Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Woonwerk: Race + "onderhoudsvrij"

Gunther90
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 20 nov 2017 18:54

Gunther90 30 sep 2022 10:52

Hallo,

Sinds een jaar of 4 ben ik een fervent woonwerkverkeer fietser (naast de sportieve ritjes buiten de uren). Tot 06/2022 was dit een 16.5km enkel (33 km / dag). Na verhuis deze zomer is het 20.5km enkel (41km / dag) geworden.

Voor de donkere slechtweer periode (oktober - maart) zoek ik een fiets die me net iets sneller op mijn werk brengt. Mijn route bestaat uit 11km 'jaagpad' en een kleine 10km vlot stadsverkeer. Lente/zomer rij ik met de racer en rij ik op deze route een 28.5 gemiddeld. Voor de huidige periode (oktober - maart) deed ik bij vuil/slechter weer beroep op een oerdegelijke Norta, maar door de snelheid die ik daar maar mee ontwikkel (gemiddeld 22/24) duurt mijn rit me te lang als ik eens in slecht weer zit.

Betreft fietsleasing via het werk zonder budgetbeperking (Canyon valt af wegens geen fysieke dealers mogelijk)
Ik heb een offerte gekregen voor een Klever X Pinion 45kmh speed pedelec, maar dat komt netto toch op een 125€ uit.

Ik wil toch nog even een alternatief overwegen waarbij ik meer in een race positie zit (snelheid ontwikkelen). Maar die toch wat onderhoudsvrij is, op andere banden rolt dan de gekende racebanden, en na een regenrit geen integrale poetsbeurt nodig heeft. Ik denk dan zelf aan riem ipv ketting, goede spatborden (kan je uiteraard achteraf wel monteren), naafversnelling (?), enz... Dynamovoorziening met degelijk licht is optioneel om te voorkomen dat ik met m'n oplaadbare lampjes blijf knutselen.

Er zijn vast wel mensen die dezelfde zoektocht hebben gedaan, en er zijn meer fietsmerken dan ik in een paar hits kan op komen. Vandaar even mijn vraag op dit forum.

Alvast bedankt voor de input!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 30 sep 2022 10:55

Santos met belt drive?

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 30 sep 2022 11:00

Is dit dan niet iets: https://www.12gobiking.nl/cube-nuroad-fe? Of een andere omgebouwde gravel racer ligt voor de hand, maar dan heb je niet snel een naafdynamo. Zelf heb ik een Nuroad race die ik zelf heb uitgerust met spatborden en baggagedrager voor dit doel, maar die heeft dus ook niet de naafdynamo dus ik werk met oplaadbare lampjes.

Ook geen belt aandrijving maar ik haal de ketting van die fiets af en toe door een doek en een paar druppels olie en verder doe ik er weinig structurele onderhoud aan eigenlijk, de spatborden schelen al wel veel met hoe smerig de fiets wordt. Wij willen vaak dat onze goede racer er spik en span uit ziet maar in de praktijk kan een aandrijving met derailleurs toch ook nog redelijk wat hebben dus voor een "beater bike" zou ik vooral voor goedkopere onderdelen kiezen en me verder niet al te druk maken.

Maar zo'n Santos ziet er ook gaaf uit verder!

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 30 sep 2022 11:42

Vannicholas Yukon Disc met Rohloff systeem???
https://www.vannicholas.com/touring-bik ... sc-rohloff

hayes

hayes 30 sep 2022 12:03

Ik probeer m'n winterfiets wel te onderhouden, maar ga echt niet na elke rit poetsen.
Ik accepteer dat hij sneller slijt. Daarom heb ik nu een fiets met Tiagra. Kost weinig om te vervangen.

Gunther90
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 20 nov 2017 18:54

Gunther90 30 sep 2022 14:58

havana schreef: 30 sep 2022 10:55 Santos met belt drive?
Leek mij aanvankelijk best wel een goede optie. Maar ze vertrekken van een stevige startprijs (5000+€), en als ik die dan begin aan te kleden met wat noodzakelijke zaken (spatborden, belichting, rack, ...). Dan kom ik toch ook aan een 7000€ uit. Wat het verschil in leaseprijs ten opzichte van een full speed pedelec (7500€) klein maakt.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 30 sep 2022 15:54

Je zal hoe dan ook moeten kiezen tussen batterijkracht en mankracht...

In een ander topic werd dit voorgesteld;https://www.bergamont.com/nl/en/product ... rance-rd-7
Ik ben wel fan van deze fietsen...

Ivm kuisen; ik kuis de woon-werk fiets zelden; na x-regenbuien of als ik wat geluid hoor uit de ketting het meeste vuil verwijderen en ze smeren. Een goede groep blijft zo ook wel werken en een paar keer jaar controleren of de ketting niet te lang wordt.
Eens per jaar een goed onderhoud als de fiets meegaat op fietsvakantie.

Nadeel van de riemaandrijving vind ik de beperkte versnellingen en dat bij lekrijden reparatie toch moeilijker is.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2018
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 30 sep 2022 19:09

Een ketting vraagt echt niet zo veel onderhoud, enkel pekel vindt je ketting echt niet leuk.
Ook een riem moet je af en toe zandvrij maken.
Voordeel van een ketting is de eenvoud van het onderhoud.
Met een riem krijg je minder vaak onderhoud maar zijn de prijzen wel een veelvoud.

Maar een riem is wel helemaal in en sommige mensen zijn ook gevoelig voor dat argument.
Mijn fietsenmaker in het dorp verkoopt ze in ieder geval erg graag. Ik twijfel daarbij heel erg of hij het beste met mij of zichzelf voor heeft. Meestal namelijk het tweede bij die fietsenmaker.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 01 okt 2022 07:58

Idworx met pinion.

Gunther90
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 20 nov 2017 18:54

Gunther90 03 okt 2022 14:32

walter- schreef: 30 sep 2022 15:54 Je zal hoe dan ook moeten kiezen tussen batterijkracht en mankracht...

In een ander topic werd dit voorgesteld;https://www.bergamont.com/nl/en/product ... rance-rd-7
Ik ben wel fan van deze fietsen...

Ivm kuisen; ik kuis de woon-werk fiets zelden; na x-regenbuien of als ik wat geluid hoor uit de ketting het meeste vuil verwijderen en ze smeren. Een goede groep blijft zo ook wel werken en een paar keer jaar controleren of de ketting niet te lang wordt.
Eens per jaar een goed onderhoud als de fiets meegaat op fietsvakantie.

Nadeel van de riemaandrijving vind ik de beperkte versnellingen en dat bij lekrijden reparatie toch moeilijker is.
Dit vind ik dan wel een goed alternatief, met een gekende groep op, en aan een heel schappelijke prijs.
Bedankt voor de tip!

Gunther90
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 20 nov 2017 18:54

Gunther90 03 okt 2022 14:41

bakboord1 schreef: 30 sep 2022 19:09 Met een riem krijg je minder vaak onderhoud maar zijn de prijzen wel een veelvoud.
Kan je een prijs plakken op de kostprijs van zo'n riem? Persoonlijk zou ik het vreemd vinden dat dit zo buiten proporties is.
Welke extra technologie of moeilijkheid zit er meer in de riem van een fiets dan in de (distributie)riem van een auto die gemakkelijk 200Nm meer tegen de riem aan gooit? (Hier spreekt mijn gezond boerenverstand zonder verder te zoeken wat een fietsriem specialer maakt).

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 03 okt 2022 15:02

De distributieriem dient om het orkest van de auto in sync te laten draaien, niet om de krachten over te brengen. Maar de hoeveelheid krachten op die riem zijn misschien wel groter dan op de fiets. En motor met een ketting ipv van een distributieriem: die ketting gaat dan weer langer mee ;-).
Bij de riemfiets wordt wel eens 35K km gezegd dat die aankan. Dat zijn mogelijk een 8-tal kettingen en zeker bij een Elektrische fiets heb ik de indruk dat een ketting nog extra snel slijt (je hebt het pas door als je je cassettes en tandwielen ook snel moet vervangen...).
De riem zelf kost ergens tussen 50 en 100 Euro; grofweg het dubbele van een ketting. En omdat de riem wat zeldzamer is, kan ik me voorstellen dat installatie ook iets duurder is dan de gewone ketting. Maar de riem met zijn kettingblad en kransje moeten zo lang meegaan dat die voor veel mensen de levensduur van de fiets moet overleven. En voor andere zal de prijs lager zijn de regelmatig kettingaandrijving te vervangen.
'speciaal' aan de riem is dat je het achterwiel moet afstellen. Maar op zich is dat bij iedere fiets met naafversnellingen.

Walter

Plaats reactie