Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Energie topic

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5298
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 12 sep 2022 17:51

NicoNB schreef: 12 sep 2022 17:36
gede schreef: 12 sep 2022 17:11 EDIT: Ik las me net wat in over de salderingsregeling die in Nederland bestaat. Zolang die bestaat, is het aanschaffen van een batterij compleet overbodig (tenzij je iemand bent die bang bent dat je in het donker gaat zitten).
De Nederlandse overheid heeft helaas besloten dat de saldering van zonnepanelen zal stoppen. Vanaf 1 Januari 2023 zal de regeling langzaam worden afgebouwd. En in 2031 zal de saldering helemaal verdwijnen.
De regeling wordt nog niet afgeschaft. Is nog geen beslissing over genomen. Staat nu voor 2025 op de planning.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 12 sep 2022 18:06

gede schreef: 12 sep 2022 17:43
i-mac schreef: 12 sep 2022 17:34 Een batterij is voor ons thuis misschien een optie. Binnen iets minder dan 3 jaar mag ik met pensioen, mijn vrouw anderhalf jaar later. Meer overdag thuis uiteraard, maar dan verbruiken we wat de zonnepanelen opbrengen. Maar voor de avonden is een batterij dan misschien een goede optie.
Als je verbruikt wat de panelen opbrengen, is er niets over om de batterij op te laden...
Of het de moeite is, maar je verbruikt bij zonnig weer natuurlijk nooit precies de opbrengst. Maar je moet flink wat over hebben wil het rendabel zijn. En dan moet het ook nog in je accu passen.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 12 sep 2022 18:14

JPAR schreef: 12 sep 2022 17:51 De regeling wordt nog niet afgeschaft. Is nog geen beslissing over genomen. Staat nu voor 2025 op de planning.
Je hebt gelijk, na wat zoekwerk op de site van de RVO zie ik nu dat de verwachting is dat de regeling in 2025 komt te vervallen en niet 2023.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5298
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 12 sep 2022 18:28

Ik vraag me überhaupt af of ze met de huidige situatie de regeling wel gaan schrappen? Overigens ben ik een voorstander van het aanhouden van de regeling totdat er een degelijk alternatief is voor de opgewekte energie.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 12 sep 2022 18:38

1094 schreef: 12 sep 2022 16:20 Ook is het voor de Nederlandse consument minder interessant zolang de salderingsregeling bestaat
Dat dus!

Gebruikersavatar
SqueeZer
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 jan 2022 21:59

Gebruikersavatar SqueeZer 12 sep 2022 18:41

@i-mac

Thuis batterij is volgens mij een gok qua terugverdientijd en jezelf ecologisch noemen zou ik zeker niet doen (ontginning voor grondstoffen van die batterijen is erg schadelijk voor het milieu).

Maar om je een idee te geven = interessant artikel https://alphaess.be/wp-content/uploads/ ... jd_Web.pdf

En een doorsnee batterij gaat met geluk (zonder voortijdig falen) ongeveer 10 a 20 jaar mee, vergeet ook niet dat het extra brandgevaar niet meegerekend lijkt te worden in de berekening van dit document. Ik raad zeker aan je verzekering op de hoogte te brengen na het plaatsen van zo een ding en persoonlijk zou ik ze niet in mijn huis willen net vanwege het lastiger blussen indien zo een batterij echt de fik in gaat.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 12 sep 2022 19:00

NicoNB schreef: 12 sep 2022 18:14
JPAR schreef: 12 sep 2022 17:51 De regeling wordt nog niet afgeschaft. Is nog geen beslissing over genomen. Staat nu voor 2025 op de planning.
Je hebt gelijk, na wat zoekwerk op de site van de RVO zie ik nu dat de verwachting is dat de regeling in 2025 komt te vervallen en niet 2023.
Het is de verwachting dat miv 2025 de regeling begint aan een afbouw en in 2030 komt te vervallen.

Oftewel; nu investeren in een batterij is in NL niet slim. Salderen kan nu nog en hoe langer je wacht, des te goedkoper en beter worden de accu 's.

Als je op dit moment zonnepanelen neemt, kun je natuurlijk er al wel vast op voorbereiden en een slimme omvormer kiezen die ook naar een batterij kan opslaan. Althans, dat is wat ik er van heb begrepen toen wij onze zonnepanelen kochten.

En investeren in een warmtepomp kan natuurlijk ook om de hoge gaskosten te vermijden. Waarbij je de elektriciteit daarvoor weer van je zonnepanelen krijgt. :)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37647
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 sep 2022 19:08

gede schreef: 12 sep 2022 17:08
Die contracten zijn nooit langer dan 1 jaar (vaak ook niet vast-vast, maar deels variabel) en staan dus heeft bijna niemand nu nog een vaste prijs contract van voor de prijsexplosie en als ze er nog eentje hebben, vervalt het deze winter...
Ik weet niet hoe het in Belgie is, maar in NL kun je gewoon gas vooruit kopen
Ik ken meerdere ondernemers die enkele miljoenen kuubs nog vast hebben liggen, soms zelfs tot 2026.
Ik ken ook tuinbouwbedrijven die hun bedrijf nu leeg laten liggen en al hun gas met enorme winsten hebben verkocht. Iets produceren kost geld, nu verkopen is grof geld binnen halen.
Zeer onwenselijk en ongezond voor de economie. (Maar wel te begrijpen uit hun oogpunt)
Less is bore

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 12 sep 2022 19:11

SqueeZer schreef: 12 sep 2022 18:41 @i-mac

Thuis batterij is volgens mij een gok qua terugverdientijd en jezelf ecologisch noemen zou ik zeker niet doen (ontginning voor grondstoffen van die batterijen is erg schadelijk voor het milieu).

Maar om je een idee te geven = interessant artikel https://alphaess.be/wp-content/uploads/ ... jd_Web.pdf

En een doorsnee batterij gaat met geluk (zonder voortijdig falen) ongeveer 10 a 20 jaar mee, vergeet ook niet dat het extra brandgevaar niet meegerekend lijkt te worden in de berekening van dit document. Ik raad zeker aan je verzekering op de hoogte te brengen na het plaatsen van zo een ding en persoonlijk zou ik ze niet in mijn huis willen net vanwege het lastiger blussen indien zo een batterij echt de fik in gaat.
Die brandbaarheid is extreem overroepen qua kans dathet gebeurt.

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 12 sep 2022 19:15

daniel1975 schreef: 12 sep 2022 19:08
gede schreef: 12 sep 2022 17:08
Die contracten zijn nooit langer dan 1 jaar (vaak ook niet vast-vast, maar deels variabel) en staan dus heeft bijna niemand nu nog een vaste prijs contract van voor de prijsexplosie en als ze er nog eentje hebben, vervalt het deze winter...
Ik weet niet hoe het in Belgie is, maar in NL kun je gewoon gas vooruit kopen
Ik ken meerdere ondernemers die enkele miljoenen kuubs nog vast hebben liggen, soms zelfs tot 2026.
Ik ken ook tuinbouwbedrijven die hun bedrijf nu leeg laten liggen en al hun gas met enorme winsten hebben verkocht. Iets produceren kost geld, nu verkopen is grof geld binnen halen.
Zeer onwenselijk en ongezond voor de economie. (Maar wel te begrijpen uit hun oogpunt)
De meeste bedrijven doen dat voor zover ik weet erg beperkt in de tijd. Er zit ook een omgekeerd risico aan. Als de prijs zakt, zit je voor jaren vast en ga je failliet aan het concurrentieel nadeel.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37647
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 sep 2022 19:24

In de tuinbouw is het heel gangbaar. En iedereen kon wel verwachten dat die gasprijzen van 18-28ct van 1-2jr geleden niet eeuwig laag zouden blijven. Dus is er fors ingekocht. Eigenlijk gemiste kans als je het niet had gedaan.
Wij hebben ons als toeleverancier in de sector ingedekt staan tot 2026, hoeven slechts 10-20% bij te kopen, afhankelijk van hoe streng de winter zal zijn.
Less is bore

Gebruikersavatar
SqueeZer
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 jan 2022 21:59

Gebruikersavatar SqueeZer 12 sep 2022 19:27

@gede ik had het niet echt op ontvlambaarheid, maar vooral op de extra moeilijkheden die het blussen met zich meebrengen.
Feit blijft dat er vanwege het lastiger blussen toch al veel verzekeringsmaatschappijen de premie omhoog gooien en er toch een extra risico is.

Er zijn in ieder geval voldoende studies rond die je vrij kan terugvinden op het www ;)

Plaats reactie