Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Aanschaf speed pedelec

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5220
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 18 sep 2022 19:46

Als ik zezo zie lijkt het of ze speciaal gemaakt zijn voor mensen die met o-benen fietsen :?
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 20 sep 2022 09:58

Met alle tips en leads die hier voorbij zijn gekomen, heb ik aan de onderzoekskant weer wat progressie gemaakt. Helaas geeft mijn werkgever aan dat het nog onbekend wanneer we van fietslease gebruik kunnen maken en in welke (financiële) vorm. Enfin, wat informatie voor later, mocht het door gaan onder gunstige voorwaarden:
Wensen/eisen:
- Actieradius voldoende om retour te kunnen fietsen +/- 28km onder volle ondersteuning. En om accu te beschermen/degradatie voorkomen. Kort samengevat: grotere accu is beter (niet overdrijven :-)) Spanning zoveel mogelijk tussen 40%/80% houden. https://speedpedelecreview.com/weinig-s ... k-de-accu/
- Comfort: achtervering, voorvering, brede banden
- Verlichting: Aangezien ik de fiets ook ga gebruiken in winter/donker; heb ik er geen moeite mee om mijn racefiets lamp erop te zetten. (Leynze 1300xxl macro drive), maar zit er een puike lamp op, ook prima!
- 45kmh kruissnelheid = achterwiel aandrijving (Neig naar Stromer, Klever, rest lijkt moeite te hebben met vermogen/snelheid)
- Onderhoudsvriendelijk = riem (evt pinion systeem?)
- Service = aanschaf bij fietsenmaker (liefst lokaal); kost mogelijk iets meer, maar dozenschuiver vind ik niet passen bij een aanschaf van 5k+, die ik niet wil/kan onderhouden
- Looks = geen Ellio :-) prachtige specs, maar ziet er toch beetje uit als vouw/kinder fiets.
- Zithouding = sportief
- Bagage = Laptop + lunch (ik heb een kluisje op mijn werk, dus kan daar eventueel tas in kwijt. Ik moet nog eens bekijken of ik 1 of 2 tassen nodig heb, om bijvoorbeeld regenkleding, extra kleding mee te slepen, maar ik ga er nog even vanuit dat die accessoires later altijd kunnen worden toegevoegd.
- Regenweer = spatbordverlenger noodzakelijk. https://www.vanzijptechniek.nl/product/ ... 5mm-breed/
- Ik moet me nog verdiepen in helmen, maar ook dat komt later wel.

Shortlist op dit moment, gekoppeld/afgaande op bovenstaande info:
Stromer S2 Full options (voor achter vering + grootste accu) = 7800 https://www.stromerbike.com/nl/modellen/st2
Stromer S2 instapmodel = 6368 https://www.stromerbike.com/nl/modellen/st2
Klever X Alpha 45 = 8599 https://klever-mobility.com/x-serie/x-alpha-45
Klever X Pinion 45 = 7599 https://klever-mobility.com/x-serie/x-speed-pinion

Let op: ik heb nog niets proefgereden, me nog niet verdiept in HMI’s, app ondersteuning, service, garantie, reviews etc. Dit lijken me op dit moment de fietsen die in aanmerking zouden komen. Waar ik op de foto’s een Stromer gaver uit vind zien.

Verder tast ik nog in het duister wat betreft regeling. Hoeveel gaat werkgever inleggen, wat betekend dit voor reiskostenvergoeding, thuiswerkvergoeding, overige regelingen. Na hoeveel maanden is de fiets overneembaar en tegen welke kosten. Kan je na afloop lease ook kiezen om niet over te nemen en direct een nieuwe te leasen...? Zal ik allemaal nog moeten uitzoeken.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 20 sep 2022 10:20

Wellicht ook interessant, wat financiele rekenvoorbeelden:

Berekening leaseprijs via https://directlease.nl/fietslease/?gcli ... l8QAvD_BwE
Aannames:
Kosten fiets 7800
Brutomaandloon 5500
Verzekering inclusief
Inleg werkgever = 0 -> Netto maandkosten 141 euro (Kosten 36mnd = 5094euro)
Inleg werkgever = 50% (116) -> Netto maandkosten 82.27 euro (kosten 36mnd = 2962euro)
Inleg werkgever max = 233 -> Netto maandkosten 22.27 euro (kosten 36mnd = 801euro)

Rekenvoorbeeld lukassentweewielers is behoorlijk anders:
Inleg werkgever = 0 -> Netto maandkosten 171 euro (Kosten 36mnd = 6139euro)
Inleg werkgever = 50% (116) -> Netto maandkosten 112 euro (kosten 36mnd = 4061euro)
Inleg werkgever max = 233 -> Netto maandkosten 22.27 euro (kosten 36mnd = 801euro)
Geen idee wat er daar anders is, maar alleen de laatste is gelijk.
Rekenvoorbeeld https://www.lease-a-bike.nl/calculator
Zelfde tool als Lukassen, zag ik na invullen.

Samenvattend:
Inleg werkgever 0= 5094-6139 euro voor 3jr
Inleg werkgever50%/116eur = 2962-4061 euro voor 3jr
Inleg werkgever max (233) = 801 euro vor 3jr

Zoals gezegd, ik heb hierbij nog niet gekeken naar de huidige regeling reiskosten / thuiswerkvergoeding / benzineverbruik/prijs etc.

Dat allemaal gezegd hebbende, blijft de vraag, moet je dit helemaal rationeel bekijken, of moet je een proefrit doen en dan gewoon eentje kopen omdat het gewoon een gave machine is en omdat je blij wordt van woonwerk op een raketfiets ;-)

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 20 sep 2022 10:37

Bospaadje schreef: 20 sep 2022 09:58 - 45kmh kruissnelheid = achterwiel aandrijving (Neig naar Stromer, Klever, rest lijkt moeite te hebben met vermogen/snelheid)
- Onderhoudsvriendelijk = riem (evt pinion systeem?)
Wellicht 100% open deur:

Die combinatie, riem en achterwiel aandrijving, dan ontkom je bijna niet aan een Pinion of in de motor zelf moet een versnelling geïntegreerd zijn.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 20 sep 2022 11:15

Haha, geeft niks. Zoals gezegd, ik leer nog iedere dag bij. En mocht ik dit topic straks als naslagwerk gebruiken lach ik er mogelijk ook om. Maar vooralsnog geen open deur.
Blijf vooral tips geven en linkjes posten naar interessante data. Ik geloof in het goede van de mens en voel me niet zo snel aangevallen :-)

Gebruikersavatar
SqueeZer
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 jan 2022 21:59

Gebruikersavatar SqueeZer 20 sep 2022 18:37

Leuk dat uitzoeken en kiezen, veel succes alvast:

Even mijn goed bedoelde 2 cents op je lijstje

- Actieradius voldoende om retour te kunnen fietsen +/- 28km onder volle ondersteuning. -> gaat je niet lukken ST2 heeft 980wh batterij en Klever X speed 1200wh in grootste variant .. als je EN volle ondersteuning EN je batterij wilt beschermen raad ik aan om een extra oplader te kopen en op je werk bij te laden.
- Comfort: -> Hebben beiden wel.
- Verlichting: Same here, in het pikdonker gooi ik er mijn Lezyne bij en dat volstaat, ik gebruik ook wel mijn Garmin radar achteraan als extra achterlicht.
- 45kmh kruissnelheid = -> Yep enige 2 op dit moment die dat halen.
- Onderhoudsvriendelijk = riem (evt pinion systeem?) -> verhoogt je budget, maar als het lukt zeker doen.
- Service = aanschaf bij fietsenmaker (liefst lokaal); -> Ik heb het echter aangedurfd om de grens over te steken, scheelde mij 3k plus minus op aanschaf van mijn Klever en de lokale Klever boer heeft er geen problemen mee om de fiets te adopteren qua onderhoud (en ivm. garantie).
- Looks = -> smaken en geuren valt niet over te twisten, ik moet wel zeggen dat ik eerst moest wennen aan de Klever look maar hij me iedere dag meer bevalt (ook omdat al de rest met Stromer rijd en ik graag een beetje rebels ben denk ik :mrgreen:
- Zithouding = sportief -> bij testrijden vond ik de Klever Alpha X speed toch iets sportiever qua zit en ook het weggedrag is speelser, was voor mij de reden om geen Stromer te nemen. Reviews en ervaringen van andere mensen die het geluk gehad hebben beide fietsen te testen/rijden lijken dit te bevestigen, keerzijde is wel dat de Stromer precies iets stabieler (minder vermoeiend) was bij het lange rechuit fietsen)
- Bagage = -> 2 Ortlieb zijtassen hier doen perfect hun werk, op dagen dat ik de laptop op kantoor laat 'meestal eigenlijk' rijd ik met 1 Ortlieb wat volstaat voor een hoop reparatiemateriaal, slot, lunch, kledij en regenkledij.
- Regenweer = -> standaard spatborden volstaan.
- Ik moet me nog verdiepen in helmen, maar ook dat komt later wel. -> ik zelf heb de Abus Pedelec 2.0 ACE, maar Cratoni lijkt de populaire keuze en krijgt erg goede reviews (en moest ik opnieuw een helm nodig hebben zou ik zelf ook eens snuisteren bij Cratoni). Lazer Anverz NTA LED MIPS krijgt ook erg sterke reviews en mogelijk kan je eentje op de kop tikken nu dat Lazer in slechte papieren zit.

Extra tip: vergeet geen budget voor je ART gekeurd fietslot en neem een degelijke ketting (ik zelf heb een zwaar ABUS slot dat ik op het werk achterlaat en 1 ART lichter insteekslot) zeker als je een omnium diefstalverzekering neemt is dat een vereiste.

Benieuwd wat het wordt.

prjz
Forum-lid
Berichten: 1501
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 20 sep 2022 21:09

Gaan we het hier straks ook over motorfietsen en scooters hebben? Dit is toch een fietsforum?
prj

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 21 sep 2022 07:26

@squeezer, thanks! Alles zal gaan afhangen van de regeling. Het geintje moet natuurlijk niet te duur worden. Ik kan in de zomer natuurlijk altijd terugvallen op de race/gravel fiets, maar het staat me dan toch tegen dat je zoveel extra werk hebt (omkleden, douchen, irritante rugtas etc). Laten we dus op een gunstige regeling hopen.

@prjz, wellicht kan je je vraag beter hier stellen: viewtopic.php?t=86323&start=3708 😉

hayes

hayes 05 okt 2022 20:34

Geen ervaring met speed pedelecs buiten een testweekje met een Kalkhoff. Ipv twee weken testen heb ik die na een week teruggegeven en vriendelijk verteld dat het een k*tding was. Motor viel constant uit. Met een uitschieter van 12 keer op een rit van 19 km.

Hou er rekening mee dat je vergelijking tss racefiets en speed pedelec ook niet helemaal eerlijk is.
Ik haal gemiddeld 27-28 met de racefiets op woonwerk. Ok, wat bezweet maar een handdoek en wat deo helpt.
Met een speed pedelec haal je echt geen 44 gemiddeld tenzij je asociaal overal doorknalt. Ik kwam op mijn ritjes uit op 35-37 per uur en ik doe 80% jaagpad.

Mijn enkele rit is 19 km (al doe ik nu meer en meer een omweg). M'n snelste tijd is net geen 35 minuten. M'n traagste was een 47 min (quasi stormwind).
Met de speed pedelec heb ik nooit ver onder het half uur gedoken.
Laatst gewijzigd door hayes op 05 okt 2022 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37378
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 05 okt 2022 20:55

Ik kan 40+ gemiddeld halen als het rustig is op de weg.
Maar dan is het serieus werken (zweten) en heel defensief rijden.
Stromer ST3.
Qua licht is het genant dat alleen op de Stromer topmodellen een écht goede lamp zit en je ook niet aan kunt schaffen.
Dus extra Lezyne 1200 hier.
Less is bore

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 06 okt 2022 06:29

prjz schreef: 20 sep 2022 21:09 Gaan we het hier straks ook over motorfietsen en scooters hebben? Dit is toch een fietsforum?
plus 1 !
Ik zoek nog info over vloerverwarming en dat ga ik ook niet niet vragen
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5220
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 06 okt 2022 07:36

rob74 schreef: 06 okt 2022 06:29
prjz schreef: 20 sep 2022 21:09 Gaan we het hier straks ook over motorfietsen en scooters hebben? Dit is toch een fietsforum?
plus 1 !
Ik zoek nog info over vloerverwarming en dat ga ik ook niet niet vragen
Infrarood?
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Plaats reactie