Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Shakedry alternatief

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 10 okt 2022 20:02

Ik zoek een waterdichte en toch goed ademende jas met een race pasvorm.
De beste modellen hebben de zgn shakedry membraan van Goretex.
Ik vind het prijskaartje wat daar aanhangt nogal fors. Is er een alternatief op de markt dat net zo goed en is wat meer betaalbaar?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 10 okt 2022 21:32

Goretex is duur. Helaas. Maar ook goed. Ik heb al bijna 20 jaar een goretex jasje. En het werkt nog steeds super. Waterdicht en winddicht. Fietsen met een onderhemd, een dikke trui plus het goretex jack en ik krijg het niet koud bij vries temperaturen. OK,... het was 150 euro, 20 jaar geleden. Maar nu nog steeds lol van
Live fast; die young. mijn blog

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2098
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 10 okt 2022 21:42

Goretex is echt onverwoestbaar!
Eerste 2 lagen outdoor Jack heb ik nog. Gekocht in 1995 voor 300 gulden, een bom duiten als student. Nog steeds warm, water- en winddicht. Wel loodzwaar in vergelijking met mijn 5 jaar oude Northface jack. En ietwat versleten, maar als kluskleding prima.
Dogma F

br@m
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 mei 2011 01:22
Locatie: Utrecht

br@m 10 okt 2022 23:05

Hier ook een Gore fan. Ik heb voor de fiets het 'Gore Endure Jacket', met capuchon die over de helm past. Er is ook een versie zonder capuchon ('Paclite jacket'). De stof is robuuster, dus ook iets zwaarder, en goedkoper dan de Shakedry jassen.

FryskBloed
Forum-lid
Berichten: 486
Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
Locatie: Groningen

FryskBloed 11 okt 2022 06:41

"Goretex is onverwoestbaar", dat zou ik voor Shakedry niet durven beweren, is echt heel dun spul. Maar daardoor werkt het ook zo goed, er is geen buitenlaag die (ondanks waterwerende coating) na flinke tijd in de regen altijd volloopt met water en dan ook niet meer ademt.

Na mijn fietsbril op maat is het Shakedry jack (Gore C5) dat ik nu 1 1/2 jaar heb de fietsaankoop waar ik het meeste plezier van heb.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 11 okt 2022 07:36

Leuk om te lezen dat er veel tevreden goretex gebruikers zijn. De vraag is of er al alternatieven zijn. Zo kocht ik laatst een wandeljas met een andere membraam, die net zo goed is als shakedry. En dat voor ongeveer de helft van de prijs van een shakedry Jack. Weet iemand een merk die dat ook aanbiedt voor een fietsjack?

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 11 okt 2022 09:04

Goretex <> Shakedry. De techniek is anders.

En nee er is geen alternatief op het Shakedry materiaal. Naar mijn weten zijn er 4 merken die hier gebruik van mogen maken onder licentie: Castelli, Rapha, 7mesh en Gore zelf.

Tijdens de 11steden tocht was alles compleet doorweekt bij mij, behalve mijn torso en armen. Mijn maat die compleet doorweekt was met zijn dure regenjasje keek mij met grote ogen aan, hoe is jouw shirt nog droog??!?! Ik heb ook andere jasjes gehad die een goede naam hadden qua ademend vermogen, maar dit verslaat alles. Achteraf gezien weggegooid geld.

Je kunt eerst 2x een jasje van 100,- proberen om er achter te komen dat het hem niet gaat worden en dan alsnog voor een Shakedry gaan, of je geeft in een keer het geld uit voor de enige echte. Het doen pijn, maar na de eerste regenbui ben je het vergeten en denk je hoe is dit mogelijk.

Net als bij FryskBloed: mijn bril op sterkte en dit jasje zijn de duurste aankopen naast de fiets en ook direct de beste.

Jasje werkt ook heel goed als windjack.

Nadelen zijn er ook:
- het is zwart. Juist in de winter met regen en donker, niet zo handig. Dit los ik op met fluo gele helm en sokken en goede verlichting.
- het is kwetsbaar. Een valpartij zal een reguliere regenjack ook niet overleven maar dit zal extra pijn doen. Daarnaast zou ik hier niet het bos mee gaan ivm vallen of uitstekende takken.

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 540
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 11 okt 2022 16:08

Craft heeft er ook een gehad in de CTM lijn.

Ik zou gewoon een goeie aanbieding zoeken

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 14 okt 2022 11:21

Over goede aanbieding gesproken, op dit moment is er strava challenge actief waarbij je 30% korting krijgt op aanschaf bij gorewear.com.
Dus shakedry jacket voor zo'n 200 euro ipv 300 euro.

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 14 okt 2022 11:48

DDX schreef: 14 okt 2022 11:21 Over goede aanbieding gesproken, op dit moment is er strava challenge actief waarbij je 30% korting krijgt op aanschaf bij gorewear.com.
Dus shakedry jacket voor zo'n 200 euro ipv 300 euro.
Interessant.
Is de maatvoering van Gore consistent over alle fietskleding (heb een recent Gore Infinitum jack ter referentie)?
Niet zijken maar reiden !

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 14 okt 2022 11:55

Geen ervaring mee, ik heb zelf de 7mesh oro. (rapha variant was veel te kort, als in kwam paar cm boven navel uit)

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 14 okt 2022 12:11

Philippos schreef: 11 okt 2022 09:04
Je kunt eerst 2x een jasje van 100,- proberen om er achter te komen dat het hem niet gaat worden en dan alsnog voor een Shakedry gaan, of je geeft in een keer het geld uit voor de enige echte.
Ik heb geen shakedry jasje maar bij andere kleding zoals thermo’s dit al een paar keer meegemaakt. Als ik meteen goed spul voor te veel geld had gekocht was ik goedkoper uit geweest. Al mijn te dure aankopen zoals een Leolux bankstel met idioot dure poef nooit spijt van gehad. Bij goedkope aanschaffen meer dan eens mezelf voor mijn kop geslagen.

Plaats reactie