Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Waar blijven de impuls-aankoop fietsen?

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 11 okt 2022 08:54

NicoNB schreef: 10 okt 2022 18:22 De zomer is nog maar net voorbij he.
Die dingen moeten eerst een tijdje ergens in de weg staan.

Al vermoed ik dat de sterk gestegen kosten voor gezinnen wel eens de grootste katalysator kunnen zijn voor verkoop net 'het karretje nog nieuw is'.
Als fietsenwinkels nog niet dicht zijn dan wordt dit het volgende probleem want als je mooie fietsen van 1 of 2 jaar oud voor weggeef prijzen staan dan verkoop je als fietsenmaker ook steeds minder.
Naja, dat betekent dat de fietsenmaker afgelopen jaren de zakken extra gevuld hebben, dus je zou verwachten dat die nog wel wat kunnen lijden.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1334
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 11 okt 2022 09:11

Aankomende winter zullen er weer veel gebruikt worden. Inflatie, gasprijzen, hybride oorlog met Putler maakt dat mensen aan huis gebonden zijn en dingen gaan doen die geen extra geld kosten. Buiten spelen kost niets. “Die fiets staat er toch al”.
hun fietsen.

Wout88
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 jan 2022 07:25
Locatie: Zuid-Holland

Wout88 11 okt 2022 10:15

Twee maanden terug gravelbike gekocht die toen een half jaar oud was voor de helft van de nieuwprijs. (Stevens Gravere). Meneer woonde 3 hoog en de fiets stond in de weg. Had er 3 keer op gefietst en kwam er toen achter dat het niet zijn ding was. Ik was al een jaartje aan het speuren op marktplaats, maar de laatste maanden neemt het aanbod toe en blijven sommige fietsen wat langer te koop staan. Mooi moment om toe te happen. Er is wel een groot verschil in het aanbod per merk. De wat meer populaire merken/modellen worden nog steeds snel en voor veel geld verkocht. De iets mindere zoals stevens begint het aanbod toch echt te stijgen en prijzen te zakken. Mocht je de tijd hebben zou ik nog even wachten. Binnenkort verkopen mensen de fiets om weer twee maandjes de gasrekening te betalen ;)

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 11 okt 2022 18:31

Op ons eigen forum...
viewtopic.php?t=98115
Al kun je het "prikkie" hier wel weg laten ;)

hayes

hayes 11 okt 2022 20:10

rikkert schreef: 11 okt 2022 08:54
NicoNB schreef: 10 okt 2022 18:22 De zomer is nog maar net voorbij he.
Die dingen moeten eerst een tijdje ergens in de weg staan.

Al vermoed ik dat de sterk gestegen kosten voor gezinnen wel eens de grootste katalysator kunnen zijn voor verkoop net 'het karretje nog nieuw is'.
Als fietsenwinkels nog niet dicht zijn dan wordt dit het volgende probleem want als je mooie fietsen van 1 of 2 jaar oud voor weggeef prijzen staan dan verkoop je als fietsenmaker ook steeds minder.
Naja, dat betekent dat de fietsenmaker afgelopen jaren de zakken extra gevuld hebben, dus je zou verwachten dat die nog wel wat kunnen lijden.
Ik denk dat de fietsenmakers vooral bakken werk hadden. Op een fiets maken ze volgens mij niet écht veel winst.
Correct me if I'm wrong.
Je kan ook niet zomaar uitbreiden, je moet bedrijfsruimte hebben, extra personeel vinden, fietsen kunnen krijgen, onderdelen kunnen krijgen,...

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 11 okt 2022 21:53

Bakken werk voor fietsenmakers vast wel, alleen detail dat ze vaak ook geen onderdelen konden krijgen.
Dus hebben ze ook mensen moeten teleurstellen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37363
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 okt 2022 08:17

buddo schreef: 11 okt 2022 18:31 Op ons eigen forum...
viewtopic.php?t=98115
Al kun je het "prikkie" hier wel weg laten ;)
Maar met die forumnaam snap ik de hoge prijs :mrgreen:
Less is bore

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 12 okt 2022 08:52

[/quote]

Ik denk dat de fietsenmakers vooral bakken werk hadden. Op een fiets maken ze volgens mij niet écht veel winst.
Correct me if I'm wrong.

[/quote]

Op fietsen zitten relatief juist hele forse marges. Meer dan op auto's bijvoorbeeld.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1327
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 12 okt 2022 09:02

Gezien (in BE toch) verkoop met verlies niet toegelaten is en sommige fietsenmakers tot 25% korting geven, denk ik dat de marge op een fiets redelijk groot is. Alleen moet je niet enkel naar die marge kijken. Bij sommige merken is het gangbare praktijk dat de fietsenmaker het financiële risico draagt door de fiets al lange tijd op voorhand te bestellen en betalen. Het klinkt op eerste zicht misschien trivaal, maar winkelruimte kost een fietsenmaker ook vaak bakken vol geld (afschrijven bouw, onderhoud, energiekosten,...).

hopjes
Forum-lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 13 okt 2022 15:27

Ik heb redelijk close contact met een fietsen maker/dealer en zij hebben de afgelopen jaren record omzetten gedraaid. Veel fietsen verkocht (dus gelukkig ook van te voren veel ingekocht) en weinig korting weggegeven want er was immers 'weinig aanbod en veel vraag'. De verwachting is dat er minder verkocht zal worden in de komende jaren en dat is geen probleem i.v.m. hun gezonde huishouding. Maar ook hij (had) verwacht dat er meer goeie fietsen op de 2ehands markt komen.

Dat er veel nieuwe instromers/fietsers zijn betekend niet dat deze de goedkope fietsen kochten, integendeel zelfs. Als je het geld hebt en je wil iets waar je weinig verstand van hebt dan koop je wat je leuk vind of wat je geadviseerd word.

bever
Forum-lid
Berichten: 2103
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 13 okt 2022 18:56

daniel1975 schreef: 12 okt 2022 08:17
buddo schreef: 11 okt 2022 18:31 Op ons eigen forum...
viewtopic.php?t=98115
Al kun je het "prikkie" hier wel weg laten ;)
Maar met die forumnaam snap ik de hoge prijs :mrgreen:
hehe :lol:

Plaats reactie