Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe gravel fiets

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 01 okt 2022 14:40

Aangezien het weer langzaam weer belabberd wordt, en ik al een tijd ook wel eens op andere paden dan alleen asfalt wil fietsen ben ik me ook maar eens langzaam aan het orienteren op een gravelfiets.
Over mij: 46jr 90kg, 1.80m, bbl 84cm. Fiets weer sinds 2020 en rij sindsdien ~5 dagen per week, ong 10-12k per jaar op m'n Colnago CLX evo die ik begin 2021 gekocht heb.
Ik ben nu nog vooral een mooiweer fietser, en voor de dagen dat het geen mooi weer is, en de winter zit ik voornamelijk op de Kickr Core. Hiervoor moet ik nu elke keer m'n fiets naar boven "slepen" en dan wellicht de dag erna weer naar beneden etc. Niet handig dus. Het idee is om in de zomer vnl. de gravel op de Kickr te hebben, en in de winter dus de Colnago, zodat ik altijd op de trainer kan springen zonder dat ik met fietsen moet gaan slepen.

Budget is ong 1500-2000 (liefst meer 1500 dan 2000 :) ). Gezien dat ik ook op de weg fiets neig ik meer naar een 2x11 (aangezien m'n Colnago natuurlijk ook 11speed is, maar het dat wat makkelijker op de trainer), dus dan kom je al gauw bij een GRX600/800 combo uit voor dat budget. Ook carbon zit er niet in, maar daar lig ik niet zo wakker van. M'n eerste (goedkope) wegfiets was Alu, en dat was opzich prima, ook geen problemen met comfort gehad. Voor mij hoeft gravel ook geen mountainbike terrein te worden, maar gewoon onverhard is ruig genoeg voor mij :)

Kwa fietsen ben ik zelf de volgende modellen tegen gekomen:
Cube Nuroad Race (medium): GRX600/800 combo, 1649eur, wel niet zo'n geweldige wielen (upgrade voor later), fietswinkel in de buurt die ze verkoopt (nog niet gaan kijken)
Canyon Grail 7 (medium): ook 600/800 combo, dt swiss wielen, lichter maar 150,- duurder dan de Cube, maar geen winkel
Giant Revolt 0 (medium): 600/800 combo, Giant wielen (geen idee hoe die zijn), 100,- duurder dan de Canyon, even zwaar als de cube, Fietswinkel op loopafstand, maar wel een rare crank die ik niet ken: Praxis Alba 2D

Ik neig zelf naar de Cube, voornamelijk vanwege de prijs en beschikbaarheid van winkel in de buurt. Over die wielen is bij aanschaf misschien nog wel te onderhandelen.

Heb ik evt. nog fietsen gemist in die prijsrange? Heb wel al wat 2e hands zitten te kijken, maar wat ik daar vind is of verkeerde maat als de fiets bevalt, of oude componenten (die net 500km gereden hebben, en complete cassette versleten....), veel 9 en 10 speed, enz. Had beetje gehoopt dat er wat fietsen beschikbaar zouden komen nu de corona fietsen niet meer gebruikt worden :) Helaas valt het nog wat tegen. Als je dan al een fiets tegenkomt die een beetje aansluit, dan vragen ze er bijna de nieuwprijs voor. Nja dan heb ik liever een nieuwe :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 01 okt 2022 15:21

derxx schreef: 01 okt 2022 14:40
Ik neig zelf naar de Cube, voornamelijk vanwege de prijs en beschikbaarheid van winkel in de buurt.
Als je dat belangrijk vindt moet je niet te lang twijfelen.
Cube maakt degelijke fietsen voor een faire prijs.
I know myself like no one else
Nothing to defend

hayes

hayes 01 okt 2022 19:16

Met Cube koop je een degelijke fiets voor een normaal budget. Niet de meest oogstrelende fietsen (al valt dat eigenlijk nog mee) maar gewoon degelijk.
Wielen kan je upgraden. Misschien kan je zelfs een deal sluiten met de FM. Je koopt bij hem een upgrade. Hij trekt de prijs van de oorspronkelijke wielen af. Heb ik al meermaals gedaan.

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 01 okt 2022 19:26

Thx mannen. Wilde gewoon even de bevestiging dat ik niet iets over het hoofd aan het zien was. Binnenkort (maandag) maar eens even naar de fietswinkel, en kijken wat ze hebben.
Afbeelding

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8446
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 01 okt 2022 22:51

Probeer de Cube wielen op een set DT Swiss 1600 in te ruilen,kost je denk ik €300,- maar is het wel waard.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 02 okt 2022 07:21

Sensa Romagna gravel, nog net binnen budget.

Ed073
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 22 mei 2021 09:30

Ed073 02 okt 2022 09:11

Ik heb hetzelfde postuur als jij en heb ook om dezelfde reden een gravelbike gekocht. Ik rijd nu 10 maanden op de Nuroad Race (wel tubeless) en heb er geen seconde spijt van. Met de stock wielen en banden ben ik op de weg overigens gemiddeld maar +/- 2 km/uur langzamer dan op mijn racefiets. Een vriend heeft de Canyon Grail 7, daar heb ik ook een paar ritjes mee gedaan in het Heuvelland. Dat rijd ook lekker en het verschil in gewicht voel ik niet. Ik denk dat je, either way, geen slechte keuze kunt maken.

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 02 okt 2022 10:15

Beschikbaar Cube?
Mijn vriend wacht al 9 maanden op zijn Nuroad race (bij Martens in Rucphen)

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 02 okt 2022 18:28

Ed073 schreef: 02 okt 2022 09:11 Ik heb hetzelfde postuur als jij en heb ook om dezelfde reden een gravelbike gekocht. Ik rijd nu 10 maanden op de Nuroad Race (wel tubeless) en heb er geen seconde spijt van. Met de stock wielen en banden ben ik op de weg overigens gemiddeld maar +/- 2 km/uur langzamer dan op mijn racefiets. Een vriend heeft de Canyon Grail 7, daar heb ik ook een paar ritjes mee gedaan in het Heuvelland. Dat rijd ook lekker en het verschil in gewicht voel ik niet. Ik denk dat je, either way, geen slechte keuze kunt maken.
Thanks Ed, dat is super nuttige info.
Ik ga iig kijken of ze de wielen meteen willen omruilen voor een set DT-Swiss Nijkie. Ik heb op mn Colnago ook een set DTSwiss (2e hands gekochte handgebouwde DT511 velgen, die anderhalf jaar geleden opnieuw gespaakt zijn door Maatwielen). Die zijn vergelijkbaar met de P1600 serie, dus ik heb wel een idee. Zat al te denken over een GR1600 set.

@galileo2: Ik heb geen idee, ben nog niet gaan kijken, dus zie het wel.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 okt 2022 19:32

Als je wat rondbelt zal je nog wel aan een Cue geraken.
Maar mogelijk dat je dan wel iets verder moet rijden.
I know myself like no one else
Nothing to defend

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 02 okt 2022 20:26

Lcsmet schreef: 02 okt 2022 19:32 Als je wat rondbelt zal je nog wel aan een Cue geraken.
Maar mogelijk dat je dan wel iets verder moet rijden.
Ach, ik heb geen haast. De 1e kamer (mn vrouw) moet het ook nog goed vinden, maar het is makkelijker vergiffenis te vragen dan goedkeuring 😉
Afbeelding

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 03 okt 2022 09:02

De gravelbike van Radon is misschien ook een overweging. Valt in ieder geval in je budget.

Edit: wel 1*11 zie ik nu.
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

Plaats reactie