Over de wielersport en zijn beoefenaars.

WK Gravel

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 09 okt 2022 22:11

Ernie C. schreef: 09 okt 2022 21:33 Als vd Poel gewoon een paar bredere bandjes op zijn Ultimate moet steken om derde te worden op het wk, dan is het gewoon een slecht parcours, zowel voor commerciële partijen die baat hebben bij de verkoop van gravelbikes, de mannen en vrouwen die het gravelcircuit het hele jaar kleur geven als de kijker (die sowieso heel weinig wedstrijd te zien kreeg).

We hebben dus een wk gezien voor wegwielrenners op racefietsen die er op het echte wk niet aan te pas kwamen.
Het is wk gravel en geen wk mtb. Gravel is gewoon een koersfiets met bredere banden en een mix van weg en wegen waar je met de koersfiets net niet door kan.

Zware technische offroad parcours is niet de definitie van gravel.

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 09 okt 2022 22:27

Djemz schreef: 09 okt 2022 22:11
Zware technische offroad parcours is niet de definitie van gravel.
Nee, want dan zou PFP weer winnen, en als het helemaal glad zou zijn, zou ze het niet redden.
Oeps, daar is ze ook wereldkampioene geweest.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 okt 2022 22:32

Djemz schreef: 09 okt 2022 22:11
Ernie C. schreef: 09 okt 2022 21:33 Als vd Poel gewoon een paar bredere bandjes op zijn Ultimate moet steken om derde te worden op het wk, dan is het gewoon een slecht parcours, zowel voor commerciële partijen die baat hebben bij de verkoop van gravelbikes, de mannen en vrouwen die het gravelcircuit het hele jaar kleur geven als de kijker (die sowieso heel weinig wedstrijd te zien kreeg).

We hebben dus een wk gezien voor wegwielrenners op racefietsen die er op het echte wk niet aan te pas kwamen.
Het is wk gravel en geen wk mtb. Gravel is gewoon een koersfiets met bredere banden en een mix van weg en wegen waar je met de koersfiets net niet door kan.

Zware technische offroad parcours is niet de definitie van gravel.
Daarom heb ik het dus ook over normale onverharde wegen waar de sport op geboren is.
Volgens mij was ik de eerste van de regelmatige reageerders hier op het forum met een gravelracer. Mij hoef je dat echt niet uit te leggen.
Dit was letterlijk een parcours dat prima te doen was op een racefiets. Dat is het punt.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 09 okt 2022 23:01

Misschien domme vraag, maar zijn de gravelpaden all over the world net zo vlak als in Nederland? Ik denk het namelijk niet.
Als ik zie wat een kennis van ons gravelt in de omgeving van de Ventoux dan lijkt dat niet op het Nederlandse gravelen. Net zo als dat mtb'en in Nederland (crossen door de bossen) niet lijkt op mtb'en in de meeste andere landen.

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 09 okt 2022 23:14

Jans schreef: 09 okt 2022 23:01 Misschien domme vraag, maar zijn de gravelpaden all over the world net zo vlak als in Nederland? Ik denk het namelijk niet.
Als ik zie wat een kennis van ons gravelt in de omgeving van de Ventoux dan lijkt dat niet op het Nederlandse gravelen. Net zo als dat mtb'en in Nederland (crossen door de bossen) niet lijkt op mtb'en in de meeste andere landen.
Het stukje dat ik bij de Ventoux over “gravel” heb gereden volgens VTopo (uitgever van routes MTB/gravel/weg) is meer MTB naar Nederlandse begrippen.
Old school Nederlandse MTB-routes zijn naar huidige begrippen gravelroutes.
Ieder land heeft verschillende begrippen voor wat wij “gravel” of “MTB” noemen.
Niet zijken maar reiden !

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 okt 2022 08:02

Ja dat zeg ik ook altijd.
De Bart brentjes challenge van 20 jaar geleden is nu een graveltocht.

En de gravelfiets van nu is ook gewoon een MTB van 15 jaar terug met een krom stuur.

Er wordt hier altijd vaak geroepen, Marketing dit en dat als er iets nieuws komt.
Nou gravel is wel de grootste en het gros loopt er zo in.

Waarbij ik wil aanvullen dat voor 80% van de mensen een gravelfiets met 2 wielsets de optimale optie is.
Misschien is de hardcore racer wel een niche aan het worden?

Is bij auto's ook zo gegaan.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1339
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 10 okt 2022 08:10

Gravelrijden zit toch tussen racefietsen en mountainbiken in?
Daar zitten twee uiteinden aan. Aan het ene uiteinde is het bijna racefietsen en aan het andere uiteinde wordt het technisch en is het bijna mountainbiken.
hun fietsen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 10 okt 2022 08:23

wasbeer2006 schreef: 10 okt 2022 08:02
Misschien is de hardcore racer wel een niche aan het worden?

Is bij auto's ook zo gegaan.
Eigenlijk was de Golf Gti de gravelracer onder de auto’s, was van alles wat ;-)

(Snik….zelfs de hot-hatches worden nu de nek omgedraaid door de eco-zooi)
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 10 okt 2022 09:11

wasbeer2006 schreef: 10 okt 2022 08:02 Ja dat zeg ik ook altijd.
De Bart brentjes challenge van 20 jaar geleden is nu een graveltocht.
Gewonnen door Pascal Eenkhoorn, alweer een wegwielrenner overigens.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 10 okt 2022 09:24

daniel1975 schreef: 10 okt 2022 08:23
wasbeer2006 schreef: 10 okt 2022 08:02
Misschien is de hardcore racer wel een niche aan het worden?

Is bij auto's ook zo gegaan.
Eigenlijk was de Golf Gti de gravelracer onder de auto’s, was van alles wat ;-)

(Snik….zelfs de hot-hatches worden nu de nek omgedraaid door de eco-zooi)
De autoindustrie wil ons laten geloven dat de SUV de gravelracer onder de auto's is.

Ik kijk voor het auto equivalent eigenlijk eerder naar de Impreza WRX en Lancer Evo. Zowel op verhard als onverhard snel en ook nog eens praktisch. Alleen het echte offroad werk gaat niet lukken. Zo worden ze helaas niet meer gemaakt.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 10 okt 2022 09:26

Parcours is parcours. Dat er met 32mm banden op een wegfiets gereden wordt, verschilt dan niet zoveel met de crossfietsen. Danwel gravelfietsen.
Als het meer rotsen/stenen of blubber was geweest, hadden ze met de cross of gravelfiets en 38 of 40mm gereden.

Dat de 1e 10 renners wegrenners zijn, kan je ook wat op afdingen. vd Poel is een veldrijder, die nu een wegcarriere heeft. Vermeersch feitelijk ook geschoold in het veld. Dus het is maar net vanuit welke invalshoek je er naar wilt kijken natuurlijk.

Ik vond het wel bijzonder dat de wegrenners op de voorste rijen mochten starten. En de renners die zich via gravelwedstrijden geplaatst hadden, achteraan moesten. Opzich niet zo erg met 200km koers, behalve dat het direct op een lint moest vanwege single track.
Waar ockeloen dan ook onderuit gereden wordt door een andere renner die een bocht dacht af te snijden, dat niet waar maakte. gevolg was gebroken stuur en einde race. Dat kan natuurlijk op elk moment gebeuren. Maar een parcours waar ze eerst een paar kilometer wat ruimte kunnen geven was niet gek geweest toch?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Ghini
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 11 jan 2021 10:32

Ghini 10 okt 2022 09:39

MarkVeenstra schreef: 10 okt 2022 09:26 Parcours is parcours. Dat er met 32mm banden op een wegfiets gereden wordt, verschilt dan niet zoveel met de crossfietsen. Danwel gravelfietsen.
Als het meer rotsen/stenen of blubber was geweest, hadden ze met de cross of gravelfiets en 38 of 40mm gereden.

Dat de 1e 10 renners wegrenners zijn, kan je ook wat op afdingen. vd Poel is een veldrijder, die nu een wegcarriere heeft. Vermeersch feitelijk ook geschoold in het veld. Dus het is maar net vanuit welke invalshoek je er naar wilt kijken natuurlijk.

Ik vond het wel bijzonder dat de wegrenners op de voorste rijen mochten starten. En de renners die zich via gravelwedstrijden geplaatst hadden, achteraan moesten. Opzich niet zo erg met 200km koers, behalve dat het direct op een lint moest vanwege single track.
Waar ockeloen dan ook onderuit gereden wordt door een andere renner die een bocht dacht af te snijden, dat niet waar maakte. gevolg was gebroken stuur en einde race. Dat kan natuurlijk op elk moment gebeuren. Maar een parcours waar ze eerst een paar kilometer wat ruimte kunnen geven was niet gek geweest toch?
Helemaal eens.
Volgorde van parcours was wat jammer, maar verder vond ik het een prima parcours.
Gravel is er in vele soorten, dat maakt het toch juist leuk? Snap niet zo goed waarom sommigen zo driftig zijn.. Ik heb prachtige doubletracks, singletracks, boeren wegen, gravel gemixt met gras etc gezien. Ja er zaten ook stukken asfalt in, als ik vanuit huis rijdt heb ik dat ook, niks mis mee. Ja de Amerikanen roepen ook dat het geen gravel is, maarja die zijn weer wat anders gewend. Leuk toch als het elk jaar net anders is? Alleen dat in het begin al een stuk singletrack was vond ik idd niet goed voor de koers. Benieuwd waar het komende jaren allemaal gehouden wordt.
In de gravel wedstrijden rijden nu vooral oud profs of ervaren gravelrijders vooraan. Maar je ziet ook steeds meer profs die niet meer in top meedoen. Uiteindelijk zal de sport professionaliseren door de jaren heen. Fietsen in welke vorm dan ook is uiteindelijk toch gewoon lang en hard trappen. Ik vind het totaal niet gek dat de top 10 "wegrenners" waren. Terwijl er ook veel van aan veldrijden hebben gedaan.. Gravelrijden is technisch toch niet moeilijk? Je moet gewoon hard trappen.

Plaats reactie