Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Energie topic

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12622
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 dec 2022 20:38

Maar met dat prijsplafond moet je het toch wel redden tenzij je een villa hebt, maar dan heb je geld zat ook.
Ik kom dit jaar op 900 uit denk ik en de cv staat nu lekker op 21 graden en die weekend jaag ik er gewoon 16m3 doorheen, nu is het ook wel echt koud. Niet te doen zeg buiten.

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 04 dec 2022 21:18

wasbeer2006 schreef: 04 dec 2022 20:38 Maar met dat prijsplafond moet je het toch wel redden tenzij je een villa hebt, maar dan heb je geld zat ook.
Ik kom dit jaar op 900 uit denk ik en de cv staat nu lekker op 21 graden en die weekend jaag ik er gewoon 16m3 doorheen, nu is het ook wel echt koud. Niet te doen zeg buiten.
Ik denk dat je je daar behoorlijk op verkijkt. Wij hebben een vrijstaande woning van 185 m2 uit 1997. Goed geïsoleerd. Gasverbruik is ongeveer 2000 m3 per jaar (zonder warmtepomp en houtkachel) en dan ga ik redelijk bewust met energie om. Er zijn genoeg gezinnen met een gasverbruik van 3000 tot 4000 m3 per jaar en dat betreft echt niet allemaal villa's. Vaak wat oudere vrijstaande woningen, en die mensen hebben echt niet allemaal "geld zat". Besef ook dat huizen buiten de Randstad gemiddeld genomen groter zijn.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15933
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 04 dec 2022 21:35

walter- schreef: 04 dec 2022 13:52 .....
Of misschien zie je wel alternatieven voor elektriciteit?
....
Wat denk je dat we al jaren doen, verwarmen met gas en rijden op benzine.
En in de rest van de wereld gaan ze dat ook nog jaren doen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37619
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 dec 2022 21:45

JPAR schreef: 04 dec 2022 20:23 Dat klopt echt. Grote partijen kopen dagelijks in en verkopen ook dagelijks door op de energiemarkt. Daarnaast verkopen ze aan afnemers (consumenten, bedrijven). Door hoeveelheden energie die tegen een laag tarief ingekocht zijn weer te verhandelen verdienen ze heel veel geld. Vervolgens kopen ze nieuwe hoeveelheden energie die weer aan ons verkocht worden, uiteraard tegen een hoger tarief. Zo verdienen ze heel veel geld.
I know.
Ik ken ondernemers die letterlijk miljoenen hebben gepakt met verkoop van hun gascontracten in augustus.
En dat is kruimelwerk in vergelijking tot de energiebedrijven.
Kan daar heel boos over worden; megawinsten over de rug van consumenten die geen kant op kunnen.
Less is bore

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5227
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 04 dec 2022 22:00

Lcsmet schreef: 04 dec 2022 21:35 ...
Wat denk je dat we al jaren doen, verwarmen met gas en rijden op benzine.
En in de rest van de wereld gaan ze dat ook nog jaren doen.
Vrees niet; dat gaan wij ook nog jaren doen...

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 04 dec 2022 22:04

walter- schreef: 04 dec 2022 22:00
Lcsmet schreef: 04 dec 2022 21:35 ...
Wat denk je dat we al jaren doen, verwarmen met gas en rijden op benzine.
En in de rest van de wereld gaan ze dat ook nog jaren doen.
Vrees niet; dat gaan wij ook nog jaren doen...
We moeten niet met z’n allen aan de elektrische auto’s want het fabriceren van alle accu’s voor 1 auto kost net zoveel energie als twintig jaar rijden met een auto op fossiele brandstof. En niemand weet wat we met al die afgedankte accu’s gaan doen.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

Gebruikersavatar
MPolleke
Forum-lid
Berichten: 390
Lid geworden op: 07 mar 2014 22:15
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 04 dec 2022 22:21

El Pistolero schreef: 04 dec 2022 22:04 We moeten niet met z’n allen aan de elektrische auto’s want het fabriceren van alle accu’s voor 1 auto kost net zoveel energie als twintig jaar rijden met een auto op fossiele brandstof. En niemand weet wat we met al die afgedankte accu’s gaan doen.
Die twee stellingen zijn tegenstrijdig toch? Als die accu's zoveel energie kosten om te maken zijn ze duur. Dan is het recyclen ook opeens interessant. Ik zeg "broodje aap".

De eerste stelling is aangetoond onwaar, na een beperkt aantal kilometers is een elektrische auto al minder vervuilend dan een benzineauto. Accu's worden trouwens steeds goedkoper en gebruiken steeds minder of geen kobalt. Zie de olie-industrie maar eens werken zonder kobalt ;) Dat lukt ze al in geen 100 jaar, waarschijnlijk zonder het ooit geprobeerd te hebben.

En het recyclen van accu's gebeurt al in minstens 1 fabriek. Dat zal op termijn wel meer worden. Ze zijn waarschijnlijk ook prima bruikbaar als thuisaccu met nog 70% capaciteit. Dat zal pas interessant worden wanneer de saldeerregeling afgebouwd is.

i-mac

i-mac 04 dec 2022 22:23

El Pistolero schreef: 04 dec 2022 22:04En niemand weet wat we met al die afgedankte accu’s gaan doen.
Zouden ze al weten wat te doen met zonnepanelen die ooit afgedankt geraken? Ik veronderstel dat die dingen ook een houdbaarheidsdatum hebben. Of zie ik dat verkeerd?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5227
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 04 dec 2022 22:33

El Pistolero schreef: 04 dec 2022 22:04
We moeten niet met z’n allen aan de elektrische auto’s want het fabriceren van alle accu’s voor 1 auto kost net zoveel energie als twintig jaar rijden met een auto op fossiele brandstof. En niemand weet wat we met al die afgedankte accu’s gaan doen.
[/quote]

waar haal je dergelijke informatie? Mijn vraag omdat je in de literatuur toch wel andere cijfers vindt.
Grofweg zal je vinden dat de productie van een elektrische auto door de batterij 50% meer energie (CO2 uitstoot) vraagt dan de benzine auto, en dat een bezinewagen in 10 jaar leven nog eens 7x zoveel CO2 zal uitstoten (te beseffen dat dat aan een rendement van 30-40% gaat). Dat cijfer dat stelt dat een batterij zoveel energie is als 20 jaar rijden klinkt misschien mooi als een facebook post, maar is verder onzin. Grofweg is het eerder 15 keer kleiner dan wat jij beweert. Het zal zo iets zijn als 1 jaar; en vanaf jaar 3 heb je ergens het breakeven punt. Maar toegegeven, je vindt in studies wel een cijfers die uiteenlopen. Maar iemand die beweert dat een batterij voor een auto 20 jaar een benzine vertegenwoordigt vindt gewoon wat cijfers uit.
Wat met een 'afgedankte' batterij. Voorlopig zitten in alle autobatterijen waardevolle metalen. Enerzijds zal men die willen recycleren, anderzijds fabrikanten verplichten hun eigen rotzooi op te ruimen (zoals nu in meer en meer sectoren gebeurt). Maar de huidige generatie batterijen is best echt goed. De kans is groot dat ze een auto overleven en aan een 2 leven kunnen beginnen in statische toepassingen bv als batterijen voor woningen. Ook hier heb ik geen idee waar je je informatie haalt. Als jij niet weet wat met je batterijen te doen; als het er veel zijn, laat maar weten; ik kan er geld mee verdienen.
Er zijn misschien wel andere redenen te bedenken dat elektrische auto niet de best oplossing zijn. Maar deze waren er geen.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5227
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 04 dec 2022 22:39

i-mac schreef: 04 dec 2022 22:23
El Pistolero schreef: 04 dec 2022 22:04En niemand weet wat we met al die afgedankte accu’s gaan doen.
Zouden ze al weten wat te doen met zonnepanelen die ooit afgedankt geraken? Ik veronderstel dat die dingen ook een houdbaarheidsdatum hebben. Of zie ik dat verkeerd?
als je iets wil weten, dat zoek je dat toch even op? bv https://www.planet-eco.be/blog/factchec ... nelen-echt

Maar ik ben idd benieuwd naar de houdbaarheid van zonnepanelen; diegene die ik al 15 jaar heb tonen geen teken van slijtage (tegen mijn eigen verwachtingen in).

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5227
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 04 dec 2022 22:55

SiO2 schreef: 04 dec 2022 21:18 Wij hebben een vrijstaande woning van 185 m2 uit 1997. Goed geïsoleerd. Gasverbruik is ongeveer 2000 m3 per jaar (zonder warmtepomp en houtkachel) ...
goed geïsoleerd en 2.000m3 gas gaan wel niet samen: dat is grofweg 22.000kwh; of voor 185m2, 100kwh/m2 (ik rond zwaar naar beneden af voor de productie van warm water).
Er bestaat als sinds begin de jaren 90 passiefhuisnorm; minder dan 15kWh/m2; Je huis is dus bijna 7 keer minder goed geisoleerd dan wat ik goed gesoleerd zou noemen. <300m3 gas is wat een goed geïsoleerde verbruikt voor jouw grootte van woning.

In realiteit heb je echt wel een woning met relatief weinig isolatie (en idd: er zullen nog slecht geisoleerde woningen zijn).
Ik woon in een renovatie van een woning van 100 jaar oud en heb ongeveer 45kwh/m2. Dat vind ik nog veel ;-). En ik zou mijn woning niet 'goed' geïsoleerd noemen...

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 04 dec 2022 23:05

Waterstof zal de toekomst hebben voor huis en auto samen met een paar kleine kerncentrales die Nederland gaan voorzien van energie. Ik geloof niet zo in zonnepanelen, windmolens (beide korte termijnpolitiek en bovendien gaat het landschap naar de kloten).
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

Plaats reactie