Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

hoge (gemiddelde) hartslag

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 20 okt 2022 14:41

Als je dat idd vaststelt onderweg, is het altijd de vraag of je de 'training' dan nog zinvol kan afwerken. Als 'training' denk dat je ritje weinig zinvol was, vooral dan omdat je helemaal 'op' eindigde. Het is dus op zich niet alleen de hartslag die hoog is, maar ook dat je je lichaam aan het uitputten was, versus 'een redelijke inspanning', iets stevigere duurtraining wat het anders zou moeten zijn.
Heb je het de komende dagen nog, zou ik toch rusten of de groep minsten laten rijden. Tenminste als je naar specifieke doelen werkt; is het allemaal voor het plezier en is vorm minder belangrijk kun je kiezen ;-). Met volgens mij wel een redelijk risico dat je op termijn er niet beter van wordt.

i-mac

i-mac 20 okt 2022 14:44

Waarom niet eens de raad vragen van aan arts? Een simpele bloedafname kan soms al meer info geven.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 20 okt 2022 14:46

i-mac schreef: 20 okt 2022 14:44 Waarom niet eens de raad vragen van aan arts? Een simpele bloedafname kan soms al meer info geven.
Ik weet dat je uit de medische hoek komt, maar waarom direct naar dokter als er één keer iets afwijkends is? En dan niet iets dat verontrustend klinkt.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 20 okt 2022 16:16

"Waarom direct naar een forum als er 1 keer iets afwijkends is? Zeker als je weet dat er verschillende factoren niet optimaal waren."
Zou je ook kunnen stellen, maar daar help je de vraagsteller niet mee.

i-mac

i-mac 20 okt 2022 16:24

Ik laat 2 x per jaar een bloedafname doen. Voor sommigen is dat misschien overbodig. Dat is hun goede recht om daar zo over te denken. Maar vanaf een bepaalde leeftijd is het handig om bepaalde waarden in je bloed te weten.

En uiteindelijk is een arts nog steeds de meest aangewezen persoon als je onzeker bent wat gezondheid betreft. Op een forum kan je wel eens je oor te luisteren leggen of er leden zijn met identieke klachten. Maar ieder mens is anders, dus zal ieder antwoord ook anders zijn. Met andere woorden, daar heb je ook niet veel aan.

Gebruikersavatar
didi641
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 16 feb 2010 19:32

Gebruikersavatar didi641 20 okt 2022 17:42

Op zich hoef je jouw hierin geen zorgen te maken. Zoals de merendeel hier aangeeft heb je een tijd niet op de fiets gezeten en een COVID vaccin gehad. Dit, maar ook andere elementen kunnen een invloed hebben op je hartslag (vermoeidheid, voeding, parcours, weer).

Op zich zou een bikefit (als die je meer comfort biedt) hierbij geen invloed mogen hebben. Daarnaast is het ook afhankelijk van wat je normaal gewoon bent om te rijden. Dit ifv je individuele trainingsarbeid en omslagpunt, of rij je alleen met de groep(en) mee.

Bij veel liefhebbers (zonder kritiek) ontbreekt een brede basis en wordt er te snel gereden ifv gemiddelden tov hartslag.
~ Each cyclist has its story ~
~ Scott Addict - di2 12 speed - Roval C38 ~

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 20 okt 2022 18:14

i-mac schreef: 20 okt 2022 16:24 Ik laat 2 x per jaar een bloedafname doen. Voor sommigen is dat misschien overbodig. Dat is hun goede recht om daar zo over te denken. Maar vanaf een bepaalde leeftijd is het handig om bepaalde waarden in je bloed te weten.

En uiteindelijk is een arts nog steeds de meest aangewezen persoon als je onzeker bent wat gezondheid betreft. Op een forum kan je wel eens je oor te luisteren leggen of er leden zijn met identieke klachten. Maar ieder mens is anders, dus zal ieder antwoord ook anders zijn. Met andere woorden, daar heb je ook niet veel aan.
Mijn huis(sport)arts vindt, met een neiging tot te hoge cholesterol één keer per twee jaar meer dan voldoende. In Frankrijk krijg je alle waarden mee. Daarbij kan ik zien dat het niet zo snel afwijkt. Word je tussendoor ziek, dan kan er een reden zijn voor bloedonderzoek, maar ook lang niet altijd.

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 20 okt 2022 21:42

Maar als je goed getraind bent, dan is je gemiddelde hartslag toch lager bij de zelfde inspanning dan slecht getraind. Je hartslag variatie is toch alleen hoger als je goed getraind bent?

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 20 okt 2022 21:47

Begin vorige week een winderig fietstochtje gedaan daags na Covid vaccinatie.
Had mijn madam me 10 keer willen los rijden, het was 11 keer gelukt.
Me zelden zo slecht gevoeld op de fiets. En inderdaad abnormaal hoge hartslag zodra we tegen de wind in reden.
2 dagen later nog nergens last van.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5061
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 okt 2022 08:19

Aspide83 schreef: 20 okt 2022 21:42 Maar als je goed getraind bent, dan is je gemiddelde hartslag toch lager bij de zelfde inspanning dan slecht getraind. Je hartslag variatie is toch alleen hoger als je goed getraind bent?
Door training zal op lange termijn je gemiddelde hartslag idd wat dalen, maar door training zal je ook een bepaalde mate van vermoeidheid in je lichaam krijgen. In het seizoen is het dan ook steeds lastiger om je max hartslag te halen. Neem je een paar dagen rust dan zal je zien dat je weer veel makkelijker richting je max hf gaat, dat heeft puur te maken met dat je hartspier is uitgerust. Dit heeft dus ook invloed op je gemiddelde HF.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 21 okt 2022 13:06

Een eenmalige gebeurtenis zegt niet zoveel. Als het nog een paar keer gebeurt, dan moet je er iets mee, zoals bijvoorbeeld naar een dokter.
hun fietsen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 okt 2022 08:08

Jans schreef: 20 okt 2022 18:14
i-mac schreef: 20 okt 2022 16:24 Ik laat 2 x per jaar een bloedafname doen. Voor sommigen is dat misschien overbodig. Dat is hun goede recht om daar zo over te denken. Maar vanaf een bepaalde leeftijd is het handig om bepaalde waarden in je bloed te weten.

En uiteindelijk is een arts nog steeds de meest aangewezen persoon als je onzeker bent wat gezondheid betreft. Op een forum kan je wel eens je oor te luisteren leggen of er leden zijn met identieke klachten. Maar ieder mens is anders, dus zal ieder antwoord ook anders zijn. Met andere woorden, daar heb je ook niet veel aan.
Mijn huis(sport)arts vindt, met een neiging tot te hoge cholesterol één keer per twee jaar meer dan voldoende. In Frankrijk krijg je alle waarden mee. Daarbij kan ik zien dat het niet zo snel afwijkt. Word je tussendoor ziek, dan kan er een reden zijn voor bloedonderzoek, maar ook lang niet altijd.
Ik heb ook te hoog cholesterol en meet ook eens in de twee jaar.

Ja kan natuurlijk elk half jaar testen, maar dan moet je wel een reden hebben vind ik.
In een half jaar veranderd er nooit een normale waarde extreem.
Mijn vraag is dan waar je naar opzoek bent en wat je laat meten crp?

Bij de waarde die wel snel veranderen merk je dat meestal direct.
Ben wel echt benieuwd waarom @i Mac dat doet en of het alleen bloedwaarde is?

Plaats reactie