Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

BigRingVR, Rouvy, Fulgaz, of....?

Gebruikersavatar
The RowingCyclist
Forum-lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 07 jun 2022 11:53

Gebruikersavatar The RowingCyclist 16 sep 2022 11:19

De dagen worden helaas weer korter en er druppelt met enige regelmaat weer vocht uit de lucht: de herfst lijkt in aantocht. Met dat vooruitzicht in gedachten, overweeg ik om een goede smarttrainer aan te schaffen. Dit in combinatie met een hendig sjiek programma/app waarmee je realistische ritjes kunt fietsen. Lekker wat hoogtemeters maken in de bijkeuken of met enige regelmaat zó pittig intervallen dat de stoom van de ruiten afspat. Dat werk.

Na me een tijdje verdiept te hebben in veel verschillende apps, lijkt het me heel tof om realistische ritten te kunnen maken, op wegen die ik ook in het echt zou kunnen opzoeken. Zwift valt daarom af. Een wedstrijdelement is wel leuk, maar geen harde eis. Belangrijker vind ik dat er veel mooie beklimmingen te fietsen zijn en dat stijgingspercentages goed worden nagebootst. Daarnaast wil ik graag kunnen intervallen zonder erg-mode, want ik wil graag mijn eigen gevoel voor kracht/wattages ontwikkelen.

Mij lijken BigRingVR, Rouvy en Fulgaz hele mooie opties. Ik heb op dit forum en op de rest van het internet al veel gelezen over deze apps en lees eigenlijk allemaal goede ervaringen. Mogelijk dat ik alle drie de apps wel ga proberen, maar ik ben ook benieuwd naar jullie mening. Stel: je wilt een app gebruiken om realistische ritjes te maken én gestructureerde workouts kunnen doen zonder erg-mode. Welke app zou je kiezen en waarom juist die?

marsman
Forum-lid
Berichten: 2332
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 16 sep 2022 11:36

Ik heb alleen ervaring met Rouvy en Zwift. Die laatste is bij mij inmiddels afgevallen en gebruik alleen nog maar Rouvy. Ik rij vooral bekende cols, de beelden lopen dan via mijn MacBook. Volgens mij is dat ook de primaire focus van Rouvy en is er nauwelijks functionaliteit voor specifieke trainingen. Ik heb dat in elk geval niet echt gezien afgelopen winter.

Rouvy is me in elk geval goed bevallen en ik gebruik de app icm een Wahoo Kickr. Heel af en toe had ik wel een vastloper. Ik vind ook de user interface wel warrig. Er is een app voor je telefoon en ook een optie om het op je Mac of Windows laptop te gebruiken. Die 2 zijn heel verschillend. Wellicht dat het de afgelopen maanden wat verbeterd is, ik zie dat ze heel wat updates hebben doorgevoerd. Ik ga komende weekend de Kickr ook maar weer eens van zolder halen.

EDIT: ik zie dat er inmiddels toch functionaliteit is toegevoegd voor specifieke trainingen, zoals interval ed: https://support.rouvy.com/hc/en-us/arti ... 9-Workout-
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
The RowingCyclist
Forum-lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 07 jun 2022 11:53

Gebruikersavatar The RowingCyclist 16 sep 2022 11:53

Dankjewel! Rouvy lijkt mij heel fijn en jouw ervaring bevestigt dat ook :)

Ik lees overigens dat de workout-mode van rouvy wel gebruik maakt van de erg-mode, dat vind ik erg jammer. Maar ik hou 'm toch op m'n lijstje, misschien kan ik workouts ook wel zelf bijhouden als ze niet al te ingewikkeld zijn.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 16 sep 2022 13:51

Zoals ook al in een eerder Fulgaz draadje gemeld ben ik fan. Het aanbod is goed, hoge kwaliteit en gefilmd vanaf een fiets. En ze hebben een familieabonnement.

Mbt work-outs, die doe ik vaak (Join) en meestal in Erg mode, maar dat kan met hetzelfde gemak zonder. Je kunt de default instellen, maar dan ook nog tijdens de workout wisselen als je dat wilt.

Alle aanbieders hebben dacht ik een gratis testperiode, dus ik zou er gewoon eens mee gaan spelen en kijken wat je het meeste aanspreekt.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4327
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 16 sep 2022 14:32

Elk programma gebruikt voor een gestructureerde workout de ERG modus. Indien je dit niet wilt, dan moet je de workout niet via dat programma laten lopen.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 16 sep 2022 15:04

scottwilko schreef: 16 sep 2022 14:32 Elk programma gebruikt voor een gestructureerde workout de ERG modus. Indien je dit niet wilt, dan moet je de workout niet via dat programma laten lopen.
Toch niet helemaal, Fulgaz laat je kiezen.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 16 sep 2022 15:26

BigRing VR hierzo - geschikt voor sowieso 3 gebruikers op 1 account. En alle drie zijn we er zeer over te spreken. Realistisch beeld van wat je aan het rijden bent. Eenvoudig te koppelen aan Wahoo Kickr en ook de waardes zijn betrouwbaar en komen redelijk overeen met de werkelijkheid. En groot pluspunt vind ik dat je de weg voor je ziet zoals deze ook is.... en geen tekenfilm animatie zoals Zwift ( wat heb ik daar een hekel aan )

Veel klimmen uit Frankrijk Spanje en andere landen die je dus na kan rijden. Kan erg stimulerend werken, maar kan ook ontzettend zwaar zijn dat je denkt : " waar begin ik in hemelsnaam aan " :like:
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

microkid
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 01 mar 2022 16:44

microkid 16 sep 2022 15:56

Ik heb de afgelopen jaren een paar virtuele trainers gebruikt. Hier kort mijn oordeel:

Zwift: leuk, maar 100% geanimeerd, geen echte routes. Veel hetzelfde. Erg sociaal
Bkool: echte routes en geanimeerd, echter vaak fouten in de hellingsgraad en matige videokwaliteit.
BigRingVR: super video kwaliteit, echter geen groupsritjes e.d. Slechts weinig gebruikers en beperkt videoaanbod.
Rouvy: Goede 2K video's, augmented reality, veel groupsritjes, veel video's, correcte hellingsgraad.

Vorig jaar had ik nog Bkool, BigRingVR en Rouvy. Ik ga deze winter alleen verder met Rouvy.
Doe er je voordeel mee.
Laatst gewijzigd door microkid op 16 sep 2022 15:59, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5214
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 16 sep 2022 15:57

Ik gebruik Rouvy. Kun je ook 3 gebruikers op 1 account doen. Ik deel het met een vriend van me. Mijn dochter gebruikt de derde, die was toch over.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 16 sep 2022 19:06

Vandaag nog geprobeerd om een bkool account aan te maken om het een keer te proberen, maar heb nog steeds geen bevestigings email gehad om de registratie af te ronden (3 verschillende email accounts, hotmail, Gmail en provider). Bij mij valt die dus af. Binnenkort FulGaz en Rouvy eens proberen. Zag ook iets van Kinomap, maar dat lijkt toch wel minder te zijn dan de overige 2.
Afbeelding

Gebruikersavatar
The RowingCyclist
Forum-lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 07 jun 2022 11:53

Gebruikersavatar The RowingCyclist 16 sep 2022 19:06

Woefdram schreef: 16 sep 2022 13:51 Zoals ook al in een eerder Fulgaz draadje gemeld ben ik fan.
...

Mbt work-outs, die doe ik vaak (Join) en meestal in Erg mode, maar dat kan met hetzelfde gemak zonder. Je kunt de default instellen, maar dan ook nog tijdens de workout wisselen als je dat wilt.
Wat top dat workouts zonder erg-mode kunnen in Fulgaz! Ik ga daar nog eens met extra belangstelling naar kijken. Ik begrijp dus dat BigRing en Rouvy dat niet kunnen, klopt dat? Dat zou ik een minpunt vinden, ookal spreken die twee mij stiekem wat meer aan dan Fulgaz (kan er niet precies de vinger opleggen waarom, dus dat wordt maar gewoon uitproberen denk ik)

Gebruikersavatar
The RowingCyclist
Forum-lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 07 jun 2022 11:53

Gebruikersavatar The RowingCyclist 17 sep 2022 18:36

microkid schreef: 16 sep 2022 15:56 Ik heb de afgelopen jaren een paar virtuele trainers gebruikt. Hier kort mijn oordeel:
Dank voor het delen, waardevolle input 🙂
Rouvy blijft dus een serieuze optie. Doe je ook gestructureerde trainingen? En dan op Erg-mode, of op een andere manier?

Plaats reactie