Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Tijdrit houding

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 27 sep 2022 10:12

sge schreef: 26 sep 2022 21:01 Ik zet in op het bochtenwerk, verschil is aanzienlijk en ga je met je houding alleen niet wegwerken.
Of het aan de bochten ligt, probeer eens in de details van de strava ritten te zien of je idd meer snelheid verliest. Kijk ook eens naar normalized power; geeft wat indicatie in hoeverre je er in geslaagd bent een continu vermogen te trappen.
Extreem; als je gemiddeld evenveel trapte als collega, maar collega reed heel de rit een zelfde vermogen en jij trapte eerste deel 5% harder en 2de deel 5% minder hard, dus zelfde gemiddelde zal je collega over heel de rit merkelijk sneller zijn.
Misschien waren er langere rechte stukken waar je vermogen en snelheid met een collega kan vergelijken (versus 1 cijfer over de hele tt).

Gebruikersavatar
detest
Forum-lid
Berichten: 185
Lid geworden op: 08 mei 2009 17:07

Gebruikersavatar detest 27 sep 2022 18:14

Het ligt inderdaad ook aan het bochtenwerk, ik ga aanzienlijk minder snel door de bochten dan die ploeggenoot. Wil natuurlijk niet zeggen dat ik mijn houding niet kan verbeteren. Dus werk aan de winkel deze winter: houding en bochten

Gebruikersavatar
detest
Forum-lid
Berichten: 185
Lid geworden op: 08 mei 2009 17:07

Gebruikersavatar detest 28 sep 2022 08:12

Symen schreef: 26 sep 2022 20:31 kan je een negatieve stuurpen monteren? of zit er geen losse stuurpen op? Langere stuurpen zou ik niet voor kijken, je zit nu al op het puntje van je zadel.
Nuttig zou zijn een foto van het frontale oppervlak. En kijken wat bepaalde houdingen daar invloed op kunnen hebben.
Er zit nu een negatieve stuurpen op van -6 graden. Maar wat Nuitkor en Dwangarbeider zeggen, ruimte tussen armen en hoofd moet kleiner, dat bereik je dan toch niet met een lagere zit, maar juist door misschien wel iets hoger zitten, stuurpen te kantelen naar +6 en misschien iets meer gestrekt?
Over het zadel: het zadel heeft geen punt, Het is zo'n tijdritzadel van ISM.
Frontaal oppervlak is idd een goede om mee te nemen. Ik zag dat Bioracer zoiets doet met een e-windtunnel.... "Bioracer aero fit". Maar dat kan je natuurlijk heel makkelijk zelf door fotos te maken.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 28 sep 2022 09:44

detest schreef: 28 sep 2022 08:12
Symen schreef: 26 sep 2022 20:31 kan je een negatieve stuurpen monteren? of zit er geen losse stuurpen op? Langere stuurpen zou ik niet voor kijken, je zit nu al op het puntje van je zadel.
Nuttig zou zijn een foto van het frontale oppervlak. En kijken wat bepaalde houdingen daar invloed op kunnen hebben.
Er zit nu een negatieve stuurpen op van -6 graden. Maar wat Nuitkor en Dwangarbeider zeggen, ruimte tussen armen en hoofd moet kleiner, dat bereik je dan toch niet met een lagere zit, maar juist door misschien wel iets hoger zitten, stuurpen te kantelen naar +6 en misschien iets meer gestrekt?
Over het zadel: het zadel heeft geen punt, Het is zo'n tijdritzadel van ISM.
Frontaal oppervlak is idd een goede om mee te nemen. Ik zag dat Bioracer zoiets doet met een e-windtunnel.... "Bioracer aero fit". Maar dat kan je natuurlijk heel makkelijk zelf door fotos te maken.
Het zal je nog verbazen hoe complex aerodynamica eigenlijk is. Wat op het oog aerodynamisch lijkt, hoeft dat in werkelijkheid niet te zijn. Bijvoorbeeld een ronde knikker van 10cm doorsnee is minder aerodynamisch dan een kegel/druppelvorm van 50cm doorsnee (zeg maar iets qua formaat). Frontaal oppervlak verkleinen hoeft niet aerodynamischer te zijn als je daardoor meer drag krijgt. Vroeger kozen tijdrijders voor de kleinste helm. Maatje kleiner dan ze nodig hadden met dunnere padding er in etc. Het idee was toen frontaal oppervlak verkleinen. Maar tegenwoordig zie je de helmen steeds groter en kiezen ze juist voor een maat groter. Dit heeft er mee te maken dat de lucht via de helm langs de schouders (die niet aerodynamisch zijn) wordt geleid.

Gebruikersavatar
detest
Forum-lid
Berichten: 185
Lid geworden op: 08 mei 2009 17:07

Gebruikersavatar detest 28 sep 2022 10:13

Hmmm, waarschijnlijk wordt het dus een beetje aanklooien en er uiteindelijk toch iemand naar laten kijken die er verstand van heeft...?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 28 sep 2022 10:20

detest schreef: 28 sep 2022 10:13 Hmmm, waarschijnlijk wordt het dus een beetje aanklooien en er uiteindelijk toch iemand naar laten kijken die er verstand van heeft...?
Iemand er naar laten kijken is hetzelfde dat als je zelf naar foto's kijkt. Wil je het zeker weten dan moet je naar een windtunnel of op de baan. Golden Cheetah heeft mooie software (aerolab) waarmee ik diverse helmen heb getest. Dit is niet 100% nauwkeurig en je moet weten wat je doet met luchtdruk/temperatuur etc van die dag op die locatie etc. Ik kon daardoor wel verschil zien tussen diverse helmen. Thuis heb ik software om mezelf van zijkant te filmen terwijl ik blokjes op zwift doe. Zo kan ik zien of ik ook na 15min op FTP nog goed in de houding blijf zitten. (projecteer het beeld voor mij, zodat ik direct live kan kijken).

Dan nog zul je een balans moeten vinden tussen aerodynamica en dat je het vermogen nog goed kunt leveren. Dit is een proces en heeft veel training in positie nodig.

Hartox
Forum-lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 16 aug 2015 20:41

Hartox 28 sep 2022 11:34

Ik heb zelf een langere stuurpen op mijn tijdritfiets gezet zodat de armpads wat verder naar voren zitten. Aangezien de UCI regels zeggen dat het hoogste punt van het stuur ten opzichte van het midden van de pads maar 10cm mag zijn heb ik hier wel wat voordeel van. Mijn ellebogen zitten nu wat lager waardoor ik het stuur wat omhoog kan zetten wat er voor zorgt dat mijn handen dichter bij mijn hoofd zitten.
Screenshot_20220928-113105[1].png
Een beetje zoals dit.

Als je fiets niet aan de UCI regels hoeft te voldoen kan je wat langer gaat zitten en je stuur wat meer omhoog kantelen..

Gebruikersavatar
detest
Forum-lid
Berichten: 185
Lid geworden op: 08 mei 2009 17:07

Gebruikersavatar detest 28 sep 2022 11:52

Dank iedereen, ik meld mij weer met een foto als ik het idee heb dat de houding verbeterd is! Ik hoef niet te voldoen aan de UCI regels, al rijd ik wel het districtkampioenschap TT van de knwu... (maar daar heb ik het nog niet meegemaakt dat ze controleren)

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 28 sep 2022 13:07

detest schreef: 28 sep 2022 08:12 ...
Frontaal oppervlak is idd een goede om mee te nemen. Ik zag dat Bioracer zoiets doet met een e-windtunnel.... "Bioracer aero fit". Maar dat kan je natuurlijk heel makkelijk zelf door fotos te maken.
Als je het serieus neemt, je eens testen in de Bioracer virtuele windtunnel kan een openbaring zijn...
Je krijgt direct een kwantitatieve analyse (welke houding is hoeveel watt beter dan welke andere houding bij welke snelheid). Het is wel altijd de vraag of de cijfers in de echte wereld ook zo zijn,maar ze geven een goede indicatie. Je kan vooral proberen te begrijpen hoeveel beter een aero houding is die je misschien moeilijk kan aannemen, waar je het gevoel hebt moeilijk een vermogen te trappen, dan je comforthouding.
Wat ik ook goed vind is dat ze ook een dynamische analyse doen; leer je ook of je je benen, voeten, lichaam goed stabiel houdt.
Wat weer input is voor je core stability training...
De renner hier in huis heeft serieuze vooruitgang geboekt na 2 uurtjes in de virtuele windtunnel. Vooral omdat hem dan goed geduid is hoe 'je hoofd intrekken als een schildpad' een zeer groot effect heeft. Maar moest je iemand anders tegenkomen die je dat goed kan duiden kan het ook voldoende zijn. En uit de dynamische meting kwam een probleem met de schoenplaatjes naar voor en een 'instabiel' rechterbeen dat dan bij core stability training aandacht kreeg.
Alleen is de vraag of je de goede 200 Euro er voor over wil hebben. En laat je niet direct schoenzooltjes aansmeren ;-).. Maar zo een test is in ieder geval goedkoper dan in een windtunnel inkruipen.

Walter

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 28 sep 2022 13:19

walter- schreef: 28 sep 2022 13:07
detest schreef: 28 sep 2022 08:12 ...
Frontaal oppervlak is idd een goede om mee te nemen. Ik zag dat Bioracer zoiets doet met een e-windtunnel.... "Bioracer aero fit". Maar dat kan je natuurlijk heel makkelijk zelf door fotos te maken.
Als je het serieus neemt, je eens testen in de Bioracer virtuele windtunnel kan een openbaring zijn...
Je krijgt direct een kwantitatieve analyse (welke houding is hoeveel watt beter dan welke andere houding bij welke snelheid). Het is wel altijd de vraag of de cijfers in de echte wereld ook zo zijn,maar ze geven een goede indicatie. Je kan vooral proberen te begrijpen hoeveel beter een aero houding is die je misschien moeilijk kan aannemen, waar je het gevoel hebt moeilijk een vermogen te trappen, dan je comforthouding.
Wat ik ook goed vind is dat ze ook een dynamische analyse doen; leer je ook of je je benen, voeten, lichaam goed stabiel houdt.
Wat weer input is voor je core stability training...
De renner hier in huis heeft serieuze vooruitgang geboekt na 2 uurtjes in de virtuele windtunnel. Vooral omdat hem dan goed geduid is hoe 'je hoofd intrekken als een schildpad' een zeer groot effect heeft. Maar moest je iemand anders tegenkomen die je dat goed kan duiden kan het ook voldoende zijn. En uit de dynamische meting kwam een probleem met de schoenplaatjes naar voor en een 'instabiel' rechterbeen dat dan bij core stability training aandacht kreeg.
Alleen is de vraag of je de goede 200 Euro er voor over wil hebben. En laat je niet direct schoenzooltjes aansmeren ;-).. Maar zo een test is in ieder geval goedkoper dan in een windtunnel inkruipen.

Walter
Ik heb ook een virtuele windtunnel test van Bioracer gedaan (kennis van mij werkt daar mee) en als je het op de juiste waarde kunt schatten dan heeft het zeker een voordeel. Je moet wel goed realiseren dat het verlagen van je frontaal oppervlak (daar kijkt die meting alleen naar) er niet altijd voor zorgt dat je ook sneller gaat, want het kan bijv je drag weer verhogen.

Plaats reactie