Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Aero cockpit - Mechanise groep - Weggewerkte kabels

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8451
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 24 sep 2022 11:21

https://www.sensabikes.com/custom-bikes ... ra-2x11Bij configureren next drukken tot de stuur combi
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 24 sep 2022 16:48

nijkie schreef: 24 sep 2022 11:21 https://www.sensabikes.com/custom-bikes ... ra-2x11Bij configureren next drukken tot de stuur combi
Daar heb ik het ook gevonden.
Vos in Zwanenburg verkoopt veel Sensa's, ook de GF en daar zie ik klanten die alsnog kiezen voor een stuur + Nok combi van Sensa in carbon tegen meerprijs en die ook gemonteerd wordt.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12475
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 sep 2022 08:26

Mechanisch schakelen met compleet weggewerkte kabels gaat een ramp worden.
Niet doen, je zult continu schakel ellende hebben en het slijt enorm.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 25 sep 2022 09:09

wasbeer2006 schreef: 25 sep 2022 08:26 Mechanisch schakelen met compleet weggewerkte kabels gaat een ramp worden.
Niet doen, je zult continu schakel ellende hebben en het slijt enorm.
+1
Dogma F

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 25 sep 2022 09:23

felipe07 schreef: 23 sep 2022 19:31
bakboord1 schreef: 23 sep 2022 17:59 Welke fiets heb je en hoe lopen je kabels nu je frame in?
Mag er vanaf de voorkant vanaf de onderkant iets te zien zijn?
Ik denk dat er afhankelijk van je fiets heel veel mogelijk is maar aero cockpits zijn doorgaans geen koopje.
Ik zou de Sensa Giulia GF kopen OF de Cube Agree C62. Een versie zonder elektronische groep.
Ik zou een aero cockpit toevoegen en hopen dat er een manier bestaat om bij een mechanische Ultegra groep de kabels onzichtbaar weg te werken.

Suggestions?
Ik snap wat je vandaan komt. Bij de introductie van onzichtbare stuur kabel combinatie (volledig geïntegreerd) ben ik ook verliefd. Nu op zoek naar een nieuwe fiets en heel hoog op mijn lijstje ook volledig geïntegreerd stuur.
Eveneens boven aan dat lijstje elektronisch schakelen. En ik vrees dat je spijt gaat krijgen als je frequent fietst van de keuze/combinatie mech / geïntegreerd.
Het zal technisch zeker mogelijk zijn, maar kabels die zoveel frictie hebben door korte moeilijke bochten zou ik niet aan beginnen.
Ieder jaar terug naar de fm voor nieuwe kabels eens afzetten tegen de upgrades naar elektrisch. Misschien is er ergens nog iets op te rekken in je budget?

(Wat is je budget)

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 25 sep 2022 09:54

Wat me dan ook doet afvragen: gebruik je in dat geval ook speciale, flexibelere remleidingen of gewoon de standaard remleidingen?
t.a.f.k.a.e.h.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5811
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 25 sep 2022 12:27

wasbeer2006 schreef: 25 sep 2022 08:26 Mechanisch schakelen met compleet weggewerkte kabels gaat een ramp worden.
Niet doen, je zult continu schakel ellende hebben en het slijt enorm.
Nou nou, bij mijn zoon zijn Scott Foil en Trek Madone schakelt het zeer goed, of kan wel zeggen uitstekend !! Bij beide fietsen volledig weggewerkt Ultegra 8020 mechanische groep ! ( mechanisch schijfrem )

Van slijtage is ook helemaal geen sprake. Dus ik weet niet op welke ervaringen jou uitspraak berust ?
Laatst gewijzigd door rene op 25 sep 2022 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 25 sep 2022 13:01

Op mijn SuperSix zit het laatste stukje kabel uit het frame naar de achterderailleur heel vreemd in een knik. Daar kun je niet omheen.
Het schakelt verder prima maar geeft ontzettend veel slijtage. Dat stukje buitenkabel vervang ik aan het begin van het seizoen en nog eens bij afloop van het seizoen. Dan werkt het probleemloos.
Met interne bekabeling zul je ook wel iets meer slijtage kunnen verwachten, reken erop dat je de hele kabelset rem en versnelling jaarlijks kunt vervangen.
Geen ramp, is een leuke klus. Nieuw stuurlint erop en je fiets rijdt weer als nieuw.
Maar even zo goed, hoe mooi geïntegreerde kabels ook zijn, met alles mechanisch bediend ga ik er niet aan beginnen. Minstens Di2 en liefst ook hydraulische remmen. Goed, als je een leiding moet vervangen is het eveneens een hoop werk maar ik heb nog nooit een remleiding kapot gehad. En al 5 fietsen met schijfremmen gehad.
Dogma F

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5811
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 25 sep 2022 13:07

@ramon73: misschien jaarlijks vervangen als je + 10.000 km doet per jaar…. Maar dan zal een externe kabelset ook wel aan vervanging toe zijn. Kabels zullen niet sneller slijten als ze binnendoor een frame/ stuur lopen. Mits natuurlijk het frame ontworpen is om kabels binnendoor te laten lopen zoals @havana al aangaf.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 25 sep 2022 14:16

Of zou Scott er beter over nagedacht hebben itt Cannondale?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12475
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 sep 2022 16:53

@Rene, Van Trek. Het eerste jaar of twee hadden die volledig geintegreerde kabels met mechanische groepen.
Daar zijn ze vanafgestapt omdat dit dus veel problemen gaf.

Het ene frame is het andere niet. maar je hebt toch aardig wat krappe bochten.
Mechanisch remmen geloof ik nog wel. Maar schakelen.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5811
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 25 sep 2022 17:03

wasbeer2006 schreef: 25 sep 2022 16:53 @Rene, Van Trek. Het eerste jaar of twee hadden die volledig geintegreerde kabels met mechanische groepen.
Daar zijn ze vanafgestapt omdat dit dus veel problemen gaf.

Het ene frame is het andere niet. maar je hebt toch aardig wat krappe bochten.
Mechanisch remmen geloof ik nog wel. Maar schakelen.
Kan , mijn zoon heeft dus alleen maar prima ervaringen met beide fietsen en geïntegreerde kabels en mechanisch schakelen icm schijfremmen. Dus voor wat het waard is mbt de topic opener. Het kan dus goed of fout gaan, dat is dan duidelijk.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Plaats reactie