Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wel of geen winterset.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 12 okt 2022 16:44

Dat van je strandfiets heeft dan weer te maken met dat je je gewicht over een grotere oppervlakte uitsmeert. "Grip" heeft behalve de ondergrond eigenlijk 2 grote parameters:
- oppervlakte rubber die de weg raakt
- neerwaartse kracht die jij op de weg uitoefent

Gezien de 2 invers gecorreleerd zijn, moet je dus vooral kijken waar voor jou het optimum (ongeveer) ligt.

i-mac

i-mac 12 okt 2022 16:48

Ik overweeg ook om een 2de set wielen te kopen voor mijn gravelfiets, maar dan meer gericht op mooi weer en o.a. een fietsvakantie in de bergen (op de koersfiets heb ik geen schijfremmen). Maar welke velg breedte of band breedte neem ik dan best? Ik zou wel voor tubeless willen gaan.

Remy82
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 26 aug 2015 21:46

Remy82 12 okt 2022 19:33

Dank voor alle reacties, als ik het zo lees zijn de zaken die vooral slijten de gebruiks onderdelen (schijven, cassette en evt lagers), of dat dan op de winter- of zomerset is, dat is dan een beetje om het even. Ik ga denk ik maar op de huidige wielen de winter in, wisselen van banden en tubeless maken ga ik nog even over nadenken en over lezen in andere topics.

hayes

hayes 13 okt 2022 09:18

Tubeless idd. Lagere druk waardoor je ook wat meer rubber op het asfalt hebt. En gewoon comfortabeler.
Ik heb een goedkopere wielset voor de winter. Ook je lagers zien best af bij rotweer.
Ik heb eigenlijk zelfs gewoon een winterfiets. Tweedehands goedkoop op de kop getikt, spatborden en bagagedrager gemonteerd.
En vooral met Tiagra, goedkoop om slijtageonderdelen te vervangen.

lennartgiant
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 jan 2020 21:59

lennartgiant 08 nov 2022 21:17

Hier een tweede wielset gekocht en spatborden voor op de gravelbike. Racefiets wordt gewoon gebruikt bij mooi weer. dus alleen bij slecht weer kies ik er voor om de gravelbike te gebruiken voor ww verkeer. Rij met de gravelbike met challenge gravel grinden pro op de weg. Heel licht profiel op het loopvlak en meer noppen op de zijkant, waardoor ik niet meteen voor in het bos die wielen moet wisselen voor degene met meer profiel.
Bij droog weer scheelt het ongeveer 1 km/uur op de weg i.p.v. de racefiets met goede banden. Met de challenge getaway pro is het verschil groter met de racefiets. Voor mij de beste oplossing momenteel. Het mooiste is altijd een set of 3 a 4 velgen bij de gravelbike met 1 set echte wegbanden. Het blijkt toch als ik niet heel snel switch tussen de twee wielsets.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 nov 2022 08:25

Zo doe ik het ook. Rijd in de winter alleen maar met mijn GR op de weg, met iets meer druk in de banden (+1 bar). Rolt op asfalt iets trager, maar voor het trainingseffect maakt dat niks uit. En als het niet te nat ligt, kun je ook een keer een onverhard weggetje meepikken.

beammeup,scotty
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 18 mar 2009 16:45

beammeup,scotty 21 nov 2022 10:51

Mijn racefiets mag het hele jaar dienst doen. In de winter heb ik de standaard lage alu wielen, waarmee hij is geleverd, een spatbordje achter en een voor- en achterlampje. Wat mij opvalt is dat ik van de winterwielen, waarop ik hooguit 2500 km/jr rijd, veel vaker de lagers moet laten vervangen dan van mijn carbon zomerwielen, waarop ik ongeveer 2x zoveel kilometers rijd. Dat heeft uiteraard met de blootstelling aan de elementen en het vaker schoonmaken te maken, maar ook met de minder goede afdichting. Dat laatste pleit ervoor in de winter met de dure wielen te gaan rijden, maar dat blijf ik zonde vinden. Dilemma's...
Overigens rijd ik beide wielen met dezelfde banden (Vittoria Rubino Pro G2 28 mm met Schwabe SV 15 binnenbandjes), in de winter op 4,5 bar voor/5,0 achter, in de zomer op 5,0/5,7.
Scott Addict 20 disc (2017) | Ultegra/Dura-ace | Scope R3d | Selle Italia SLR Boost SF | Garmin 540

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 21 nov 2022 11:16

beammeup,scotty schreef: 21 nov 2022 10:51 Mijn racefiets mag het hele jaar dienst doen. In de winter heb ik de standaard lage alu wielen, waarmee hij is geleverd, een spatbordje achter en een voor- en achterlampje. Wat mij opvalt is dat ik van de winterwielen, waarop ik hooguit 2500 km/jr rijd, veel vaker de lagers moet laten vervangen dan van mijn carbon zomerwielen, waarop ik ongeveer 2x zoveel kilometers rijd. Dat heeft uiteraard met de blootstelling aan de elementen en het vaker schoonmaken te maken, maar ook met de minder goede afdichting. Dat laatste pleit ervoor in de winter met de dure wielen te gaan rijden, maar dat blijf ik zonde vinden. Dilemma's...
Overigens rijd ik beide wielen met dezelfde banden (Vittoria Rubino Pro G2 28 mm met Schwabe SV 15 binnenbandjes), in de winter op 4,5 bar voor/5,0 achter, in de zomer op 5,0/5,7.
Ik vind dat je dan wel vaak lagers moet vervangen. :roll:

Zelf heb ik meer dan 15.000 km met Mavic Aksium alleen in de herfst- en wintermaanden gereden (geen spatborden, schoonmaken na elke vieze rit) maar ondanks dat het budget wielen zijn nog nooit de lagers moeten vervangen. Inmiddels heb ik al een paar jaar geleden besloten gewoon met mijn carbonwielen het gehele jaar door te rijden en pas één keer - 2 jaar geleden - de lagers van mijn achterwiel moeten vervangen vanwege een slechte afdichting aan de body kant en dan rijd ik om en nabij de 10.000 km per jaar.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

beammeup,scotty
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 18 mar 2009 16:45

beammeup,scotty 21 nov 2022 12:50

Da's knap dat je dat vindt, want ik heb niet aangegeven hoeveel kilometers ik met een lagersetje doe, alleen maar dat mijn winterset sneller slijt. Maar voor jouw info: tussen ca. 5.000 en 10.000 km met een lagersetje in de winterset van Syncros. Mijn april-november set van Scope heb ik nu 5 zomerseizoenen c.q. 25.000 km gebruikt, nog steeds met de eerste lagers.
Scott Addict 20 disc (2017) | Ultegra/Dura-ace | Scope R3d | Selle Italia SLR Boost SF | Garmin 540

Gebruikersavatar
nicom
Forum-lid
Berichten: 421
Lid geworden op: 21 mei 2007 00:26
Locatie: West-Brabant

Gebruikersavatar nicom 23 nov 2022 17:54

Overweeg een extra setje wielen bij de gravelbike en daar dan met bijvoorbeeld een GP5000 te gaan rijden (wel tubeless)
Hoe rijdt 32mm op de weg. Wordt altijd geroepen dat breder minder rolweerstand is maar ergens moet dat toch ophouden ?
Iemand ervaring met 32mm, voel dit echt anders dan 28mm

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 23 nov 2022 18:11

Ja veel anders. Meer comfort ;). Goed plan. Behalve de Conti banden.

hayes

hayes 23 nov 2022 20:05

Is ook mijn plan met de nieuwe winterfiets.
ik denk dat ik Panarcaer Gravelking Slick 32mm ga proberen.

Plaats reactie