Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Regenjasje

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 483
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 14 okt 2022 10:06

MarkVeenstra schreef: 14 okt 2022 09:33 Ik zou nog wel eens een goed jasje willen juist voor naar het werk op de gewone fiets. Probleem is vaak dat t snel veel te warm is. Dat heb ik al met mijn gewone zomerjas in deze periode van het jaar. En die is dan nog niet eens waterdicht ook. Gooi ik er een vuilniszak overheen, houdt het meer water tegen, maar ga ik - hoe langzaam fietsend ook - gewoon veel te warm in krijgen.

Moet ik het dan zoeken in zo'n decathlon ding (en dan zonder die zomerjas eronder).. of eerder in zo'n shakedry? Of nog weer een hele andere categorie goretex achtige jassen, waar het niet meer gaat om lichtgewicht en strak aansluitend, omdat daar geen voorwaarde ligt voor op een gewone fiets?
Ik heb dat decathlon ook een rit gebruikt...
Na een half uur ben je al helemaal nat, en dat komt niet door de regen ;)

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 14 okt 2022 11:01

Ik heb zelf ook zo'n frommeljasje van rond de 30 euro, maar dat voldoet prima bij kortstondige buitjes van korter dan een halfuur in voorjaar en najaar!
Natuurlijk is zo'n jasje slecht ademend, en kan je het transpiratie vocht minder kwijt, je wordt wat klammer.

Maar dat weegt niet op tegen compleet nat regenen bij temperaturen onder de 20 graden.

In de zomer bij 20 graden of meer trek ik bij buien geen jasje aan, aangezien je dan vaak zo weer droog bent.
Bij voorspelde langdurige regen heb ik een Assos Schlosshund, maar dan heb je het over een compleet andere categorie dan waar de TS om vraagt.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

i-mac

i-mac 14 okt 2022 11:13

Het is natuurlijk geen makkelijke zoektocht. Een jasje die in de achterzak kan, maar niet waterdicht moet zijn. Dan weet je al dat je kletsnat zal worden van het zweten. Waarom dan niet kiezen voor een jasje die ook wat regen kan verdragen? Ik heb de gele versie, en heb daar al ettelijke ritten mee gefietst in de regen.

https://www.decathlon.be/nl/search?Ntt= ... N%20RYSEL_

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 14 okt 2022 11:30

Mooie tip.
De gele blijkbaar niet in voorraad.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1337
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 14 okt 2022 11:42

MarkVeenstra schreef: 14 okt 2022 09:33 Ik zou nog wel eens een goed jasje willen juist voor naar het werk op de gewone fiets. Probleem is vaak dat t snel veel te warm is. Dat heb ik al met mijn gewone zomerjas in deze periode van het jaar. En die is dan nog niet eens waterdicht ook. Gooi ik er een vuilniszak overheen, houdt het meer water tegen, maar ga ik - hoe langzaam fietsend ook - gewoon veel te warm in krijgen.

Moet ik het dan zoeken in zo'n decathlon ding (en dan zonder die zomerjas eronder).. of eerder in zo'n shakedry? Of nog weer een hele andere categorie goretex achtige jassen, waar het niet meer gaat om lichtgewicht en strak aansluitend, omdat daar geen voorwaarde ligt voor op een gewone fiets?
Ik gebruik daar een degelijke hiking jas voor. Vaak zijn die in neutrale kleuren en kunnen ze ook als alledaagse jas gedragen worden. Een jas voor zeilen is ook een goede optie.
Waterdicht én niet te warm zijn ook wel 2 moeilijk te combineren parameters. Zeker als je kleding onder de jas de gangbare laagjes voor op het werk zijn, want dat is doorgaans warmer dan waar een sportjas op ontwikkeld is.

i-mac

i-mac 14 okt 2022 11:44

patrickvb schreef: 14 okt 2022 11:30 Mooie tip.
De gele blijkbaar niet in voorraad.
Wel in Nederland en Frankrijk. Al weet ik niet of ze verzenden naar ons land.

https://www.decathlon.fr/p/veste-velo-r ... 04&c=JAUNE
Hier een filmpje erbij ..

https://www.decathlon.nl/p/fietsregenja ... mc=8575004

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5074
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 14 okt 2022 11:46

Op dit moment is er strava challenge actief waarbij je 30% korting krijgt op aanschaf bij gorewear.com.
Dus shakedry jacket voor zo'n 200 euro ipv 300 euro.

Niet verder klooien met andere jasjes en achteraf spijt hebben...

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 14 okt 2022 12:14

patrickvb schreef: 14 okt 2022 11:30 Mooie tip.
De gele blijkbaar niet in voorraad.
Daar was op pagina 1 al naar verwezen! :lol: Door deze tip zeker uitverkocht!

Geen waterdichte fietsjas maar eerder jasje die mee te nemen is in de achterzak en aan te trekken bij een regenbui.

https://www.decathlon.nl/p/wielren-rege ... -racefiets

Daar voldoet deze prima aan, dat hoeft echt geen 200 euro plus te kosten! :?
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

wowo
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 aug 2016 23:48

wowo 14 okt 2022 17:31

Tot nu bevatten (dure) ademende waterdichte jasjes vaak stoffen die PFC's bevatten (oa Goretex). PFc's zijn zeer bedenkelijk voor het milieu.
Gortetex schijnt bezig te zijn met een PFC's vrije DRW coating maar wat die bevat weet ik niet.
Zelf vermijd ik Goretex omdat ik van mening bent dat het mileu er ook toe doet.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4204
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 15 okt 2022 14:43

DDX schreef: 14 okt 2022 11:46 Op dit moment is er strava challenge actief waarbij je 30% korting krijgt op aanschaf bij gorewear.com.
Dus shakedry jacket voor zo'n 200 euro ipv 300 euro.

Niet verder klooien met andere jasjes en achteraf spijt hebben...
Ik kwam het jasje (volledige naam: Gore wear C5 GTZ shakedry 1985 VIZ……) gisteren tegen op de website van Bever zwerfsport, in een aanbieding van €179. Maar stond helaas op uitverkocht.
Hier heb ik toch eens een mailtje naar de klantenservice aan gewaagd. Vandaag kreeg ik reactie terug dat ze het Jack in bepaalde maten toch nog konden leveren (mits de leverancier-voorraad klopt), voor die aanbiedings-prijs.
Dus maar meteen besteld. Nu hopen dat de voorraad info van de leverancier klopt!

meuk
Forum-lid
Berichten: 1099
Lid geworden op: 06 sep 2010 14:58

meuk 15 okt 2022 23:16

Naast mijn recent aangeschafte Castelli Idro toch ook maar de genoemde Decathlon lightweight aangeschaft. Mijn hotpack was op weg naar de cross in Montfoort echt niet meer waterdicht. Mag die van Decathlon straks het vuile werk opknappen

Gebruikersavatar
SqueeZer
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 jan 2022 21:59

Gebruikersavatar SqueeZer 16 okt 2022 11:44

Ik heb deze onlangs in de outlet van Vermarc gescoord https://www.vermarcsport.com/nl/732d9f9 ... a4219df577

Past met een beetje goede wil opgerold in de achterzak.

Plaats reactie