Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Woon-werkverkeer 50 km fietskeuze

kobayashi
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 sep 2017 00:46

kobayashi 28 sep 2022 10:46

Hoi, 

Ik begin binnenkort een nieuwe job +-50km van huis, de job komt zonder bedrijfswagen, maar wel met OV kaart en goede voordelen om een fiets te leasen. Ik zou dit traject dus voornamelijk met het OV afleggen en afhankelijk van het weer 1 - 2 keer per week met de fiets. 

Ik zou dus mijn eigen gravelbike verkopen en een nieuwe leasen omdat hier verzekering, onderhoud etc. mee inbegrepen is. Nu was ik al wat aan het kijken om opnieuw een gravel- of koers met 28mm banden + afzonderlijke spatborden, maar zag ik ook tourfietsen die al uitgerust zijn met spatborden en waarschijnlijk ook wat comfortabeler zijn etc.

Zijn er hier mensen die ook een traject van +- 50km (enkel) afleggen en mij hier wat in kunnen bijstaan? Het traject is Antwerpen - Brussel over de fietsostrade.

Groeten 

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 28 sep 2022 11:25

Voor 50 km wowe zou ik toch zeker voor een fiets kiezen waar je niet rechtop zit; zowel wegens de tegenwind als je gewicht op het zadel en de effectiviteit van de trapkracht.
Zaken als spatborden en verlichting middels een naafdynamo, klein bagagedragertje (een rugzak kan vervelen als je veel mee (moet) nemen).

Denk ook eens aan op maandag heen met de fiets, terug met OV, dinsdag heen met OV en terug met de fiets....

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 28 sep 2022 12:00

Goede tips van martinbo.

Ik zelf rijd 24 km enkele reis (dus de helft) en gebruik een Cube Race Nuroad FE.
Reden van aanschaf:
- bagagedrager met Ortlieb messager tas. Stabiel en geen druk op de rug van een rugtas
- Schijfremmen
- Spatborden
- Naafdynamo
- Racestuur omdat je toch best aero wil zitten op langere afstanden.

Drossie2
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 19 mei 2017 23:22

Drossie2 28 sep 2022 13:37

Ben je gewoon om veel te fietsen?
100km woon-werkverkeer is behoorlijk veel en neemt behoorlijk veel tijd in beslag.

Ik fiets graag en vrij veel, maar 100km/dag zou ik niet lang volhouden. Ik doe 40km/dag woon-werkverkeer met een gewone fiets.
Ik zou in jouw een goede speedpedelec overwegen. Je gaat 25€/dag aan fietsvergoeding krijgen. Dat samen met die leasing maakt dat je volgens mij een zeer goede speedpedelec bijzonder snel zal terugverdiend hebben.

Indien je toch een gewone fiets wil: ik sluit me aan bij wat hierboven al geschreven is.

Ik heb een fiets die voldoet aan al die eisen: Fairlight Strael. Het is een stalen racefiets met montagepunten voor spatborden en een bagagerek. Ik heb een naafdynamo, ook bijzonder handig.
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

kobayashi
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 sep 2017 00:46

kobayashi 28 sep 2022 13:48

Ik kan inderdaad doen wat Martinbo zegt en dat is heen fietsen en OV terug.

Ik fiets de laatste tijd minder maar heb vroeger wel wat gefietst en ben niet vreemd met ritjes van 100km...
Ik kreeg hier net een bergamont grandurance rd 7 aangeraden. Deze ziet er eigenlijk wel helemaal top uit, ik vraag me nu enkel af of de spatborden en het rekje eenvoudig te verwijderen zijn om dan in het weekend met het groepje mee te rijden en vakanties wat bergen op te komen.

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 28 sep 2022 14:11

Ik heb apart een fiets voor Woon-Werk, maar gebruik deze ook voor gravel. Spatborden ed laat ik zitten omdat dat geen doen is.
Hiervoor had ik een racer maar vond het daar ook een gepruts om telkens om te bouwen. Blij dat ik de ruimte heb voor een extra fiets.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2426
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 28 sep 2022 14:33

Ik doe gewoon WW verkeer met mijn gewone koersfiets, 45km enkel.
Snap niet waarom je een speciale fiets nodig hebt om WW te doen, het is toch gewoon fietsen?
Ik fiets ook alleen bij goed weer. In de regen het openbaar verkeer.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 28 sep 2022 14:41

Nieuwe job.
50 Km enkel.
Je eigen fiets verkopen.
Nieuwe fiets leasen.

Lijkt een strak plan maar kijk even de leasevoorwaarden na.
Wat als je nieuwe job na enige tijd toch niet bevalt, wat gaat de leasefiets je dan nog kosten?
Je fietsvergoeding krijg je ook als je met je eigen fiets de verplaatsing maakt.
Nog dit, met sommige pedelecs haal je in sommige omstandigheden geen 50 km.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Wout88
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 jan 2022 07:25
Locatie: Zuid-Holland

Wout88 28 sep 2022 14:52

Ik heb twee maanden geleden de toerfiets verkocht en een gravelbike voor terug gekocht. Precies om de reden die al genoemd is Aerodynamica. Maar ook lichter in gewicht. Overigens is de gravelbike de slecht weer fiets met spatborden en bagagedrager (beiden afneembaar). Mijn voorkeur blijft echter de carbon racer. Deze gebruik ik alleen met droog weer en schone fietspaden. Ik fiets hier gewoon het lekkerst op en het snelst. Vooral tegenwind fiets ik rapper door met de racer. Daarentegen heeft de gravelbike door o.a. de bredere banden en geometrie een comfortabelere zit. Het is denk ik een persoonlijke keus wat jou voorkeur heeft en ook de omstandigheden waarin je denkt te fietsen tellen mee. Sommige dingen moet je ook gewoon uit proberen. Ik dacht namelijk een bagagedrager en fietstas nodig hebben maar in de praktijk vind ik het behoorlijk irritant zo'n windvanger en brok gewicht aan de zijkant. Ik fiets veel liever met een rugtas(ook met slecht weer) ook dit is weer persoonlijke voorkeur.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 28 sep 2022 15:03

Ik denk dat de afstand -naast je werk- je gaat opbreken als je dit 2 keer per week wilt doen. Zeker als je wat minder getraind bent. 100 km per dag naast je werk is echt een eind.

Ik heb 42 km enkele reis en ik doe het met de racefiets. Ik doe dat max 1 keer per week met mooi weer, dus zeg vanaf eind maart tot ergens in september ofzo. In de wintermaanden is het me al snel te koud en te donker. Het is me dan ook teveel gedoe met kleding.

Omdat ik de racer pak, betekent dat voor mij dat alles in een rugzak moet. Dus laptop en kleding. Dat is minder fijn, maar te doen op die afstand. Maar ik zou dat toch niet snel 2 keer in de week doen.

Ik denk dat de afstand te lang is voor een tourfiets of gravelbike. Ik zou ook niet snel een andere fiets dan een racer of speed pedelec overwegen. Jij moet ook nog een stuk verder.

Ik denk dat als je echt comfort wil, dat een speedpedelec de fijnste optie is. Dan is die afstand zeker 2 keer per week goed te doen. Een racer is prima voor 1 keer per week, wellicht lukt dat ook wel met de gravelracer. Of wat al eerder is geopperd, heen met de fiets en terug naar huis met de trein.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 28 sep 2022 15:23

toen mijn WW wat meer in afstand werd (15-->27km) ben ik overgegaan op een stalen klassieker en 2x6speed, met 25mm vittoria open pave bandjes(grippie en stevig en bollen lekker genoeg) en volledige spatborden die oudeframpjes hebben soms iets meer ruimte in de vork (enkel de liggende achtervork was krap
daarnaast ben ik 8speed sram ketting gaan gebruiken en de jaren80 remblokjes vervangen voor moderne.

gaat er een laptop mee heen en weer? en kleding en eten en schoenen? dan tasje aan de fiets.
gaat er enkel eten en kleding mee, kan je ook voor een hippe bikepacking saddle bag gaan,
ik heb zelf vanalles gehad, van vaude splash (beviel goed als fiets rugzak) tot handlebarbag (speci burra burra) pakt wat wind en tot slot ortlieb commuter(beviel goed en gaat lekkerlang mee je kleding beschadigt niet)

toen was het enkel 27km nu 80km dus.... tja ik denk dat ik binnenkort weer ga beginnen met WW, maar dan tot halverwege met de auto.

als ik jou was zou ik ook voor een gewoone koersfiets gaan met een goede koplamp en 1 als back up in je tas. ow ja ook met velg remmen en iets stevigere bandjes. maar niet je nette/zondagse koersfiets.
btw kan je je gravelbike niet afstellen, zadel stuurstand afstellen als een koersfiets?

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 28 sep 2022 15:36

100km totaal per dag is best wel wat....in zomerse omstandigheden erg fijn, maar met weer zoals nu eigenlijk niet aantrekkelijk. Ik zit 25km van huis en dat is een fijne afstand voor racer in droog weer en gravel bij nat/koud weer.
50km enkele afstand ben je zowat 2 uur onderweg incl stoplichten etc. Dan wordt he werkdag ineens met 5 uur verlengd en dat is wel veel. (4 uur fietsen en nog beetje persoonlijke verzorging erbij).
Dogma F

Plaats reactie