Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Frame onderhoud (poetsen)

1094
Forum-lid
Berichten: 1592
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 28 sep 2022 10:05

Op dit moment gebruik ik bike protect spray van Muc Off na het poetsen. Nu vind ik die spray nogal stinken en kan me niet voorstellen dat het gezond/milieuvriendelijk is dus vroeg me af wat er nog meer op de markt is.

Wat gebruiken jullie?

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 28 sep 2022 10:19

Niets. En als die echt moet glimmen: gewoon een beetje autowas. En voor het poetsen water met desnoods een scheutje afwasmiddel van de Aldi.
De rest is marketing.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 28 sep 2022 10:36

Ik gebruik altijd lauw water met groene zeep en ga dan met een poetsdoek of vaatdoek aan de slag. Dat ging de laatste veertig jaar goed. het is inderdaad heel ouderwets, niet fancy en veel te goedkoop. Als de fiets echt vies is spoel ik hem eerst af met water uit de tuinslang en ga ik daarna even koffie zetten. Dan is 90% van het vuil al weg.
hun fietsen.

1094
Forum-lid
Berichten: 1592
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 28 sep 2022 10:42

Dat gaat over schoonmaken, mijn intentie is om dit topic alleen te gebruiken voor ervaringen met poetsmiddelen om je fiets te doen glimmen en te beschermen.

Ik lees trouwens dat die ptfe sprays ook water verdringen, dan zou dit in combinatie met een kettingwax op waterbasis (o.a. squirt ) geen goede combi zijn of niet?

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 28 sep 2022 10:49

Ceramic wax van Turtle doet bij mijn fietsen het werk. Geeft goede bescherming, en werkt op glossy en mat frames is mijn ervaring. Beetje op een microvezel doek sprayen en poetsen maar. Daarna licht uitpoetsen.

Geeft geen vlekken en met een spuitflacon doe je wel een aantal jaar. Wordt zeer veel gebruikt in de auto industrie. Filmpjes op YouTube te vinden
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 28 sep 2022 10:52

Voor je met PTFE (Teflon) aan de gang gaat, zou je eigenlijk eerst even de pagina's over PTFE en PFAS op Wikipedia moeten lezen.

Je vraag naar de goede combi is enigszins verwarrend. Gaat dat over glimmen en poetsen of over het smeren van je ketting?
hun fietsen.

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 28 sep 2022 10:55

rene schreef: 28 sep 2022 10:49 Ceramic wax van Turtle doet bij mijn fietsen het werk. Geeft goede bescherming, en werkt op glossy en mat frames is mijn ervaring. Beetje op een microvezel doek sprayen en poetsen maar. Daarna licht uitpoetsen.

Geeft geen vlekken en met een spuitflacon doe je wel een aantal jaar. Wordt zeer veel gebruikt in de auto industrie. Filmpjes op YouTube te vinden
De combinatie van 'ceramic' en 'wax' is me een raadsel, maar ik ben geen marketingdeskundige.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 28 sep 2022 13:09

1094 schreef: 28 sep 2022 10:05 Op dit moment gebruik ik bike protect spray van Muc Off na het poetsen. Nu vind ik die spray nogal stinken en kan me niet voorstellen dat het gezond/milieuvriendelijk is dus vroeg me af wat er nog meer op de markt is.

Wat gebruiken jullie?
Muc Off Miracle Shine. Blinkt goed, met doek opbrengen en uitwrijven. Maakt het frame ietwat waterafstotend en vuil laat dan makkelijker los. Ruikt beetje zoetig.
Dogma F

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 28 sep 2022 21:39

Als het echt moet glimmen gewoon autowas producten en dan moet je wel van voor af aan beginnen.
Dus klei, polish en dan wax of glascoating.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2332
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 29 sep 2022 13:31

Ik gebruik voor mijn matte frames een beetje WD40 op een doekje. Geeft een mooie matte eiglans. Voor de frames met een normale blanke lak en dus glimmende afwerking, poetste ik ze af en toe met Turtle Wax.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
SqueeZer
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 jan 2022 21:59

Gebruikersavatar SqueeZer 30 sep 2022 05:27

Als het echt moet glimmen .. haal ik het betere werk boven:

- Eerst schoonmaken en ontvetten (lauw water met sopje).
- Kleien (meestal Auto Finesse clay bar kit -> klei en glijmiddel)
- Poliermachine en afhankelijk van krasjes en war damage 3 x met pads en polish erover van grof naar fijn. (meestal Rupes pad en polish al kan dat wel eens verschillen als er een aanbieding staat :mrgreen: ). Enkel de daily heeft krasbehandeling nodig meestal.
- 4de polish extra soft met poliermachine nu begint het echt te shinen.
- Collinite Marque D'Elegance wax finishing touch en goed opblinken -> Wax on Wax off :mrgreen:

Laatste stap is extra glans maar ook bescherming overigens.

Eigenlijk hoe ik mijn wagens behandel dus maar dan wat beter dan rommel Turtle Wax en consorten ;)

Ik doe dit wel slechts 1 x per jaar per fiets en ben dan toch wel een dagje zoet (voor alle drie de fietsen, de dagelijkse fiets heeft meestal de volledige behandling nodig om krasjes eruit te halen).

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 30 sep 2022 07:18

Bij een glimmende lak: wassen met valma wash en shine, droogmaken en vervolgens cockpitspray op een doek inwrijven en vervolgens weer uitwrijven. Blijft natuurlijk beetje oppassen met dat spul.
Gebruik soms ook autowax, net wat er voor het grijpen staat. In beide gevallen kleeft er minder makkelijk vuil aan het frame en is het vuil er makkelijker af te spoelen.

Plaats reactie