Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Aanschaf speed pedelec

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 sep 2022 08:02

Versnellingen blijven imho zeker wel belangrijk. Je rijdt veel soepeler als je juiste verzet kunt rijden.
Dat lage beentempo wat je vaak ziet vreet stroom en is oncomfortabel imho.
Heb zelf een aangepaste cassette op mijn ST3 om die reden.
Less is bore

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 18 sep 2022 09:32

pino schreef: 17 sep 2022 22:47 Met e-bikes wordt het belang van veel versnellingen een stuk minder. Het voordeel van een Pinion is mij niet helemaal duidelijk. Versnellingen Rond het bracket en achterwielaandrijving waarbij de ketting/riem niet teveel belast wordt ?
Pinion met riem: onderhoudsvriendelijk, geen smering van de riem, schakelen bij stilstand, robuuster en doordat de aandrijfkrachten van de (midden)motor niet door de riem/ketting/tandwielen naar het achterwiel overgebracht hoeft te worden wordt dat allemaal minder belast en slijt het minder hard.

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 18 sep 2022 11:11

0475 schreef: 18 sep 2022 09:32
pino schreef: 17 sep 2022 22:47 Met e-bikes wordt het belang van veel versnellingen een stuk minder. Het voordeel van een Pinion is mij niet helemaal duidelijk. Versnellingen Rond het bracket en achterwielaandrijving waarbij de ketting/riem niet teveel belast wordt ?
Pinion met riem: onderhoudsvriendelijk, geen smering van de riem, schakelen bij stilstand, robuuster en doordat de aandrijfkrachten van de (midden)motor niet door de riem/ketting/tandwielen naar het achterwiel overgebracht hoeft te worden wordt dat allemaal minder belast en slijt het minder hard.
Zinvol. Traditionele fietsaandrijfsystemen lijken niet bestand tegen de krachten van middenmotoren.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
SqueeZer
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 jan 2022 21:59

Gebruikersavatar SqueeZer 18 sep 2022 12:19

Ik ben erg potig dus de fiets moet toch wat extra werken bij mij .. rijd ongeveer 47 km enkel met de 1200wh batterij op een Klever X Speed (wel nog met ketting). met rest SOC van 30% op de tweede stand 'net onder turbo voluit mode' (volledig leegrijden is erg slecht voor je batterij).

Tip. geef liever wat extra uit aan een grote batterij dus!
Tweede tip: best na iedere rit bijladen .. je batterij zal meer cycli meegaan hierdoor, volledig leegrijden is erg slecht!

Ik fiets tussen de 90 en de 120 bpm hartslag en probeer wel netjes te schakelen en zelf ook nog wat te werken met een cadans van rond de 90 rpm.

Kruissnelheid (behalve bij echt forse tegenwind met rukwinden) = regio 42 a 44 km/uur rekenschap houdende met veilig anticiperend rijgedrag en hier en daar eens te moeten stoppen voor lichten kom ik uit op een best case scenario van 41 km/u echte avg. speed op dit traject, mijn traagste tot op heden was afgelopen week vrijdag tegenwind was pittig met rukwinden erbij +ook veel trager (fiets)verkeer waarbij ik hier en daar eens moest inhouden -> veilig naar huis aan 34.1 km/uur gemiddeld.

Derde tip. als je echt 40 a 45 km/uur kruissnelheid wilt heb je eigenlijk maar twee merken Stromer of Klever 'of beter gezegd achterwielmotor'.

Belt systeem heb ik overweegt .. maar de meerprijs 'dik 3 a 4k voor de fiets' vond ik best pittig en uiteindelijk is door regen rijden met je fiets gewoon kwestie van even met een vodje de ketting schoonmaken ...

Als je budget het toelaat en je er de meerwaarde in ziet, zou ik zeggen zeker doen!
1 nadeel van een belt drive is trouwens dat je toch wat minder versnellingen hebt .. en je mag wel denken 'heb ik niet nodig' ik vind het toch wel aangenaam dat ik woon/werk hetzelfde gevoel behoud om op cadans trappen te oefenen als wat ik met de racefiets of mtb zou doen.

maarten1
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 06 dec 2012 20:32

maarten1 18 sep 2022 15:25

Mijn vrouw zoekt ook een speed pedelec.
Gisteren met een Klever gefietst. Trapt echt moeiteloos 45.
Was wel het topmodel met riem.

Gebruikersavatar
SqueeZer
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 jan 2022 21:59

Gebruikersavatar SqueeZer 18 sep 2022 15:40

45 op computer fiets is geen 45 op echte gps trouwens ;) net zoals bij wagens word er wel wat naar boven afgerond.

Topmodel Klever met riem trapte bij testrit even hard als de Klever met ketting voor mijzelf.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 18 sep 2022 17:04

Mooie tip over dat review forum. Ondertussen inderdaad wel (zover als de kennis nu reikt) “overtuigd” dat het achterwiel aandrijving moet zijn en liefst met riem.

De weg die ik zal moeten afleggen is overigens qua ongegrond geen soap, maar ook zeker geen veld weg. Hoe staat de fiets-gemeenschap tegenover voor en achtervering. Voorlopig trekt een verende vork me niet, maar lijken andere reviews echt aan te sturen op verende zadelpen. (Ik ben geen 50+er met zeurende hernia <no offrnce>, maar hoef ook niet perse op een houten balk te zitten…)

Gebruikersavatar
SqueeZer
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 jan 2022 21:59

Gebruikersavatar SqueeZer 18 sep 2022 17:12

Op mijn Klever zit een verende voorvork en deze vind ik toch niet overbodig aan de hogere snelheden, zadelpen is een standaard Satori verende pen, iets te licht voor mijn gewicht en word binnenkort vervangen voor een Bodyfloat die op gewicht ingesteld kan worden.

Al eens getest met vaste zadelpen .. en aan die snelheid is wat vering toch geen overbodige luxe ...

Overigens zijn er bij ons op het werk een pak Stromers en Klever rijders, en de meeste die in het begin ongeveerd starten zie ik binnen de paar maand toch een geveerde pen steken.

Edit: wat hieronder gepost werd zal ook wel kloppen, mijn Klever houd ik best met twee handjes vast op hoge snelheid bij wat minder effen wegdek dus zonder die geveerde vork kan dit enkel nog slechter zijn qua instabiliteit.
Laatst gewijzigd door SqueeZer op 18 sep 2022 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 18 sep 2022 17:18

is het niet dat het naast comfort ook aan de veiligheid bijdraagt? Met een goed ingestelde verende voorvork houdt de band langer/beter contact met de ondergrond als die hobbelig is, meer grip dus. Misschien ook kleinere kans dat bij een diepe put het stuur uit je handen slaat.

JayKay.1
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 mei 2014 16:37

JayKay.1 18 sep 2022 17:36

Bospaadje schreef: 18 sep 2022 17:04 Mooie tip over dat review forum. Ondertussen inderdaad wel (zover als de kennis nu reikt) “overtuigd” dat het achterwiel aandrijving moet zijn en liefst met riem.

De weg die ik zal moeten afleggen is overigens qua ongegrond geen soap, maar ook zeker geen veld weg. Hoe staat de fiets-gemeenschap tegenover voor en achtervering. Voorlopig trekt een verende vork me niet, maar lijken andere reviews echt aan te sturen op verende zadelpen. (Ik ben geen 50+er met zeurende hernia <no offrnce>, maar hoef ook niet perse op een houten balk te zitten…)
Alleen voor en dat heeft zeker zin, het voorwiel blijft aan de grond genageld en je hebt de grip nodig van het voorwiel voor insturen/uitwijken, naast dat het comfortabel is. Zadelpenvering vind ik niet nodig. Bovendien kan je dat altijd nog doen mocht je het nodig vinden. De banden zijn heel breed dus ik rijd met wat lagere druk (2-2,5 bar achter) en dat is voor mij comfortabel genoeg.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 18 sep 2022 19:22

Niet de antwoorden die ik had verwacht, wel oké! Goed om eens wat testrondjes te maken.
Ik zag dat naast klever en stromer, er ook positieve reviews zijn op Ellio. Maar of ik doe iets fout wat qua speurwerk, of ze maken alleen nogal spart uitziende sp met kleine wielen… totaal niet mijn smaak..

https://www.rideellio.com/modellen

Gebruikersavatar
SqueeZer
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 jan 2022 21:59

Gebruikersavatar SqueeZer 18 sep 2022 19:34

Maken alleen die speciaal ogende modellen idd. wel goede dingen over gelezen, maar vond ze ook nog iets 'te nieuw' en 'speciaal ogend' om er mijn geld in te steken.

Plaats reactie