Over de wielersport en zijn beoefenaars.

WK Gravel

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37371
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 10 okt 2022 09:51

MarkVeenstra schreef: 10 okt 2022 09:26 Parcours is parcours. Dat er met 32mm banden op een wegfiets gereden wordt, verschilt dan niet zoveel met de crossfietsen.
Ik vond het wel bijzonder dat de wegrenners op de voorste rijen mochten starten. En de renners die zich via gravelwedstrijden geplaatst hadden, achteraan moesten.
Dit is toch weer de UCI ten voeten uit.... ik zou mij als gravelrijder behoorlijk genaaid voelen. Zal voor de uitslag weinig uitmaken, maar qua sportiviteit is het gewoon ruk.

@ernie: volledig correct, Impreza WRX is idd de beste gravelrijder :winkthumb:
Zo worden ze helaas niet meer gemaakt. Zoemen ipv een roffelende boxermotor.
Less is bore

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 10 okt 2022 10:04

Met veldrijden is het toch ook elk jaar wel wat. Teveel blubber op het WK parcours. of juist te makkelijk en weinig technisch. Een parcours voor de loper. Een parcours voor de vermogensmensen, of juist een parcours voor de "echte" veldrijder die verder geen andere discipline doet. Hoe vaak komt het hier ook niet langs dat alleen die 1 of 2 veldritten in het jaar waar ze tot over hun enkels door de blubber moeten lopen als "echte" veldrit betiteld wordt?

En met de MTB heb je dat vast ook. Zeker rond een Olympisdch parcours. Dat zal nog wel eens verschillen met die van de standaard world cup parcoursen waar ze elk jaar terug komen. En dan ofwel te makkelijk/te snel worden of juist, alles voor de spektakel en dus gevaarlijk maken.

Op de weg heb je ook de ene keer een klimparcours op het WK (weinig), de andere keer voor de sprinters (ook weinig), en meestal iets voor een goede eendagsrenner/klassiekerrenner. (meestal dat).

Wat ik me nog afvroeg, met dat gravel parcours. Ik zag in de samenvatting van de NOS dat er motoren meerijden. Lijkt me nogal een risico om op zo'n parcours mee te rijden. Die gaan op de kasseien al eens onderuit. Op singletracks is dat direct een bottelneck. En ze zouden sowieso in de weg rijden als het een iets grotere groep renners nog is. Waarom rijden er dan 3 van die motoren achter Vermeersch op dat laatste stuk? Hoe zou een achtervolger nog fatsoenlijk terug moeten komen op dat wiel?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 10 okt 2022 10:57

Ook wel weer een bijzonder verhaal uit de vrouwenkoers.
Hoe zou een official op een motor - op dat soort terrein - een renner tot stoppen moeten brengen?
Nog even los van het verschil in inzicht tussen de regels die volgens Neefjes gelden in de eerdere races, en ook uit het technisch handboek. en de toepassing van de official (bidon niet bij verzorgingspost wat niet zou mogen, dat is iets uit het wegreglement toch?)

https://www.indeleiderstrui.nl/gravel/i ... GDG3ybHKSc
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 10 okt 2022 13:00

MarkVeenstra schreef: 10 okt 2022 10:04 Met veldrijden is het toch ook elk jaar wel wat. Teveel blubber op het WK parcours. of juist te makkelijk en weinig technisch. Een parcours voor de loper. Een parcours voor de vermogensmensen, of juist een parcours voor de "echte" veldrijder die verder geen andere discipline doet. Hoe vaak komt het hier ook niet langs dat alleen die 1 of 2 veldritten in het jaar waar ze tot over hun enkels door de blubber moeten lopen als "echte" veldrit betiteld wordt?

En met de MTB heb je dat vast ook. Zeker rond een Olympisdch parcours. Dat zal nog wel eens verschillen met die van de standaard world cup parcoursen waar ze elk jaar terug komen. En dan ofwel te makkelijk/te snel worden of juist, alles voor de spektakel en dus gevaarlijk maken.

Op de weg heb je ook de ene keer een klimparcours op het WK (weinig), de andere keer voor de sprinters (ook weinig), en meestal iets voor een goede eendagsrenner/klassiekerrenner. (meestal dat).

Wat ik me nog afvroeg, met dat gravel parcours. Ik zag in de samenvatting van de NOS dat er motoren meerijden. Lijkt me nogal een risico om op zo'n parcours mee te rijden. Die gaan op de kasseien al eens onderuit. Op singletracks is dat direct een bottelneck. En ze zouden sowieso in de weg rijden als het een iets grotere groep renners nog is. Waarom rijden er dan 3 van die motoren achter Vermeersch op dat laatste stuk? Hoe zou een achtervolger nog fatsoenlijk terug moeten komen op dat wiel?
Die reden idd soms in de weg. Ik zag een beeld van de achtervolgende groep en een quad die aan het sukkelen was na een bocht en de renners wilden er voorbij maar hadden geen plaats genoeg ernaast.
Zag er behoorlijk amateuristisch uit.

i-mac

i-mac 10 okt 2022 17:01

Verschillende meningen over het WK gravel te lezen op Sporza

https://sporza.be/nl/2022/10/10/drie-ke ... 398612805/

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 10 okt 2022 17:13

i-mac schreef: 10 okt 2022 17:01 Verschillende meningen over het WK gravel te lezen op Sporza

https://sporza.be/nl/2022/10/10/drie-ke ... 398612805/
“Gravel heeft een enorm potentieel, omdat het enerzijds de renners aanspreekt", zegt de directeur sport van de UCI. "Het is iets nieuws en hips. Daarnaast staat de fietsindustrie er zeer zwaar achter. Als je ziet wat de grote merken geïnvesteerd hebben, dat is toch niet min.”
Vooral het laatste stukje van de tekst zet het allemaal.
I know myself like no one else
Nothing to defend

i-mac

i-mac 10 okt 2022 17:23

Lcsmet schreef: 10 okt 2022 17:13
“Gravel heeft een enorm potentieel, omdat het enerzijds de renners aanspreekt", zegt de directeur sport van de UCI. "Het is iets nieuws en hips. Daarnaast staat de fietsindustrie er zeer zwaar achter. Als je ziet wat de grote merken geïnvesteerd hebben, dat is toch niet min.”
Vooral het laatste stukje van de tekst zet het allemaal.
Tja, de industrie zoekt al decennia lang naar nieuwe zaken. Uiteindelijk is het hen te doen om te verkopen. En niemand verplicht je op hen te kopen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8292
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 10 okt 2022 17:39

Maar "we" kopen het wel. Niemand wil achterblijven.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 okt 2022 18:19

Voor een 1e editie was het een aardige poging, maar ook niet meer dan dat. Door de enorme mediahype waren de verwachtingen hooggespannen, maar werden maar deels waargemaakt. Sowieso vond ik het parcours niet technisch genoeg. Ik snap dat gravel geen MTB is, maar je mag er toch best wel eens een lastig strookje in leggen? Het feit dat veel renners op wegfietsen reden met 35 mm is veelzeggend.

Dat de gravelrijders achteraan moesten starten is lachwekkend. Tot slot was ook de regie een aanfluiting, om over die belachelijke stuurbordjes nog maar te zwijgen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37371
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 10 okt 2022 18:35

Heeft VDP trouwens op een Ultimate gereden?
Less is bore

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 10 okt 2022 19:35

Mooi fragmentje gehoord met Bram Tankink deze ochtend:
https://radio1.be/luister/select/de-wer ... -de-natuur

Je kan alles negatief benaderen en aanhalen dat het 'gewone' wegrenners zijn in de top 10 - de winnaar komt toch uit het veldrijden. Als ik me niet vergis was dat er voor de gravel hype een aparte discipline werd.

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 10 okt 2022 20:02

daniel1975 schreef: 10 okt 2022 18:35 Heeft VDP trouwens op een Ultimate gereden?
Ja, ultimate met wat bredere banden.

Plaats reactie