Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Carbon velgen fietsendrager

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5212
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 13 sep 2022 19:47

En geen schade aan je achterwiel?
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 sep 2022 19:49

Nee dat zeg ik net die staat waarschijnlijk niet open alleen bij meer dan circa 70% vermogen.
Dus wat dat betreft is het wel precies de kant waar de uitlaat altijd openstaat.

Tenzij de TS hetzelfde al heeft gedaan als ik.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5212
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 13 sep 2022 19:59

Ah, op die manier.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Johan VH
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 sep 2022 12:44

Johan VH 13 sep 2022 20:30

JPAR schreef: 13 sep 2022 19:47 En geen schade aan je achterwiel?
Nee geen schade aan het achterwiel.
Maar het gekke is ook dat het voorwiel maar op 1 plek de schade heeft.
Hij heeft op de heen en terugreis hetzelfde op de fietsendrager gestaan maar ik kan mij niet voorstellen dat de velg precies hetzelfde voor de uitlaat stond.

hayes

hayes 13 sep 2022 20:39

Ik vind het toch maar een raar verhaal. Honderdduizenden zijn je voorgegaan met het vervoeren op deze manier doorheen de jaren.
Heeft de FM überhaupt je auto met fiets erop gezien? Anders lijkt het me helemaal bizar dat hij zoiets als oorzaak geeft.

Johan VH
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 sep 2022 12:44

Johan VH 13 sep 2022 20:44

hayes schreef: 13 sep 2022 20:39 Ik vind het toch maar een raar verhaal. Honderdduizenden zijn je voorgegaan met het vervoeren op deze manier doorheen de jaren.
Heeft de FM überhaupt je auto met fiets erop gezien? Anders lijkt het me helemaal bizar dat hij zoiets als oorzaak geeft.
Nee niet gezien maar met deze reden kwamen zij meteen.
Ik heb de FM toen dezelfde foto als hierboven laten zien.
Om te laten zien dat er zeker veel ruimte tussen zat.
Toen zeiden ze ja zie je wel.
Dat komt daardoor.
Beetje kortzichtig dus.
Maar het enige wat ik wil is een nieuwe velg en dan onder garantie van het merk of van de FM.

hayes

hayes 13 sep 2022 20:53

Ik zou durven rechtstreeks contact opnemen met de fabrikant en uitleggen dat je er met de FM niet uitraakt.
En zeg vooral dat je op een forum actief bent ;)
(ze hoeven niet te weten dat het nog maar 11 posts zijn :lol: )

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 sep 2022 21:11

Ja kan zelf ff voelen natuurlijk, na een rit van minimaal 15 minuten even reven en je hand achter de uitlaat.
Ik kan me niet voorstellen dat het bij jouw heter wordt dan bij mij.
En nogmaals de kant in de zon was bij mij de gehele rit heter, 2x 2000km naar spanje

pino
Forum-lid
Berichten: 3286
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 13 sep 2022 21:32

Mocht je een afgeschreven carbon wiel hebben, verwarm het dan eens met een föhn.
En verbaas je hoe snel het gaat vervormen,
(ik geloofde het verhaal eerst ook niet)
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2847
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 14 sep 2022 06:36

Is de föhn op dezelfde afstand van de velg als de uitlaat? Geeft dat dezelfde temperatuur als een uitlaat op een gelijke afstand met x km/u rijwind?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 14 sep 2022 08:03

Het hangt van het type auto af en je fietsendragers. Ik wist het ook niet, maar ik vond de thule dragen zo hoog staan, achter een XC90 maakt dat niet veel uit, maar achter een station of hiervoor sedan steekt de drager behoorlijk hoog uit, met zeker achter een sedan extreem hoger brandstof verbruik. Dit is heeft twee redenen volgens de vertegenwoordiger van Thule.

bodemvrijheid, Nou die snap ik want met mijn spinder raakte ik vaak de grond op vluchtheuvels en bv parkeergarages van hotels.
Maar dus ook uitlaatwarmte.

In dit voorbeeld zit het wiel ver genoeg van de uitlaat (denk ik voor 99,5%), maar vergis je niet wat er bv met bepaalde snelheden en luchtstromen kan gebeuren.
Ik heb het zelf wel getest, hiervoor had ik een passat en die uitlaten zaten gebogen onder de bumper en bij deze auto heb ik wel even getest of het niet te warm werd.

Het bijzondere is wel dat het bij de TS precies om het wiel gaat waar de uitlaat altijd open staat, maargoed dat kan toeval zijn. Ik zou het wiel wel eens willen zien.

Mijn mening, het verhaal van de FM is te makkelijk en die zou minimaal het wiel ter beoordeling naar de fabrikant moeten sturen.
Zeker in dit geval acht ik de kans heel klein dat het hierdoor komt, mede omdat ik het met een gelijk systeem geprobeerd heb en echt gevoeld met mijn hand.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4327
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 14 sep 2022 08:27

Mocht de fm hierin gelijk hebben, dan mag hij dit wel even bewijzen. Jij hebt gewoon garantie, waarbij de bewijslast op een dergelijk punt bij de verkopende partij ligt. Niets meer of minder.
Dus wiel inleveren, daarbij samen foto's maken van de schade (heel verstandig om te doen om later aangebrachte schade uit te sluiten) en gewoon eisen dat de fm met een gedegen antwoord komt. Anders schermen met rechtsbijstand en social media. (Negatieve reclame online is zeker niet gewenst door een winkel)

Plaats reactie