Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wel of geen winterset.

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 12 okt 2022 10:53

Orlok schreef: 12 okt 2022 10:31
Remy82 schreef: 11 okt 2022 22:25 Hallo allemaal,

Ik zit in twijfel of ik een winter wielset voor mijn fiets ga aanschaffen.
In mijn Trek Emonda zitten nu carbon disc wielen (Aeolus elite 35) met daarop Pirelli p-zero race gemonteerd (niet tubeless)

Nu vind ik vooral veel info over wielen met velgremmen, ik begrijp dat die met nat wegdek etc sneller slijten.

Ik wil in ieder geval in de winter met andere banden gaan rijden (ivm lek en grip)

Nu zijn er in mijn ogen twee opties.

1. Huidige wielen gebruiken en de banden wisselen
2. Winterset met andere banden.

De vraag is nu, slijten disc wielen in de winter veel meer dan in de zomer.
( Ik maak na een natte rit alles goed droog)
Of valt dat allemaal mee en is banden wisselen voldoende.

Alvast dank voor de reacties.
Persoonlijk zie ik geen reden (meer) voor een andere wielset in de winter. Voor de grip hoef je het niet te doen, wel voorzichtiger gaan rijden met bladeren op het wegdek en/of gladheid door regen bijvoorbeeld. Wat lekbestendigheid betreft zou ik dan wel overgaan naar tubeless. Wielen slijten echt niet meer in de winter, zeker niet als je de afdichting van de lagers inpakt met "marine vet".
+1

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 12 okt 2022 11:01

Welke winter??? Zelf rij ik in de winter ook altijd door, alleen bij echt slecht weer zoals plensregens, ijzel en sneeuw sla ik over!
Ik weet niet hoe dat bij jouw zit?

Maar gezien de "winters" van de afgelopen jaren heb ik nog nooit de noodzaak gezien om van wielen of banden te wisselen.
Ik rij met dezelfde set als in de zomer en met dezelfde banden, Conti's 5000.

Een nat wegdek is in de zomer niet anders dan in de winter, tenzij er gestrooid is met pekel, maar dan ga ik sowieso de weg niet op met mijn racefiets.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 12 okt 2022 11:08

Ja, stel een vraag en je hebt altijd twee kampen.

Feit is dat je in het najaar en winter toch meer rommel op de weg tegenkomt dan hartje zomer. En nee, natuurlijk hoef je niets te wisselen maar hooguit moet je wat beter uitkijken met natte bladeren en zo.
Ride bikes, not tanks!

Remy82
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 26 aug 2015 21:46

Remy82 12 okt 2022 11:50

BertL schreef: 12 okt 2022 10:50 Begrijp ik het goed? Wil jij ook van schijfremmen naar velgremmen wisselen voor de winter? Op één en dezelfde fiets?
Nee, wat ik bedoelde met het stuk over velgremmen is dat je daar veel over leest vwb slijtage en ik wat minder over schijfremmen kan vinden.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 12 okt 2022 14:07

Op een disc fiets slijten, net iets te kort door de bocht, enkel de remschijven, cassette en de naven (lees lagers).
Als je dan al een winterset wil aankopen moet je er op letten dat je er een koopt met goede naven.
En of de cassette, schijven, lagers nu slijt van je winter- dan wel je zomerset maakt op zich niet zoveel uit, als deze versleten is koop je een andere.
Ik had vroeger ook een lichte alu set voor de bergen/winter. Achteraf gezien niet zoveel mee gereden.
Nu heb ik enkel nog een 60 mm carbon set met DT naven.
Wat je zou kunnen doen is voor de winter een goedkope(-re)cassette steken, maar of dat voor je portemonnee zoveel uitmaakt.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 12 okt 2022 14:13

Ik vind een extra set altijd wel fijn. Een reserve set komt altijd van pas als je 1e set ff stuk is. Om die reden heb ik ook een extra racefiets 😂

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 okt 2022 14:39

Remy82 schreef: 12 okt 2022 11:50
BertL schreef: 12 okt 2022 10:50 Begrijp ik het goed? Wil jij ook van schijfremmen naar velgremmen wisselen voor de winter? Op één en dezelfde fiets?
Nee, wat ik bedoelde met het stuk over velgremmen is dat je daar veel over leest vwb slijtage en ik wat minder over schijfremmen kan vinden.
Natuurlijk slijten schijven sneller in de winter. Er komt immers meer troep en zout tussen velg en blok dus het schuurt allemaal harder en slijt dus ook sneller. Is het een wereld van verschil met de zomer? Dat zal in NL, waar je toch maar heel weinig remt, wel meevallen denk ik.

Een winterset kan op zich geen kwaad. Ik zou geen anti-lekbanden à la 4 Season adviseren. Die gaan weliswaar minder snel lek, maar hebben ook veel minder grip. Winterbanden hebben IMHO helemaal geen nut op racefietsen en dat is dan ook waarom ze niet bestaan (of nooit een succes zijn geworden). Gewoon een goede band pakken, liefst tubeless natuurlijk.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12487
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 okt 2022 15:33

Zeker eens met het laatste, pak banden met de meeste grip en rijd wat minder spanning, je gaat toch niet hard de bocht door in de winter.

Ik rijd van November tm eind januari iig nooit met mijn goede/nieuwe spullen op de weg.
Daarna afhankelijk van de omstandigheden. De reden pekel, dat is het grootste probleem in de winter.
Ze strooien de laatste jaren maar wat raak. En ik heb in de winter geen zin mijn fiets schoon te maken, alleen als het echt niet meer kan.

In deze slechte periode gewoon een MTB voor op de weg, of gravelracer bv.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5073
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 12 okt 2022 15:44

Pekel is naar mijn idee minder erg dan troep die er in de herfst op de weg ligt.
Zal ook wel afhangen waar je rijd, maar als ik met slecht weer rijd hoor je soms alles piepen kraken door hoeveelheid zand die opspat.
Spatborden helpen dan al een hoop en schijfremmen scheelt ook. (bij velgremmen hoor je soms gewoon laag van je velgen wegremmen zegmaar)

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1337
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 12 okt 2022 16:13

havana schreef: 12 okt 2022 14:39 Ik zou geen anti-lekbanden à la 4 Season adviseren. Die gaan weliswaar minder snel lek, maar hebben ook veel minder grip.
Is dat echt zo die minder grip? Kan je uitleggen waarom? Intuïtief zou ik net het tegenovergestelde denken.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 12 okt 2022 16:24

NuitKor schreef: 12 okt 2022 14:13 Ik vind een extra set altijd wel fijn. Een reserve set komt altijd van pas als je 1e set ff stuk is. Om die reden heb ik ook een extra racefiets 😂
Daar heb je natuurlijk wel gelijk in maar dat is niet de vraagstelling van dit topic. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5073
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 12 okt 2022 16:38

bartdr schreef: 12 okt 2022 16:13
havana schreef: 12 okt 2022 14:39 Ik zou geen anti-lekbanden à la 4 Season adviseren. Die gaan weliswaar minder snel lek, maar hebben ook veel minder grip.
Is dat echt zo die minder grip? Kan je uitleggen waarom? Intuïtief zou ik net het tegenovergestelde denken.
Minder soepel / daardoor minder slijtage.
Maar door minder soepel vervormen ze ook minder.

Of je het echt direct merkt vraag ik mij af.
Glad is glad en je gaat glijden

Mijn ervaring is dat je met gravel/bredere banden ook sneller gaat glijden op de weg als er rotzooi ligt.
Merk ik met strandfiets bijvoorbeeld als ik strand af kom en er nog zand op banden zit moet je altijd even oppassen op asfalt.

Plaats reactie