Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Energie topic

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8294
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 03 feb 2023 15:43

wasbeer2006 schreef: 03 feb 2023 15:32 Hoe dichter tegen de langste dag hoe hoger de vermogens, temperatuur maakt vrijwel niets uit.
Dat de temperatuur vrijwel niets uitmaakt ben ik niet met je eens. Het maakt hier degelijk wat uit of er op een zonnige dag met mistral en 25 graden, of een bijna windstille dag met 35 graden. Op de laatste dag is de opbrengst significant lager.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 feb 2023 16:16

wasbeer2006 schreef: 03 feb 2023 15:34
daniel1975 schreef: 03 feb 2023 11:53
SiO2 schreef: 03 feb 2023 11:49
Uitgaande van onbeperkt salderen. Het plan is om dat vanaf 2025 af te bouwen en dan is die 7-8 jaar van Daniël wel realistisch. Daar kom ik overigens ook op uit met mijn pas gelegde zonnepanelen.
Klopt, dat heb ik meegenomen.
Maar goed, door het mee te nemen in bouwdepot is het gewoon stuk meer interessant dan vanuit spaargeld.

@havana: als je panelen en omvormer allemaal zelf doet, hoe sluit je dan de boel aan op de meterkast? Laat je dat doen of kun je dat zelf bijprikken?
Meterkast is veel makkelijker dan je denkt 3 of 5 draden naar de meterkast en in je automaat klikken en klaar.
Je moet natuurlijk wel een aardlekautomaat plaatsen. Afhankelijk van hoe vol je meterkast zit, is dat iets lastiger. Een normale automaat plaats je met een beetje geluk gewoon op een vrij slot op je Kamrail maar dat mag dus niet met zonnepanelen.
Campagnolo Ultra Dork

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 feb 2023 16:36

Jans schreef: 03 feb 2023 15:43
wasbeer2006 schreef: 03 feb 2023 15:32 Hoe dichter tegen de langste dag hoe hoger de vermogens, temperatuur maakt vrijwel niets uit.
Dat de temperatuur vrijwel niets uitmaakt ben ik niet met je eens. Het maakt hier degelijk wat uit of er op een zonnige dag met mistral en 25 graden, of een bijna windstille dag met 35 graden. Op de laatste dag is de opbrengst significant lager.
Ja maar de vraag is of het dan door de temperatuur komt......
Als het een week bijna windstil is en 30 graden heb je op dag 1 veel meer opbrengst. Heeft veel meer met schone lucht te maken.

Kijk maar naar de lockdowns daar waren mijn opbrengsten 5 tot 10% hoger.
Ik had vorig jaar op 22 juni de hoogste opbrengst, 31 graden...... het is veel meer de dag dan de temperatuur.

@ernie, daar heb je gelijk in. Even goed kijken, misschien kan je zelfs gewoon bijprikken op de huidige automaat.
Even narekenen. Edit de huidige automaat waar al zonnepanelen opzitten voor de volledigheid
Laatst gewijzigd door wasbeer2006 op 03 feb 2023 16:40, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7825
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 03 feb 2023 16:38

Oh. Waarom is dat? Ben gewoon benieuwd he, den er over om zelf te plaatsen in Frankrijk en verdiep me wat in de regelgeving

Edit: de vraag gaat over die aardlek
Laatst gewijzigd door Enzzo op 03 feb 2023 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Do or don’t, there is no try

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 feb 2023 16:39

Van je meterkast of temperatuur bedoel je?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8294
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 03 feb 2023 16:42

wasbeer2006 schreef: 03 feb 2023 16:36
Jans schreef: 03 feb 2023 15:43
wasbeer2006 schreef: 03 feb 2023 15:32 Hoe dichter tegen de langste dag hoe hoger de vermogens, temperatuur maakt vrijwel niets uit.
Dat de temperatuur vrijwel niets uitmaakt ben ik niet met je eens. Het maakt hier degelijk wat uit of er op een zonnige dag met mistral en 25 graden, of een bijna windstille dag met 35 graden. Op de laatste dag is de opbrengst significant lager.
Ja maar de vraag is of het dan door de temperatuur komt......
Als het een week bijna windstil is en 30 graden heb je op dag 1 veel meer opbrengst. Heeft veel meer met schone lucht te maken.

Kijk maar naar de lockdowns daar waren mijn opbrengsten 5 tot 10% hoger.
Ik had vorig jaar op 22 juni de hoogste opbrengst, 31 graden...... het is veel meer de dag dan de temperatuur.

@ernie, daar heb je gelijk in. Even goed kijken, misschien kan je zelfs gewoon bijprikken op de huidige automaat.
Even narekenen. Edit de huidige automaat waar al zonnepanelen opzitten voor de volledigheid
Op de specs van LG is het terug te vinden dat temperatuur er wel degelijk toe doet.

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 03 feb 2023 16:43

wasbeer2006 schreef: 03 feb 2023 16:36
Jans schreef: 03 feb 2023 15:43
wasbeer2006 schreef: 03 feb 2023 15:32 Hoe dichter tegen de langste dag hoe hoger de vermogens, temperatuur maakt vrijwel niets uit.
Dat de temperatuur vrijwel niets uitmaakt ben ik niet met je eens. Het maakt hier degelijk wat uit of er op een zonnige dag met mistral en 25 graden, of een bijna windstille dag met 35 graden. Op de laatste dag is de opbrengst significant lager.
Ja maar de vraag is of het dan door de temperatuur komt......
Als het een week bijna windstil is en 30 graden heb je op dag 1 veel meer opbrengst. Heeft veel meer met schone lucht te maken.

Kijk maar naar de lockdowns daar waren mijn opbrengsten 5 tot 10% hoger.

@ernie, daar heb je gelijk in. Even goed kijken, misschien kan je zelfs gewoon bijprikken op de huidige automaat.
Even narekenen.
Volgens mij is de opbrengst maximaal (andere factoren constant gelaten) bij 25 graden (temperatuur van het paneel, niet van de buitenlucht). Bij hogere temperaturen neemt de opbrengst af. Dat is ook de reden dat de gemiddelde opbrengst in mei hoger is dan in juli.

@wasbeer: 22 juni is toevallig ook vrijwel de langste dag van het jaar, dus dat je toen de hoogste opbrengst had, is niet zo gek.

En over die meterkast zelf doen: Ik zou iedereen wel willen aanraden dit alleen te doen als je echt precies weet wat je aan het doen bent. Voor de overgrote meerderheid is het gewoon verstandiger om dit te laten doen door iemand die weet waar hij of zij mee bezig is.
Laatst gewijzigd door SiO2 op 03 feb 2023 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7825
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 03 feb 2023 16:44

havana schreef: 03 feb 2023 08:44 Wat is een goed adres voor DHZ zonnepanelen?
Met deze: https://stijlhoeve.nl/zonnepanelen/
heb ik goeie ervaringen tav mijn pelletkachel voor de cv installatie. Ze werken en denken mee en willen alles leveren zonder dat je er monteurs bij moet nemen. Bijzonder aardig volk ook.
Do or don’t, there is no try

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 feb 2023 18:43

SiO2 schreef: 03 feb 2023 16:43
Volgens mij is de opbrengst maximaal (andere factoren constant gelaten) bij 25 graden (temperatuur van het paneel, niet van de buitenlucht). Bij hogere temperaturen neemt de opbrengst af. Dat is ook de reden dat de gemiddelde opbrengst in mei hoger is dan in juli.

@wasbeer: 22 juni is toevallig ook vrijwel de langste dag van het jaar, dus dat je toen de hoogste opbrengst had, is niet zo gek.

En over die meterkast zelf doen: Ik zou iedereen wel willen aanraden dit alleen te doen als je echt precies weet wat je aan het doen bent. Voor de overgrote meerderheid is het gewoon verstandiger om dit te laten doen door iemand die weet waar hij of zij mee bezig is.
Dat laatste ben ik uiteraard met je eens. Ondanks dat ik er 20 jaar geleden wel wat mee gedaan heb, laat ik sommige dingen. Ook gewoon doen.

Tuurlijk die 22ste is ook de langste dag. Ik zeg ook niet dat tempratuur niets doet.
Je hebt een dag dat zeg het paneel 25gr wordt en je een hele lange dag, dus veelal goede hoek hebt.

De ene factor gaat vaak samen met de ander, veel wind is meestal iets kouder, wat is dan de grootste winst?
De lucht of de tempratuur? Ik zie bv de opbrengst na meerdere zon dagen wel afnemen.

Ik heb vorige jaar de helft van de panelen een keer schoongemaakt en er kwam veel vuil vanaf.
Bleek echt amper iets te doen, eigenlijk niet eens meetbaar ruim minder dan 1%.
Verbaasde me best wel.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 feb 2023 19:36

Ik had op 17 april evenveel als op 21 juni en dat waren mijn topdagen, ondanks dat het veel minder lang licht is op 17 april.
Campagnolo Ultra Dork

elektrieker
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 dec 2022 20:26

elektrieker 03 feb 2023 21:16

wasbeer2006 schreef: 03 feb 2023 18:43
SiO2 schreef: 03 feb 2023 16:43
Volgens mij is de opbrengst maximaal (andere factoren constant gelaten) bij 25 graden (temperatuur van het paneel, niet van de buitenlucht). Bij hogere temperaturen neemt de opbrengst af. Dat is ook de reden dat de gemiddelde opbrengst in mei hoger is dan in juli.

@wasbeer: 22 juni is toevallig ook vrijwel de langste dag van het jaar, dus dat je toen de hoogste opbrengst had, is niet zo gek.

En over die meterkast zelf doen: Ik zou iedereen wel willen aanraden dit alleen te doen als je echt precies weet wat je aan het doen bent. Voor de overgrote meerderheid is het gewoon verstandiger om dit te laten doen door iemand die weet waar hij of zij mee bezig is.
Dat laatste ben ik uiteraard met je eens. Ondanks dat ik er 20 jaar geleden wel wat mee gedaan heb, laat ik sommige dingen. Ook gewoon doen.

Tuurlijk die 22ste is ook de langste dag. Ik zeg ook niet dat tempratuur niets doet.
Je hebt een dag dat zeg het paneel 25gr wordt en je een hele lange dag, dus veelal goede hoek hebt.

De ene factor gaat vaak samen met de ander, veel wind is meestal iets kouder, wat is dan de grootste winst?
De lucht of de tempratuur? Ik zie bv de opbrengst na meerdere zon dagen wel afnemen.

Ik heb vorige jaar de helft van de panelen een keer schoongemaakt en er kwam veel vuil vanaf.
Bleek echt amper iets te doen, eigenlijk niet eens meetbaar ruim minder dan 1%.
Verbaasde me best wel.
temperatuur van het paneel is best een grote factor. Wat ik zo 123 op internet vind is de temperatuur coëfficiënt +\- -0,35%. vanaf 25 graden heb je 0,35% per graden celcius. Dit gaat om de temperatuur op het paneel, is het paneel op een mooie dag 50 graden scheelt je dat zo'n 9 procent op je Pmax.

nog een kleine tip van flip. Mocht jezelf een kabel gaan trekken van je omvormer naar je meterkast. kijk dan of het mogelijk is om een kabel te gebruiken met 4mm dikke aders(er vanuit gaande dat je niet belachelijk veel panelen op je dak hebt liggen). Dit kan je veel winst opleveren qua spanningsverlies in de kabel.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37378
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 feb 2023 21:18

SiO2 schreef: 03 feb 2023 16:43 En over die meterkast zelf doen: Ik zou iedereen wel willen aanraden dit alleen te doen als je echt precies weet wat je aan het doen bent. Voor de overgrote meerderheid is het gewoon verstandiger om dit te laten doen door iemand die weet waar hij of zij mee bezig is.
Ik ben absoluut niet a-technisch, maar zelf aansluiten op de meterkast zie ik nog even niet zitten.
Misschien dat ik volgend jaar wel nog een setje op de berging gooi als ze wat zakken in prijs. Makkelijk werken qua lokatie, kan alles zelf doen TOT de meterkast. Panelen, 1 omvormer en een rol 4mm kabel.
En leuk om zelf te klussen.
Less is bore

Plaats reactie