kogels elkaar.

Dus om consequent te zijn heb ik aan BEIDE kanten 8 kogels teruggeplaatst. Ik heb net een paar kilometer gefietst, geen probleem, achterwiel draait soepel.

Nu is mijn vraag, welke gevolgen kan dit hebben. Ik wil uiteraard niet mijn achterwiel slopen. Maakt die ene kogel een wereld van verschil of moeten dat er perse 9 zijn ?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 20 okt 2022 16:36

Het is altijd het totaal aantal kogeltjes wat erin gestopt kan worden min één, dus 9-1. Klaarblijkelijk heeft iemand reeds eerder het wiel geserviced. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

de Funs
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mei 2016 17:51

de Funs 21 okt 2022 13:09

Ok, we rijen gewoon door met 8 kogels als de vonken er vanaf vliegen upload ik wel een fimpje :)

Plaats reactie