Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Aanschaf speed pedelec

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 17 sep 2022 07:32

Een 6tal jaar geleden kocht ik via het toenmalige fietsplan een goedkope e-bike om de ritjes met de auto (woonwerk) te laten vervallen. (Enkele reis 12km). Dat heb ik 3 jaar trouw volgehouden en af en toe gecombineerd met woonwerk op de race en/of gravelfiets.
Na geboorte 2e kind een jaar erna ~70/100% home office is dat wat verwaterd.
De fiets is ook langzaam aan vervanging toe en inmiddels werk ik ook weer 3 dgn op kantoor. Enkele reis 14km; vrijwel allemaal verkeersluw/onbebouwde kom, gescheiden van rijweg.
Daarnaast wordt er op korte termijn een leasefietsplan gelanceerd en ben ik daarin erg geïnteresseerd. Enkele reistijd bij een vgem 25kmh =~33 min (35min)
Enkele reistijd bij een vgem 45kmh = ~18min (20min)
Naar boven afgerond scheelt dat op een dag 30 min. Lijkt niet zo veel, maar toch meegenomen.
Nu ben ik al wat aan het rondkijken, en kom ik bij de usual suspects uit: Strömer, Klever, RieseMüller, Batavus, etc.

Ik hoop hier ervaring deskundige te treffen, of mogelijk forummers die voor een soortgelijke keuze staan.

Ik ben dus op zoek naar een speed pedelec waar ik (liefst zonder te zweten) zo snel mogelijk (legaal) kan reizen naar werk.
Retour = 28km
Wekelijks = 84km
Regen is geen probleem, bij sneeuw en storm, home office/auto.
Liefst zo onderhoudsvrij als mogelijk (riem? Middenmotor?, achterwielaandrijving?)
Er moet een tas mee met laptop en broodtrommel. (Liefst bagagedrager)

En uiteraard zal alles afhankelijk zijn vd exacte regeling, maar vooralsnog is niet precies bekend wat werkgever gaat inleggen en wat dit gaat betekenen voor de huidige reiskosten vergoeding.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 17 sep 2022 08:29

Ik lees graag even mee, zelfde situatie, ook leaseregeling in de maak.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 17 sep 2022 08:39

Een vriend van mij heeft begin dit jaar dezelfde vragen gesteld.
Hij rijdt ook met de racefiets ongeveer 8000 km/jaar.
Hij heeft de fiets niet kunnen leasen maar moest deze zelf betalen.
Als je echt een kruissnelheid van 42-44 km/u wil aanhouden kwam hij, als hij niet bezweet wide aankomen, uit bij een Stromer of Klever.
Met een Bosch middenmotor had hij een pak meer moeite om die snelheid aan te houden.
Hij rijdt enkele reis 35 km.
De voordelen van de achterwielmotor, je aandrijving is minder slijtage gevoelig.
Hij heeft uiteindelijk gekozen voor de Stromer ST1 met de grootste batterij.
Hij geraakt niet heen en terug en moet de batterij van bijna 1000 Watt om het werk opladen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 17 sep 2022 09:25

Vorsprung durch Pedantik

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 17 sep 2022 09:56

@rikkert, welkom bij leesplezier ;-) hopelijk wat meer input/ervaringen.

@lcsmet, bedankt voor je input. Enig idee hoeveel km hij in slechte omstandigheden met volle load haalt? 28km zou voor mij genoeg zijn om thuis te laden.

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 17 sep 2022 09:57

caveat emptor: heb er geen ervaring mee.

Mocht ik in de markt zijn voor een speedelec en daar ook op de minder mooie dagen mee op pad gaan dan zou ik kiezen voor een met Pinion versnellingsbak icm riem. Verder zou ik kijken dat er een fatsoenlijke koplamp op zit die de weg echt heel goed verlicht, niks zo vervelend als in het donker iets te laat zien en geen of nauwelijks nog tijd hebben om uit te wijken. Qua banden zou ik voor minimaal 50mm gaan en niet smaller. Verder zou ik kijken dat er een stabiele bagagedrager op zit, die liefst op meer punten aan het frame vastzit dan alleen bij de uitvaleinden. Ook een drager waar je tassen van Vaude, Ortlieb, etc, met vergrendeling en zo'n derde haak op kwijt kunt zodat ze niet bij de eerste de beste hobbel al er vanaf vallen. Last but not least: een frame waar je als een stokstaartje rechtop zit zou ik ook NIET kiezen, mij lijkt een iets diepere zit, meer voorover gebogen, prettiger/stabieler/zekerder aanvoelen bij de wat hogere snelheden.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 17 sep 2022 10:20

alien schreef: 17 sep 2022 09:25 www.brommerforum.nl
Ik hoop hier wat medestanders te vinden en zodra ik zelf proefritten/offertes of überhaupt meer info vanuit werkgever krijg zal ik die hier delen. Brommerforum heb ik geen interesse in, maar bedankt voor de lead

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 17 sep 2022 10:28

0475 schreef: 17 sep 2022 09:57 caveat emptor: heb er geen ervaring mee.

Mocht ik in de markt zijn voor een speedelec en daar ook op de minder mooie dagen mee op pad gaan dan zou ik kiezen voor een met Pinion versnellingsbak icm riem. Verder zou ik kijken dat er een fatsoenlijke koplamp op zit die de weg echt heel goed verlicht, niks zo vervelend als in het donker iets te laat zien en geen of nauwelijks nog tijd hebben om uit te wijken. Qua banden zou ik voor minimaal 50mm gaan en niet smaller. Verder zou ik kijken dat er een stabiele bagagedrager op zit, die liefst op meer punten aan het frame vastzit dan alleen bij de uitvaleinden. Ook een drager waar je tassen van Vaude, Ortlieb, etc, met vergrendeling en zo'n derde haak op kwijt kunt zodat ze niet bij de eerste de beste hobbel al er vanaf vallen. Last but not least: een frame waar je als een stokstaartje rechtop zit zou ik ook NIET kiezen, mij lijkt een iets diepere zit, meer voorover gebogen, prettiger/stabieler/zekerder aanvoelen bij de wat hogere snelheden.
Zijn inderdaad ook wel wat zaken die op mijn lijstje zijn gekomen.
Degelijke achterdrager is een must.
Ik heb ook liever een wat sportievere zit, lijkt me ook qua weerstand gunstiger. En een sportieve houding ben ik ook wel gewend van de racefiets.
Banden heb ik nog niet echt bij stilgestaan, maar klinkt logisch dat breder wenselijk is.
De verlichting moet erop zitten, laten we zeggen wettelijk verplicht, maar aangezien ik 80% buitenwegen rij, ga ik ervan uit dat ik beter op mijn leynze kan vertrouwen. Het zou jammer zijn om op “grootlicht” optie 90% vd mogelijkheden af te schrijven.

Riem/pinion kom ik veel tegen, ga ik me eens in verdiepen. Qua onderhoud lijkt me een riem onderhouds vriendelijker dan ketting. Ik zie ook automatisch schakelen, dat hoeft voor mij dan niet perse, maar dat is dan all incl.? :-).

Verder zie ik dat de echte high end modellen ook met abs kunnen worden uitgerust. Dat is voor mij nice to have, maar aangezien ik 10k km rij in allerlei omstandigheden, ben ik ook wel gewend aan natte wegen.

In ieder geval bedankt voor je bijdrage

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 17 sep 2022 10:57

Bospaadje schreef: 17 sep 2022 09:56 @rikkert, welkom bij leesplezier ;-) hopelijk wat meer input/ervaringen.

@lcsmet, bedankt voor je input. Enig idee hoeveel km hij in slechte omstandigheden met volle load haalt? 28km zou voor mij genoeg zijn om thuis te laden.
Ongeveer 50 km haalt hij altijd, maar zoals gezegd, hij heeft de 983 Wh batterij
I know myself like no one else
Nothing to defend

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 17 sep 2022 14:00

Bospaadje schreef: 17 sep 2022 10:28 Qua onderhoud lijkt me een riem onderhouds vriendelijker dan ketting.
Je bent van de smering af, doorgaans loopt het ook wat geruislozer. Doordat de riem droog is wordt hij minder snel vies en mocht dat gebeuren is hij sneller schoon gemaakt. Dat moet je dan ook doen want met een vieze riem doorfietsen is niet bevorderlijk voor de levensduur van tandwielen en riem.

Apropos, zoals al geopperd, bij een speedelec zou ik altijd voor een achterwiel motor kiezen en niet een middenmotor omdat je aandrijving, ketting of riem , tandwielen, derailleur/versnellingsbak veel minder belast worden en dat de levensduur ten goede komt. Dat de fiets achterin wat zwaarder is (met tillen en zo) zou ik voor lief nemen.

JayKay.1
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 mei 2014 16:37

JayKay.1 17 sep 2022 14:49

Hoi Bospaadje, ik wil je de website speedpedelecreview.com aanraden, met alle info die ik daar las op een Klever Pinion riem uitgekomen. Ik rijd 44km retour en moet dan bijladen ophet werk. Als tas heb ik een Vaude die zowel op de bagagedrager geklikt kan als een rugzak is als je de flap wegritst.
Voor de afstand die je doet voldoet de 850W accu heen en terug zonder bij te laden.
Volgend jaar komt de N rogue Pinion uit, dat wordt in mijn ogen een goede prijs kwaliteits aanbieding.

Om over na te denken: Bij een pedelec moet je een verzekering afsluiten en de reguliere fietshelm volstaat niet, je zou dus veel goedkoper uit zijn met een e-bike die gechipt is (maar dat heb ik niet geschreven ;-))

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 17 sep 2022 22:47

Met e-bikes wordt het belang van veel versnellingen een stuk minder. Het voordeel van een Pinion is mij niet helemaal duidelijk. Versnellingen Rond het bracket en achterwielaandrijving waarbij de ketting/riem niet teveel belast wordt ?
Niet zijken maar reiden !

Plaats reactie