Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Ovalen zadelpen - voor-/nadelen?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 27 sep 2022 15:25

BertL schreef: 27 sep 2022 10:18
rob74 schreef: 27 sep 2022 08:10Een afgebroken zadelpen?? :shock: Wie heeft dat eigenlijk ooit meegemaakt?
Is mij overkomen. Gelukkig op 5km van huis.

Wat betreft de fiets: als deze naar mijn smaak is en de ovale pen is het enige nadeel, dan zou ik hem om die reden niet laten staan.
Ik. Alleen ik kwam er thuis bij onderhoud al achter dat er een flinke lange scheur in zat. Toch weer op tijd gezien. Maar zadelpennen gaan vaak genoeg nog stuk.

Het wordt pas echt een probleem als dat bijvoorbeeld na 10 jaar het geval is. En de fabrikant geen dergelijke zadelpen meer kan leveren. Dan ben je toch blij met een simpele ronde zadelpen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 27 sep 2022 16:35

rob74 schreef: 27 sep 2022 08:10 Een afgebroken zadelpen?? :shock: Wie heeft dat eigenlijk ooit meegemaakt? Ik lees daar nooit verhalen over en wellicht dat er natuurlijk net hier iemand op het forum dat wel heeft meegemaakt. Maar echt,.... afbrekende zadelpennen? Ik zou me daar totaal niet druk om maken. De kans dat ik de staatsloterij win, acht ik nog groter. :lol:

Voordelen:
Aero looks. Alleen de looks, verder niks
Sluit mooi aan bij aero (ook voor de looks) staande buis
Zadel staat gegarandeerd recht.

nadeel:
Als je andere zadelpen wil (meer of minder setback) ben je afhankelijk van wat Giant je te bieden heeft.
Als de zadelpen een beetje vast zit, kun je die niet met een beetje draaien los krijgen
Helaas is mij dat dus vorig jaar overkomen, rare gewaarwording als ineens je zadel onder je gewicht afbreekt:
2021-12-09 13.06.42.jpg
Gelukkig niet gevallen o.i.d. moest daarna wel zo'n 30 km staand op de pedalen terug naar huis fietsen. :lol:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1334
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 27 sep 2022 20:32

Laurent Fignon dacht ik ook. Ergens in het prille begin van zijn glanzende loopbaan.
hun fietsen.

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 28 sep 2022 10:24

Orlok schreef: 27 sep 2022 16:35
Helaas is mij dat dus vorig jaar overkomen, rare gewaarwording als ineens je zadel onder je gewicht afbreekt:
2021-12-09 13.06.42.jpg
Gelukkig niet gevallen o.i.d. moest daarna wel zo'n 30 km staand op de pedalen terug naar huis fietsen. :lol:
Carbon zadelpen betreft natuurlijk ook marginal gains. Het lijkt erop dat de pen vlak boven de strop is afgebroken.

Denkelijk door langdurig zijdelings gewrik (afhankelijk van je rijstijl; hoe stil zit je op je fiets) en de dichtheid en oriëntatie van de vezels was daar bij jou duidelijk niet geschikt voor.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 28 sep 2022 11:35

Ik dacht al dat ik na mijn opmerkingen over zelden tot nooit afbrekende zadelpennen alle voorbeelden waar dat wel gebeurd is, opgesomd zou zien worden. Wil iedereen waarbij nooit een zadelpen is afgebroken is, zich dan ook melden?

Ik trap af. 14 fietsen! En geen een zadelpen die de geest heeft gegeven. Ook niet de carbon aero zadelpen van Giant.
Live fast; die young. mijn blog

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 539
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 28 sep 2022 11:46

Enige nadeel wat ik zou kunnen bedenken is dat de klemming niet optimaal kan zijn waardoor gekraak ontstaat.
Zoals bij Cannondale het geval is.

Daarom zou mijn voorkeur uitgaan naar een ronde zadelpen met een "ouderwetse" zadelpenklem.

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 28 sep 2022 14:05

rob74 schreef: 28 sep 2022 11:35 Ik dacht al dat ik na mijn opmerkingen over zelden tot nooit afbrekende zadelpennen alle voorbeelden waar dat wel gebeurd is, opgesomd zou zien worden. Wil iedereen waarbij nooit een zadelpen is afgebroken is, zich dan ook melden?

Ik trap af. 14 fietsen! En geen een zadelpen die de geest heeft gegeven. Ook niet de carbon aero zadelpen van Giant.
Als je het niet wilt weten waarom vraag je het dan :lol:

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1334
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 28 sep 2022 15:15

Alles kan kapot. Dat hoeft geen geheim te zijn. Gewoon een afleiding van de Wet van Murphy.
hun fietsen.

Batuwu-Griek
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 aug 2020 21:14
Locatie: Amsterdam-Zuid

Batuwu-Griek 29 sep 2022 14:18

BertL schreef: 27 sep 2022 20:32 Laurent Fignon dacht ik ook. Ergens in het prille begin van zijn glanzende loopbaan.
Bij Fignon brak in volle vaart een keer de trapas af. Zie https://www.youtube.com/watch?v=YeNU2HM6iOY (pas op: schokkende beelden). Weet dit nog heel goed, zag het live op tv. Ik heb een keer gehad met een crank, in een nieuwelingenkoers op een wielerparcours bij het aanzetten na een haarspeldbocht, met vrij lage snelheid (maar wel een 'jeugdtrauma' geworden).

Ik stelde de vraag in het openingstopic omdat ik altijd bang ben voor afbrekende onderdelen (crank, trapas, zadelpen, stuur), waardoor je de controle over je fiets verliest. Zelf verwacht ik dat ik bij halve levensduur van de fiets de zadelpen een keer zou moeten vervangen en vroeg me af of ik dan nog zo'n ovalen pen kan kopen.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1334
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 29 sep 2022 17:21

Je kunt er nu eentje los bijkopen. Dan ben je die zorg ook kwijt.
hun fietsen.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 29 sep 2022 17:49

wasbeer2006 schreef: 27 sep 2022 07:51 Voordeel is wel dat je zadel altijd recht staat :-)
Precies! Ik vind dat geen marginal gain, maar echt een voordeel. (zouden ze bij het stuur ook moeten doen!)
Verder vind ik het best mooi!

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 29 sep 2022 18:16

Batuwu-Griek schreef: 29 sep 2022 14:18
BertL schreef: 27 sep 2022 20:32 Laurent Fignon dacht ik ook. Ergens in het prille begin van zijn glanzende loopbaan.
Bij Fignon brak in volle vaart een keer de trapas af. Zie https://www.youtube.com/watch?v=YeNU2HM6iOY (pas op: schokkende beelden). Weet dit nog heel goed, zag het live op tv. Ik heb een keer gehad met een crank, in een nieuwelingenkoers op een wielerparcours bij het aanzetten na een haarspeldbocht, met vrij lage snelheid (maar wel een 'jeugdtrauma' geworden).

Ik stelde de vraag in het openingstopic omdat ik altijd bang ben voor afbrekende onderdelen (crank, trapas, zadelpen, stuur), waardoor je de controle over je fiets verliest. Zelf verwacht ik dat ik bij halve levensduur van de fiets de zadelpen een keer zou moeten vervangen en vroeg me af of ik dan nog zo'n ovalen pen kan kopen.
Begrijpelijk, maar laat het duidelijk zijn dat een ovale zadelpen toch merk/model specifiek is en na verloop van tijd misschien niet meer beschikbaar is. Terwijl de afmeting van een ronde zadelpen toch algemeen een standaard maat is, namelijk 25,4 en 27,2 mm en er dus altijd een passend exemplaar beschikbaar zal zijn.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie