Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Energie topic

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5214
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 12 sep 2022 21:37

leon1 schreef: 12 sep 2022 21:33 Ik heb nog geen idee van levertijden. Hopelijk gaat het sneller dan wat jij aangeeft....
Je woont in Nederland, toch? Kun je misschien beter de levering pas in 2023 hebben ivm btw en subsidie.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2018
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 12 sep 2022 21:42

leon1 schreef: 12 sep 2022 20:41 Van de week de aannemer in huis gehad. Ik had wilde plannen. Drie fasen erin, gasfornuis eruit en vervangen voor inductie (gaat sowieso gebeuren). Daarnaast gasketel eruit en electrische ketel erin. Dan een boiler erbij en een flinke thuisaccu. En natuurljk zonnepanelen (gaat sowieso gebeuren). Maar zo'n accu kan niet groot genoeg zijn om echt electrisch een hele woning te verwarmen (en is ook te groot dan, je moet 'm ook ergens kwijt kunnen). Dus nu gaan we naar een warmtepompboiler met 270 liter voor het warm water. En 10 panelen met 540wp (klopt het dat het wp is? Ben er nog niet zo in thuis maar dit schijnt momenteel het neusje van de zalm te zijn). De boiler warmt dan op overdag op stroom van de panelen. Dus dan gebruiken we straks alleen nog gas om het huis te verwarmen en niet meer als je even warm water pakt voor handen te wassen.
Waarom geen warmtepomp als verwarming en van het gas af.
Verwarming is nog altijd het overgrote deel van je gas verbruik.
Met de huidige elektra prijzen en een afbouw van de terugleververgoeding wordt een accu ook steeds rendabeler. Met name in voor en najaar kan dit interessant zijn. In de winter is je accu leeg en blijft ie leeg.

Kennis van ons heeft een huis dat van gas en electra is afgesloten. Volledig zelfvoorzienend. Mega veel zonnepanelen, enorme accu en een aggregaat omdat hij anders in de kou komt te zitten. Woont wel in Zuid Duitsland waar vaak sneeuw ligt in de winter.

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 12 sep 2022 21:44

leon1 schreef: 12 sep 2022 20:41 Van de week de aannemer in huis gehad. Ik had wilde plannen. Drie fasen erin, gasfornuis eruit en vervangen voor inductie (gaat sowieso gebeuren). Daarnaast gasketel eruit en electrische ketel erin. Dan een boiler erbij en een flinke thuisaccu. En natuurljk zonnepanelen (gaat sowieso gebeuren). Maar zo'n accu kan niet groot genoeg zijn om echt electrisch een hele woning te verwarmen (en is ook te groot dan, je moet 'm ook ergens kwijt kunnen). Dus nu gaan we naar een warmtepompboiler met 270 liter voor het warm water. En 10 panelen met 540wp (klopt het dat het wp is? Ben er nog niet zo in thuis maar dit schijnt momenteel het neusje van de zalm te zijn). De boiler warmt dan op overdag op stroom van de panelen. Dus dan gebruiken we straks alleen nog gas om het huis te verwarmen en niet meer als je even warm water pakt voor handen te wassen.
540 Wp (watt-piek) is inderdaad een heel krachtig paneel. Uiteraard hangt ook veel af van je omvormer. Je panelen kunnen mega-veel opleveren, als je omvormer niet groot genoeg is, wordt er niet meer vermogen opgewekt dan je omvormer toelaat...

Bovendien denk ik dat je voor verwarming in combinatie met zonnepanelen altijd voor een warmtepomp moet kiezen. Grofweg gezegd maakt een warmtepomp (lucht-water) in vermogen zowat 3x meer warmte dan je er stroom in steekt. (Bij een COP=3, om de kritiek voor te zijn :-) )

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2848
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 12 sep 2022 21:55

gede schreef: 12 sep 2022 19:30
SqueeZer schreef: 12 sep 2022 19:27 @gede ik had het niet echt op ontvlambaarheid, maar vooral op de extra moeilijkheden die het blussen met zich meebrengen.
Feit blijft dat er vanwege het lastiger blussen toch al veel verzekeringsmaatschappijen de premie omhoog gooien en er toch een extra risico is.

Er zijn in ieder geval voldoende studies rond die je vrij kan terugvinden op het www ;)

Gas kan ook tot dodelijke ontploffingen leiden, en dat doet het ook jaarlijks, en toch heeft iedereen dat zonder probleem is huis genomen. Rond (auto)batterijen heeft men de zoveelste hetze gecreëerd...
Dit is helemaal waar wat je zegt over gas. Maar de brand na afloop kun je blussen. Accu blus je niet even. Om maar niet te spreken van de giftige gassen die vrij komen als dat ding gaat fikken.

Bij mijn werk zijn er veel mobiele apparaten met een behoorlijke accu er aan vast. BHV instructie in het geval de accu vlam vat. Laat liggen, iedereen eruit, alle deuren dicht en laat maar gaan. De brandweer mag het uitzoeken.

Een paar jaar terug is de ondergrondse parkeergarage naast mijn werk verloren gegaan aan brand. De grootste schade kwam door de elektrische auto's. Deze waren niet de oorzaak, de brand ontstond elders, maar de elektrische voertuigen konden niet geblust worden. Uiteindelijk hebben ze deze met veel moeite eruit getakeld en allemaal in grote containers vol met water ondergedompeld en een week laten staan.

Het probleem is dus niet zozeer dat de accus spontaan gaan branden maar dat deze grote accus in een woning staan, die door een andere oorzaak vlam heeft gevat.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2815
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 12 sep 2022 23:20

@JPAR: Nederland ja.

Ik ga er nu vanuit dat de omvormer passend is bij de panelen. Maar dat zal ik zeker nog even navragen. Dank voor de tip.

En volgens mij is een warmtepomp voor verwarming een aardige ruimtevreter waar ik ook geen ruimte voor heb.

Het zal nooit perfect worden in een bestaand huis maar er zijn zeker mogelijkheden om iets te doen. En met panelen op het dak kan ik tijdens thuiswerkdagen mijn werkkamer ook electrisch verwarmen zonder dat de ketel het hele huis verwarmt. En in de zomer kan ik straks mijn airco ook lekker laten draaien.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 sep 2022 06:26

Ruimtevreter, hangt er vanaf hoe je het bekijkt.

Buitenunit staat bij mij op een plat dak, is ongeveer 1,5x een airco.

Binnenunit is net zo groot als een cv.

Boiler komt er dan nog bij, dit neemt idd wel wat plek in.

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 13 sep 2022 06:38

leon1 schreef: 12 sep 2022 23:20 @JPAR: Nederland ja.

Ik ga er nu vanuit dat de omvormer passend is bij de panelen. Maar dat zal ik zeker nog even navragen. Dank voor de tip.

En volgens mij is een warmtepomp voor verwarming een aardige ruimtevreter waar ik ook geen ruimte voor heb.

Het zal nooit perfect worden in een bestaand huis maar er zijn zeker mogelijkheden om iets te doen. En met panelen op het dak kan ik tijdens thuiswerkdagen mijn werkkamer ook electrisch verwarmen zonder dat de ketel het hele huis verwarmt. En in de zomer kan ik straks mijn airco ook lekker laten draaien.
De juiste passende omvormer kiezen hoort inderdaad bij goed vakmanschap en in de meeste situaties is dat wel in orde.

Een ander punt wat te overwegen is, zijn 'optimizers'. In mijn geval 2 jaar geleden was dat nog net niet rendabel, maar aan de huidige stroomprijzen kan ik me zeer goed voorstellen dat dat nu helemaal anders ligt.

i-mac

i-mac 13 sep 2022 07:06

Er komt later deze maand iemand langs die in de branche van zonnepanelen heeft gewerkt, die ons van het nodige advies zal zorgen. Hij is bij een firma weggegaan, omdat hij niet kon leven met de manier waarop met de klanten werd omgegaan. Ik ben benieuwd naar zijn advies. Mijn echtgenote was nooit voorstander van zonnepanelen (te lelijk), maar gaat nu toch overstag. Al hoopt ze stilletjes dat we rode zonnepanelen kunnen laten leggen. Die passen beter bij de rode kleur van de dakpannen.

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 13 sep 2022 07:08

i-mac schreef: 13 sep 2022 07:06 Er komt later deze maand iemand langs die in de branche van zonnepanelen heeft gewerkt, die ons van het nodige advies zal zorgen. Hij is bij een firma weggegaan, omdat hij niet kon leven met de manier waarop met de klanten werd omgegaan. Ik ben benieuwd naar zijn advies. Mijn echtgenote was nooit voorstander van zonnepanelen (te lelijk), maar gaat nu toch overstag. Al hoopt ze stilletjes dat we rode zonnepanelen kunnen laten leggen. Die passen beter bij de rode kleur van de dakpannen.
Ik sluit niets uit, maar dat heb ik nog nooit gezien. Er zijn systemen die je in je dak kan integreren in plaats van erop, maar ik gok dat ze zo duur zijn dat je ze niet kan terugverdienen.

i-mac

i-mac 13 sep 2022 07:54

Gekleurde zonnepanelen bestaan. Alleen iets duurder (per paneel ongeveer €100), en 10% minder opbrengst.
Enfin, dat moet natuurlijk niet.

Ik kreeg een aanbieding via de groepsaankoop van de provincie W-VK. 10 zonnepanelen, alles geïnstalleerd voor €4569. 14 panelen is dan €5690. Een batterij van 4.6 kwh kost dan weer €2563

Afbeelding

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2018
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 13 sep 2022 08:00

Voor de omvormer is het trouwens niet erg als ie een fractie te klein is. Enkel op de piekmomenten mis je dan een klein beetje opbrengst. Een kleinere omvormer is iets efficiënter bij minder zon en levert dan juist ietsje meer op dan een grote.
Allemaal in de marge maar een iets kleinere omvormer dan je piek vermogen is dus niet perse een probleem.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 sep 2022 08:15

i-mac schreef: 13 sep 2022 07:54 Gekleurde zonnepanelen bestaan. Alleen iets duurder (per paneel ongeveer €100), en 10% minder opbrengst.
Enfin, dat moet natuurlijk niet.

Ik kreeg een aanbieding via de groepsaankoop van de provincie W-VK. 10 zonnepanelen, alles geïnstalleerd voor €4569. 14 panelen is dan €5690. Een batterij van 4.6 kwh kost dan weer €2563

Afbeelding
Ik denk niet dat het er mooier op wordt als je ze boven de dakpannen legt. Voor integratie in het dak zou het van toegevoegde waarde kunnen zijn.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie