Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Zadelklem torque

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 19 sep 2022 19:04

Threadlock en Loctite is correct.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 19 sep 2022 19:53

Hier nog even de klem van mijn Ritchey carbonnen zadelpen…
(Edit: maar wel een ander type klemming)
0A0C3500-2568-42A0-9E81-7A3314939A9C.jpeg

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 19 sep 2022 20:02

Wij gaan toch geen loctite op de M6 bouten gebruiken omdat de gebruiker deze maar vastzet met 4Nm . . . . . . om dan tot de ontdekking te komen dat deze los trillen onder het fietsen.? :lol: Laat mij niet lachen. :roll:

Gewoon de inbus met een gewone inbussleutel goed vastdraaien met de hand, kan m.i. niets kapot gaan of je moet zo sterk zijn als de Hulk. En als de bout toch nog los trilt, gewoon nog vaster aandraaien.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 20 sep 2022 08:04

NuitKor schreef: 19 sep 2022 15:21 Ik heb precies zo'n zadelpen en zet hem gewoon met de hand goed vast. Ik denk echt wel meer dan 10nm, nooit problemen mee gehad.
Ik heb nog nooit een zadelklem met 4Nm vastgezet, veel te weinig!
Zadelpennen van Zipp, 3T, Syncros, Ritchey noem maar op van carbon icm zadels met carbonnen rails gaan altijd een stuk vaster.
Zeker richting de 10 Nm en soms eroverheen.
Nooit enig probleem gehad met een gebroken klem of rails die de geest gaven!

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 20 sep 2022 08:22

Ligt allemaal aan het merk dus is de conclusie. De meeste carbon rails mogen bij verticale klemming niet vaster gedraaid worden dan 5Nm ( Fizik - Berk enz. ). Bij een horizontale klemming ( 1 bolt Syncros / Ritchey ) is het max. 12Nm omdat de klemming totaal anders is. Dan mag ook een zadel met carbon rials vaster gezet worden.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 20 sep 2022 08:31

Je mag van mij vanalles van carbon maken. Maar voor zadelrails is dat gewoon totaal onzinnig. Totaal geen relevante gewichtsbesparing tov titanium legeringen die de klemkrachten beter aankunnen. Het ligt helemaal aan de zadelpen hoe veel nm. 1 bouts / 2 bouts kop. Hoe veel druk er uiteindelijk op de zadelrails staat hoeft niet evenredig te zijn.
Genoeg zadelpen/frame wigklemmen die 10nm nodig hebben. Maar zet je 10nm op een gewone klem op een carbon zadelpen is ie stuk.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 20 sep 2022 08:54

oke
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 20 sep 2022 09:07

Er is echt nog nienand in deze wereld harder gaan fietsen van carbon zadelrails. Kan alleen maar stuk. Kan in t lijstje met aluminium spaaknippels, carbon stuurpennen ( sturen zelf is evt een comfort upgrade ), oversized derailleur wieltjes, geintegreerde sturen en te lichte titanium snelspanners. Misschien een topic maken over de meest onzinnige producten die je aan je fiets kan schroeven.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

bikerke
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 20 sep 2022 09:15

Ik zou zeggen, eerst alles mooi ontvetten.
5Nm is een aanhaal moment van een zadelpen. (Zadelpen/frame verbinding)
Een klemming zadelhoek is een 10 tot 12Nm.

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 20 sep 2022 10:32

Dank allemaal, hij zit nu op 6nm met Loctite, morgen even een rondje doen als het niet regent. Als het los komt zet ik hem vaster.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 20 sep 2022 13:52

thestudent schreef: 20 sep 2022 09:07 Er is echt nog nienand in deze wereld harder gaan fietsen van carbon zadelrails. Kan alleen maar stuk. Kan in t lijstje met aluminium spaaknippels, carbon stuurpennen ( sturen zelf is evt een comfort upgrade ), oversized derailleur wieltjes, geintegreerde sturen en te lichte titanium snelspanners. Misschien een topic maken over de meest onzinnige producten die je aan je fiets kan schroeven.
Fout thestudent!!
Heb al een paar zadels met titanium brug krom gevouwen op de mtb, terwijl al mijn zadels met carbon rails recht blijven en dus niet breken op de mtb!
Ook met het inklemmen meer Nm's gebruikt dan aangegeven en toch geen enkel probleem met die klemming en carbon rails....
Daarbij is het zadel nog een stuk lichter dan dezelfde met titanium rails dus jouw stelling gaat niet op!
Of ik er sneller van ga fietsen interesseert me geen r##t, voor mij belangrijk dat het heel blijft itt titanium of ander metalen zadelrails.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 20 sep 2022 14:48

eventje met je r##t van je zadel zal ook wel helpen ;)

Plaats reactie