Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

ST-R8170 free stroke adjustment

microkid
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 01 mar 2022 16:44

microkid 23 sep 2022 17:34

Ik heb een nieuwe Canyon ontvangen met Ultegra DI2 8100 set. De remmen zijn de ST-R8170 hydraulisch. Ik vind de free stroke veel te groot, ik moet de remmen bijna half inknijpen voordat ze aangrijpen. Volgens internet is het mogelijk de free stroke aan te passen, maar na 2 uur zoeken heb ik niet kunnen vinden hoe. De site van Shimano verwijst naar een schroefje, maar dit kan ik niet vinden.
Wie weet hoe ik deze hendels kan aanpassen qua free stroke?

update:
Op pagina 62 van https://si.shimano.com/en/pdfs/dm/RADBR ... 03-ENG.pdf staat hoe je de free stroke kan instellen. Het schroefje is al maximaal ingedraaid. Als ik het losser draai wordt de free stroke alleen groter. Ik wil hem juist kleiner...

Gebruikersavatar
wezep
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 04 mei 2005 10:06

Gebruikersavatar wezep 23 sep 2022 20:36

Als je een paar keer vlot achter elkaar de hendel inknijpt, wordt het dan beter?
Zo ja, dan zit er lucht in het remsysteem.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

microkid
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 01 mar 2022 16:44

microkid 23 sep 2022 20:42

Nee, maakt geen verschil.

Janjan
Forum-lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 09 jul 2020 21:06

Janjan 23 sep 2022 20:56

Als je het betreffende schoefje in- of uitdraait, zie je de remgreep naar binnen of naar buiten bewegen. Als je niet verder (in) kunt draaien, heb je de maximale aanpassing bereikt. Dat is het dan.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 24 sep 2022 09:43

Iemand met ervaring met de rem zou je moeten kunnen zeggen of de rem op zijn optimale remolievulling (is dat een bewooring die begrijpbaar is?) zit.

Dan weet of ontluchten zinvol is, danwel dat je verwachtingen te hoog zijn.
In mijn ervaring kan je let ontluchten altijd wel komen tot een oplossing waarbij even aan de remmen komen, direct laat remmen (maar heb ervaring met alle remmen behalve shimano ;-)).

Walter

microkid
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 01 mar 2022 16:44

microkid 24 sep 2022 12:43

Een truuk die ik gevonden heb: https://www.youtube.com/watch?v=thGBWhfIaB8
Wiel er uit en de rem even iets inknijpen, waardoor de loze ruimte tussen remblokken en remschijf iets kleiner wordt.
Nu nog niet gedaan, maar ik hou het als optie.

microkid
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 01 mar 2022 16:44

microkid 26 sep 2022 15:56

Ik heb zojuist via een bleed set een heeeeel klein beetje extra olie in het systeem toegevoegd (inspuiten via een spuitje aan de kant van de rem), dat was voldoende om de rem wat "strakker" te zetten. :)
Laatst gewijzigd door microkid op 26 sep 2022 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 26 sep 2022 16:15

microkid schreef: 24 sep 2022 12:43 Een truuk die ik gevonden heb: https://www.youtube.com/watch?v=thGBWhfIaB8
Wiel er uit en de rem even iets inknijpen, waardoor de loze ruimte tussen remblokken en remschijf iets kleiner wordt.
Nu nog niet gedaan, maar ik hou het als optie.
Normaal zouden de zelf-aanpassende remklauwen zich altijd moeten instellen op de best mogelijke manier zodat je altijd correct remt tijdens slijtage van de remblokken.
Volgens mij even remmen met wiel uitgenomen - voorstel van de video- zou dat proces moeten versnellen. In mijn ervaring loop je dan wel het risico dat je 'te veel' remt en je met wat kracht de remblokken moet terug duwen in de remklauw.
Maar ik heb 'professionele' mechaniekers vlak voor een wedstrijd deze manier van corrigeren al weten gebruiken. Al ben ik wel zo benieuwd waarom zo een fiets dan niet direct correct remt.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 26 sep 2022 16:29

Zo uit mijn hoofd moet je de remmen ontluchten met de de stelschroef uitgedraaid (en ook met de remhendels in normale positie - want ook die kun je stellen bij sommige modellen). Daarna ga je bepalen wat je vrije slag (van de hendel - niet de pads - want die stellen zelf na) moet zijn.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 09 jun 2023 21:18

Hier de zelfde vraag:
- ik heb de reach afgesteld (paar graden draaien is zichtbaar effect)
- ik heb de free stroke schroef gevonden, maar twee volle rotaties doet eigenlijk niets merkbaars. Ik moet de remhendel bijna tegen de bocht drukken om te remmen (remmen zijn net ontlucht en ze voelen ook zeker niet sponzig, dus ik kan me haast niet voorstellen dat er lucht in zit).

Remmen zonder wiel brengt trouwens alleen de blokken naar binnen en is niet hetzelfde als free stroke (=de slag van de hendels voordat de zuigers überhaupt bewegen; de slag van de zuigers verandert dus niet)
I gotta warn you: I've got a compact and an 11-32 and I'm not afraid to use 'em!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 jun 2023 21:22

Ik ontlucht meestal met de schroef een halve slag ingedraaid.
Heb daar beter ervaringen mee. Het lijkt of je dan iets aan marge hebt, wel met sram, maar wellicht is het ook prettiger bij shimano.

Plaats reactie