Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Energie topic

i-mac

i-mac 12 sep 2022 16:04

Beste moderatoren, kunnen jullie stukken uit het “Patrick Lefevere” topic overzetten naar hier?

i-mac

i-mac 12 sep 2022 16:07

Als ik het goed begrijp Gede, is een thuisbatterij momenteel geen goede investering? Wij overwegen om zonnepanelen te installeren. Vraag is of het dan nuttig is om een paar verwarm elementen te kopen die werken op elektriciteit. Nu verwarmen we op gas. Maar met zonnepanelen kunnen we de verwarming dan misschien lager zetten, en de modellen op elektriciteit gebruiken in de plaats.

Ik heb me in die materie nog nooit echt verdiept. Maar een mens moet het toch ooit eens doen.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5216
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 12 sep 2022 16:16

Het nadeel van batterijen is de korte termijn dat je er iets in op kunt slaan en de beperkte capaciteit. Met zonnepanelen wek je het meeste op in de zonnige maanden, dit kun je echter dan niet bewaren tot de winter.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

1094
Forum-lid
Berichten: 1596
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 12 sep 2022 16:20

Ook is het voor de Nederlandse consument minder interessant zolang de salderingsregeling bestaat

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37369
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 sep 2022 16:27

gede schreef: 12 sep 2022 15:19 'Zakelijke' contracten bestaan uiteraard, maar ik kan u uit eerste bron zeggen dat die 'zakelijke afnemers' momenteel even hard bloeden. Er zijn grote bedrijven die concrete discussies voeren over het stoppen van fabrieken. Zeebrugge gas staat momenteel 250 E/MWh. Dat was een dik jaar geleden 20E. Zakelijke klanten betalen die rekening ook. Geen enkele gasleverancier draagt zelf het risico op serieuze prijsstijgingen. Er zijn altijd mechanismen om die prijs door te rekenen, al dan niet met wat vertraging.
Volledig correct.
Tuinbouw idem dito. 2 weken geleden liep het dag-gas op naar €3,48, inmiddels zitten we weer onder de €2,-. Wat nog steeds absurd hoog is in vergelijking met de (extreem lage 20-30ct van 1.5 jr geleden). Zo lang een bedrijf nog in de looptijd van het contract zit betalen ze de oude contractprijs, als contract verloopt zijn ze ook gewoon het haasje.
Voor deze gasprijzen kan niemand zijn tent laten draaien, groot en kleinbedrijf niet.
Less is bore

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5216
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 12 sep 2022 16:35

daniel1975 schreef: 12 sep 2022 16:27
gede schreef: 12 sep 2022 15:19 'Zakelijke' contracten bestaan uiteraard, maar ik kan u uit eerste bron zeggen dat die 'zakelijke afnemers' momenteel even hard bloeden. Er zijn grote bedrijven die concrete discussies voeren over het stoppen van fabrieken. Zeebrugge gas staat momenteel 250 E/MWh. Dat was een dik jaar geleden 20E. Zakelijke klanten betalen die rekening ook. Geen enkele gasleverancier draagt zelf het risico op serieuze prijsstijgingen. Er zijn altijd mechanismen om die prijs door te rekenen, al dan niet met wat vertraging.
Volledig correct.
Tuinbouw idem dito. 2 weken geleden liep het dag-gas op naar €3,48, inmiddels zitten we weer onder de €2,-. Wat nog steeds absurd hoog is in vergelijking met de (extreem lage 20-30ct van 1.5 jr geleden). Zo lang een bedrijf nog in de looptijd van het contract zit betalen ze de oude contractprijs, als contract verloopt zijn ze ook gewoon het haasje.
Voor deze gasprijzen kan niemand zijn tent laten draaien, groot en kleinbedrijf niet.
Dit is dus wat ik bedoel. Op gede reageer ik niet, want ik lees het niet. Daarnaast weet hij ook hier weer beter dan een ander hoe het werkt :roll:
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 12 sep 2022 17:08

JPAR schreef: 12 sep 2022 16:35
daniel1975 schreef: 12 sep 2022 16:27
gede schreef: 12 sep 2022 15:19 'Zakelijke' contracten bestaan uiteraard, maar ik kan u uit eerste bron zeggen dat die 'zakelijke afnemers' momenteel even hard bloeden. Er zijn grote bedrijven die concrete discussies voeren over het stoppen van fabrieken. Zeebrugge gas staat momenteel 250 E/MWh. Dat was een dik jaar geleden 20E. Zakelijke klanten betalen die rekening ook. Geen enkele gasleverancier draagt zelf het risico op serieuze prijsstijgingen. Er zijn altijd mechanismen om die prijs door te rekenen, al dan niet met wat vertraging.
Volledig correct.
Tuinbouw idem dito. 2 weken geleden liep het dag-gas op naar €3,48, inmiddels zitten we weer onder de €2,-. Wat nog steeds absurd hoog is in vergelijking met de (extreem lage 20-30ct van 1.5 jr geleden). Zo lang een bedrijf nog in de looptijd van het contract zit betalen ze de oude contractprijs, als contract verloopt zijn ze ook gewoon het haasje.
Voor deze gasprijzen kan niemand zijn tent laten draaien, groot en kleinbedrijf niet.
Dit is dus wat ik bedoel. Op gede reageer ik niet, want ik lees het niet. Daarnaast weet hij ook hier weer beter dan een ander hoe het werkt :roll:
Die contracten zijn nooit langer dan 1 jaar (vaak ook niet vast-vast, maar deels variabel) en staan dus heeft bijna niemand nu nog een vaste prijs contract van voor de prijsexplosie en als ze er nog eentje hebben, vervalt het deze winter...

En ja, in dit thema ben ik relatief goed beslagen, dat klopt.

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 12 sep 2022 17:11

i-mac schreef: 12 sep 2022 16:07 Als ik het goed begrijp Gede, is een thuisbatterij momenteel geen goede investering? Wij overwegen om zonnepanelen te installeren. Vraag is of het dan nuttig is om een paar verwarm elementen te kopen die werken op elektriciteit. Nu verwarmen we op gas. Maar met zonnepanelen kunnen we de verwarming dan misschien lager zetten, en de modellen op elektriciteit gebruiken in de plaats.

Ik heb me in die materie nog nooit echt verdiept. Maar een mens moet het toch ooit eens doen.
Voor sommigen kan dit een hele goede investering zijn, voor anderen helemaal niet. Het is echt afhankelijk van je eigen zonnepaneelopbrengst en je eigen verbruik. Je kan hier enkel iets zinvol over concluderen indien dit met een model wordt doorgerekend. Ook is een verstandige keuze van de grootte van de batterij cruciaal. Een grote batterij kan meer opslaan, maar kost véél meer, ergens ligt er dus een 'optimale grootte'. Eentje die misschien niet elke kWh kan opslaan die je over hebt, maar wel eentje die zichzelf nog terug verdient.

Algemeen gezegd heeft het vooral nut voor zij die veel meer stroom maken dan dat ze overdag verbruiken en 's avonds dan weer vrij veel verbruiken.

EDIT: Ik las me net wat in over de salderingsregeling die in Nederland bestaat. Zolang die bestaat, is het aanschaffen van een batterij compleet overbodig (tenzij je iemand bent die bang bent dat je in het donker gaat zitten). Je kan gratis het energienet gebruiken als grote batterij, waarvan je voor dezelfde prijs de stroom weer kan afhalen als dat je hem erop hebt gezet (netto onder de lijn gesproken). Dus waarom zou je dan een batterij kopen?

In België is een soortgelijke regeling als de salderingsregeling (terugdraaiende energieteller) begin dit jaar afgeschaft geworden, dus hier ligt de situatie helemaal anders. Je moet het dubbele tot het vierdubbele betalen om stroom terug van het net te halen die je er eerst zelf hebt opgezet... Dan kan het nuttig zijn om de stroom thuis in een batterij te steken.

i-mac

i-mac 12 sep 2022 17:34

Een batterij is voor ons thuis misschien een optie. Binnen iets minder dan 3 jaar mag ik met pensioen, mijn vrouw anderhalf jaar later. Meer overdag thuis uiteraard, maar dan verbruiken we wat de zonnepanelen opbrengen. Maar voor de avonden is een batterij dan misschien een goede optie.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 12 sep 2022 17:36

gede schreef: 12 sep 2022 17:11 EDIT: Ik las me net wat in over de salderingsregeling die in Nederland bestaat. Zolang die bestaat, is het aanschaffen van een batterij compleet overbodig (tenzij je iemand bent die bang bent dat je in het donker gaat zitten).
De Nederlandse overheid heeft helaas besloten dat de saldering van zonnepanelen zal stoppen. Vanaf 1 Januari 2023 zal de regeling langzaam worden afgebouwd. En in 2031 zal de saldering helemaal verdwijnen.

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 12 sep 2022 17:43

NicoNB schreef: 12 sep 2022 17:36
gede schreef: 12 sep 2022 17:11 EDIT: Ik las me net wat in over de salderingsregeling die in Nederland bestaat. Zolang die bestaat, is het aanschaffen van een batterij compleet overbodig (tenzij je iemand bent die bang bent dat je in het donker gaat zitten).
De Nederlandse overheid heeft helaas besloten dat de saldering van zonnepanelen zal stoppen. Vanaf 1 Januari 2023 zal de regeling langzaam worden afgebouwd. En in 2031 zal de saldering helemaal verdwijnen.
Overal hetzelfde verhaaltje dus... :-( Overal probeert de overheid mee te snoepen...

In dit geval kan een batterij in de toekomst WEL voordelig zijn, maar dan nog zou ik het nu uitstellen. Je moet in je berekening rekening houden met de afbouw van de saldering alsook dat batterijen naar de toekomst toe nog wel wat goedkoper zullen worden.

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 12 sep 2022 17:43

i-mac schreef: 12 sep 2022 17:34 Een batterij is voor ons thuis misschien een optie. Binnen iets minder dan 3 jaar mag ik met pensioen, mijn vrouw anderhalf jaar later. Meer overdag thuis uiteraard, maar dan verbruiken we wat de zonnepanelen opbrengen. Maar voor de avonden is een batterij dan misschien een goede optie.
Als je verbruikt wat de panelen opbrengen, is er niets over om de batterij op te laden...

Plaats reactie