Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Tijdrit houding

Gebruikersavatar
detest
Forum-lid
Berichten: 185
Lid geworden op: 08 mei 2009 17:07

Gebruikersavatar detest 22 sep 2022 20:30

Beste mensen,
Gister had ik een tijdrit, en ondanks, een voor mijn doen, goed vermogen, 300 watt, viel de gemiddelde snelheid (41.2) nogal tegen. Komt ook nog bij dat een andere renner bij een vergelijkbaar vermogen (296 watt) een gemiddelde had van in de 43.
De eerste oorzaak zoek ik bij de houding. Zie onder voor een foto, wat kan ik hier verbeteren? Dieper zitten met een horizontale rug? En zoja, hoe krijg ik dat voor elkaar, stuur kan niet verder naar beneden...
FB_IMG_1663834809912.jpg

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 22 sep 2022 21:00

De ruimte tussen hoofd en armen moet kleiner.
Je zou eventueel wat dieper kunnen gaan zitten maar dan wordt de hoek tussen bovenbenen en romp misschien te scherp en kun je minder vermogen leveren.
Je zou meer spacers onder de extensions kunnen zetten en ze wat kantelen.
De afstelling moet ook nog eens voldoen aan de regeltjes.
Je hebt echt iemand nodig met kennis van zaken om je goed op een tijdritfiets te zetten.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 22 sep 2022 21:00

Tijd terug had ik een tijdrit van 21km. 279w avg en 43.5kmh. Er is dus inderdaad nog werk aan de winkel.

Lager is niet altijd meer aero. Narrow is aero, je moet je schouderbladen naar elkaar toe brengen en je hoofd meer tussen je armen in. Ik zou je ligstuur ook 15 graden omhoog zetten.

Gebruikersavatar
canyon81
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 05 sep 2009 20:43

Gebruikersavatar canyon81 22 sep 2022 21:04

Je zit inderdaad niet heel erg diep. Ook niet heel erg rechtop trouwens. Het liefst wil je dat je helm niet boven je rug uitkomt, maar je moet ook in die houding, met een extremere heuphoek, wel genoeg vermogen kunnen leveren. Vaak zie je wel dat het iets mindere vermogen in die houding toch een hogere snelheid oplevert.
Daarnaast spelen er nog wel meer factoren die een vergelijk lastiger maken. Wellicht is de andere renner die jij noemt wat korter dan jij, dat kan al aardig schelen. Daarnaast kost snelheid opbouwen meer vermogen dan snelheid vasthouden, maar kost een hogere snelheid vasthouden nauwelijks meer vermogen, waardoor de gemiddelde vermogens dichtbij elkaar kunnen liggen en de gemiddelde snelheid toch kunnen verschillen. Zit er ook verschil in de pacing?
Ik rijd zelf (o.a.)achtervolging op de baan, en heb aardig wat tijd en energie gestopt in vergelijkingen en opbouw van (korte) tijdritten in dezelfde omstandigheden. Met de info die jij nu geeft is het lastig een goed vergelijk te maken. Mijn tip: vergelijk jezelf met jezelf, en niet met anderen.
Als je op je huidige fiets niet dieper kunt zitten zou je kunnen proberen iets langer te gaan zitten, moet je nog rekening houden met de UCI-eisen voor een tijdritstuur?
Eenvoud kenmerkt het ware.

martijnnnn
Forum-lid
Berichten: 360
Lid geworden op: 06 dec 2009 17:27

martijnnnn 22 sep 2022 21:09

Daarnaast is gemiddeld vermogen vergelijken t.o.v. een andere renner niet heel nuttig zolang je gewicht en andere factoren daarin niet meeneemt.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 22 sep 2022 22:36

Ik zoom net even in op je foto en er zijn alvast wat verbeterpunten zichtbaar zonder ook maar aan je houding te werken. Of een erg dure nog snellere fiets te kopen.

De 'gratis' snelheid upgrades
- Rugnummer goed strak spelden en zo laag mogelijk! Liever te veel spelden erin dan te weinig. ( sorry ik moet er eigenlijk om lachen )
- Liefst schoencovers danwel aero sokken gebruiken
- Ketting waxen. Op de korrelige foto lijkt het nogal zwart en vet.
- Mogelijk is je fiets inclusief aero bidon ( elite ) sneller dan zonder omdat je dan ruimte opvult.
- Zo min mogelijk remmen uiteraard :lol:

Banden lijken me zo continentaal 4000s te zijn. Die kunnen mogelijk dus nog sneller. En natuurlijk latex bb als het er nog niet in zit.

De bovenstaande dingen klinken triviaal. Maar hier is al een mooie 15-20w besparing of meer te halen (ligt eraan wat de banden zijn)!

Verder lijkt het me dat je juist je armen omhoog moet brengen om zo inderdaad het gat tussen je hoofd en armen te verkleinen. Misschien moet je hierbij ook de reach iets vergroten om niet te ver omhoog te komen. Een positie als in de geplaatste foto twee is voor jou postuur zeker ook het meest haalbaar. Maar je zal waarschijnlijk moeten denken aan een andere tijdritstuur. Eentje waarbij je veel losse spacers onder de extensies kan plaatsen die je het liefst ook kantelt. De hele basebar omhoog brengen doe je het liefst niet. Dan zit je te rechtop bij het nemen van bochten etc. Voor het testen kan je dit echter wel doen. Gewoon het hele stuur wat je nu hebt zo hoog mogelijk plaatsen met een langere stuurpen erin.
Ganna is een ding.
Afbeelding
Maar je ziet ook veel dit bij de profs, het lijkt niet snel maar het is het wel.
Afbeelding
Verder zijn er nog extremen zoals evenepoel of deze van de deen Holm. Die zeker niet haalbaar gaan zijn. Maar het is een mooi voorbeeld van de extreme heuphoek die sommige van deze gasten aankunnen. Let wel in deze positie nog power leveren is niet makkelijk.
Afbeelding
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
detest
Forum-lid
Berichten: 185
Lid geworden op: 08 mei 2009 17:07

Gebruikersavatar detest 23 sep 2022 08:25

Dank jullie wel! Hier kan ik wat mee. Ik ga eerst maar eens met de hoogte van het stuur spelen i.c.m. een langere stuurpen. Kijken wat daar het effect van is.

Wat betreft de "gratis" upgrades: dat startnummer is inderdaad wel erg knullig. Aero bidon is een goede! De shoecovers had ik, maar er scheurde er eentje tijdens het aantrekken..... Parcours verkennen en de bochten kennen gaat ook helpen, in de eerste ronde schatte ik de bochten niet goed in waardoor ik in de remmen ging.
Nogmaals dank allen!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 23 sep 2022 08:32

detest schreef: 23 sep 2022 08:25 Dank jullie wel! Hier kan ik wat mee. Ik ga eerst maar eens met de hoogte van het stuur spelen i.c.m. een langere stuurpen. Kijken wat daar het effect van is.

Wat betreft de "gratis" upgrades: dat startnummer is inderdaad wel erg knullig. Aero bidon is een goede! De shoecovers had ik, maar er scheurde er eentje tijdens het aantrekken..... Parcours verkennen en de bochten kennen gaat ook helpen, in de eerste ronde schatte ik de bochten niet goed in waardoor ik in de remmen ging.
Nogmaals dank allen!
Je hoeft niet lager, maar je moet proberen je schouderbladen naar elkaar toe te sqeeuzen en dan als een schildpad je hoofd naar beneden. Kijk maar eens naar het 2e plaatje die Thestudent postte, zo laag zit die ook niet. Als je lager gaat, zal die "shrug" houding lastiger gaan.

Afhankelijk van het frame kost een aerobidon in de regel 1w tov geen bidon. Tijdritten tot 30min ofzo hoef je niet te drinken.

Gebruikersavatar
detest
Forum-lid
Berichten: 185
Lid geworden op: 08 mei 2009 17:07

Gebruikersavatar detest 23 sep 2022 09:10

NuitKor schreef: 23 sep 2022 08:32
detest schreef: 23 sep 2022 08:25 Dank jullie wel! Hier kan ik wat mee. Ik ga eerst maar eens met de hoogte van het stuur spelen i.c.m. een langere stuurpen. Kijken wat daar het effect van is.

Wat betreft de "gratis" upgrades: dat startnummer is inderdaad wel erg knullig. Aero bidon is een goede! De shoecovers had ik, maar er scheurde er eentje tijdens het aantrekken..... Parcours verkennen en de bochten kennen gaat ook helpen, in de eerste ronde schatte ik de bochten niet goed in waardoor ik in de remmen ging.
Nogmaals dank allen!
Je hoeft niet lager, maar je moet proberen je schouderbladen naar elkaar toe te sqeeuzen en dan als een schildpad je hoofd naar beneden. Kijk maar eens naar het 2e plaatje die Thestudent postte, zo laag zit die ook niet. Als je lager gaat, zal die "shrug" houding lastiger gaan.

Afhankelijk van het frame kost een aerobidon in de regel 1w tov geen bidon. Tijdritten tot 30min ofzo hoef je niet te drinken.
Ja, inderdaad, met de stuurhoogte bedoel ik dan, stuur omhoog, lager kan die ook niet, met een langere stuurpen. Puur om te kijken wat de invloed is op de snelheid. En dan focussen op de "schildpadhouding"

Symen
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 26 sep 2022 20:31

kan je een negatieve stuurpen monteren? of zit er geen losse stuurpen op? Langere stuurpen zou ik niet voor kijken, je zit nu al op het puntje van je zadel.
Nuttig zou zijn een foto van het frontale oppervlak. En kijken wat bepaalde houdingen daar invloed op kunnen hebben.

sge
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 okt 2010 16:01

sge 26 sep 2022 21:01

Ik zet in op het bochtenwerk, verschil is aanzienlijk en ga je met je houding alleen niet wegwerken.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 27 sep 2022 10:06

Symen schreef: 26 sep 2022 20:31 ...Langere stuurpen zou ik niet voor kijken, je zit nu al op het puntje van je zadel.
...
Veel renners kunnen hogere vermogens trappen met het zadel 'ver' naar voor. Bij triatlon staat het zadel dan ook dikwijls tot aan de trapas of zelfs voorbij de trapas. Maar voor de UCI mag het zadel niet zo ver naar voor. En dus zitten renners dikwijls op het puntje van hun zadel om hun vermogen te kunnen trappen. Dus: op het puntje van het zadel zitten is niet altijd omdat je stuur al ver naar voren staat (waar ook weer beperkingen op zijn ;-)), maar omdat ze zo gewoon harder kunnen trappen...

Plaats reactie