Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Energie topic

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 03 dec 2022 12:42

Philippos schreef: 03 dec 2022 12:25 Dat is mooi, daar had ik mij niet op ingelezen daar ik vrij snel de route van zelf beheer koos. Blijft wel dat je zelf iets moet optuigen thuis om de data binnen te halen en op te slaan (wat voor veel mensen een brug te ver is) en dat je data eerst de deur uit gaat.
De deur hoeft het niet uit als je een P1 usb kabel koopt. Die kan dan rechtstreeks in je pi en naar HomeAssisant.
Ik vind HA niet heel moeilijk op te tuigen icm een PI.
Een image draaien en het loopt al. Vind het echt een budgetvriendelijke manier van “energie management”. Er zitten ook van de meeste grote omvormer spelers apps in waarmee je nietg alleen je verbruik op je slimme meter uitleest maar ook je daadwerkelijke opwekking.
Dat is dan eenvoudig te koppelen tot leuke grafieken.
En daarnaast is het natuurlijk ook een smarthome device waarmee je je lampen en weet ik wat nog meer automatisch kan schakelen.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 03 dec 2022 13:01

SiO2 schreef: 03 dec 2022 12:36 Wij hebben deze, kost 30 euro:

https://www.homewizard.com/nl/p1-meter/

Supersimpel, steek je in je slimme meter. Via gratis app kun je realtime je gas- en stroomverbruik zien. Leverde mij toch nog wel wat interessante inzichten op. Plus dat je per dag terug kunt kijken wat je verbruik was. Betaalde versie van de app biedt nog wat extra functionaliteit, maar dat vond ik de moeite niet waard.
Ik heb dezelfde - ook geen betaalde app - alleen koste het mij niets via spaarpunten van Vattenfall.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 03 dec 2022 13:16

Philippos schreef: 03 dec 2022 11:18 ...Nadeel van de apps van een leverancier is dat als je wisselt van leverancier je al je data kwijt bent.
...
Bedoel je de app van de P1 fabrikant of de elektriciteitsleverancier?
In Vlaanderen houdt de distributeur de data bij. Veranderen van elektriciteitsleverancier behoudt je historische data.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 03 dec 2022 13:48

t2300 schreef: 03 dec 2022 12:42
Philippos schreef: 03 dec 2022 12:25 Dat is mooi, daar had ik mij niet op ingelezen daar ik vrij snel de route van zelf beheer koos. Blijft wel dat je zelf iets moet optuigen thuis om de data binnen te halen en op te slaan (wat voor veel mensen een brug te ver is) en dat je data eerst de deur uit gaat.
De deur hoeft het niet uit als je een P1 usb kabel koopt. Die kan dan rechtstreeks in je pi en naar HomeAssisant.
Ik vind HA niet heel moeilijk op te tuigen icm een PI.
Een image draaien en het loopt al. Vind het echt een budgetvriendelijke manier van “energie management”. Er zitten ook van de meeste grote omvormer spelers apps in waarmee je nietg alleen je verbruik op je slimme meter uitleest maar ook je daadwerkelijke opwekking.
Dat is dan eenvoudig te koppelen tot leuke grafieken.
En daarnaast is het natuurlijk ook een smarthome device waarmee je je lampen en weet ik wat nog meer automatisch kan schakelen.
Ik denk dat het grootste probleem ligt bij het optuigen van HA op welk server achtig apparaat dan ook. Jij en ik kunnen dat wel. Maar het merendeel niet gok ik.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 dec 2022 14:30

SiO2 schreef: 03 dec 2022 12:36 Wij hebben deze, kost 30 euro:

https://www.homewizard.com/nl/p1-meter/

Supersimpel, steek je in je slimme meter. Via gratis app kun je realtime je gas- en stroomverbruik zien. Leverde mij toch nog wel wat interessante inzichten op. Plus dat je per dag terug kunt kijken wat je verbruik was. Betaalde versie van de app biedt nog wat extra functionaliteit, maar dat vond ik de moeite niet waard.
Die is dus real time? Als ik de waterkoker aanzet zie je direct stroomverbruik oplopen dus.
Less is bore

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 03 dec 2022 15:26

daniel1975 schreef: 03 dec 2022 14:30
SiO2 schreef: 03 dec 2022 12:36 Wij hebben deze, kost 30 euro:

https://www.homewizard.com/nl/p1-meter/

Supersimpel, steek je in je slimme meter. Via gratis app kun je realtime je gas- en stroomverbruik zien. Leverde mij toch nog wel wat interessante inzichten op. Plus dat je per dag terug kunt kijken wat je verbruik was. Betaalde versie van de app biedt nog wat extra functionaliteit, maar dat vond ik de moeite niet waard.
Die is dus real time? Als ik de waterkoker aanzet zie je direct stroomverbruik oplopen dus.
Ja, in principe wel. Nu is het wel zo dat je alleen totaalverbruik ziet. Dus als de wasmachine draait (die veel stroom verbruikt) ga je t niet in t grafiekje zien als er een lamp aan gaat.

In de praktijk vallen vooral de grootverbruikers op (wasmachine, droger, vaatwasser, oven, airfryer...)

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 03 dec 2022 15:58

Daniel als je precies wilt weten wat ieder apparaat gebruikt moet je een losse verloop sterker kopen. Die kan ook uitgelezen worden. Een is genoeg. Als je weet wat je waterkoker gebruikt weet je dat een hoef je het in principe niet continu te monitoren. Zet je de stekker weer tijdelijk achter een andere apparaat totdat je ze allemaal gehad hebt.
On de grafieken kan ik zien dat mijn verbruik omhoog schiet als de droger aangaat. Hoeveel het precies gebruikt voor een beurt weet ik niet omdat er in de tussentijd ook de koelkast even aanslaat of iemand koffie zet of of of. Daar is dan zo'n losse stekker voor.

i-mac

i-mac 03 dec 2022 16:22

Intussen in Vlaanderen (niet België) ....


https://www.vreg.be/nl/wat-zijn-de-nieu ... e-berekend

Vanaf 1 januari schakelt Vlaanderen over op het capaciteitstarief. Dit betekent dat er bij huishoudens die een digitale teller hebben, per kwartier wordt gekeken naar het piekverbruik. Op basis van de hoogste piek in een kwartier ga je dan je maandelijkse factuur betalen. Dus huishoudens zonder zonnepanelen/batterij én/of die van 9 tot 5 werken, gaan meer betalen. Want als die mensen gaan thuis komen van het werk rond pakweg 18u00, zal het energieverbruik gevoelig omhoog gaan. Dus als men bezig is met het klaarmaken van het avondeten in de oven, de droogkast aanstaat, de wasmachine een rondje aan het draaien is, en er iemand (bijvoorbeeld) aan het strijken is, zal het verbruik in die periode hoog zijn. En op basis van die hoogste piek in 15 minuten tijd, wordt het tarief van je energieprijs berekent.

En let wel, alleen in Vlaanderen. Dus neen, niet alle Belgen zijn gelijk voor de wet.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 03 dec 2022 16:46

@daniele
Ik (als “echte man”) natuurlijk ook zo’n P1 meter aanschaft tijdje geleden,
Eerste paar dagen leuk speelgoed, inderdaad als je de waterkoker aan zet zie je real time dat je je elektra verbruik met 1500 watt omhoog schiet, maar dat wist je ook wel toen je hem aanzette.
Idem met gas, douchen 0,2 m2 maar dat wist je van tevoren ook dat dat gas verbruik gaat kosten..
Met andere woorden leuk gadgets maar ook niet meer dan dat.
Als het goed was ging je al bewust met energie om,

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 03 dec 2022 16:49

i-mac schreef: 03 dec 2022 16:22 Intussen in Vlaanderen (niet België) ....


https://www.vreg.be/nl/wat-zijn-de-nieu ... e-berekend

Vanaf 1 januari schakelt Vlaanderen over op het capaciteitstarief. Dit betekent dat er bij huishoudens die een digitale teller hebben, per kwartier wordt gekeken naar het piekverbruik. Op basis van de hoogste piek in een kwartier ga je dan je maandelijkse factuur betalen. Dus huishoudens zonder zonnepanelen/batterij én/of die van 9 tot 5 werken, gaan meer betalen. Want als die mensen gaan thuis komen van het werk rond pakweg 18u00, zal het energieverbruik gevoelig omhoog gaan. Dus als men bezig is met het klaarmaken van het avondeten in de oven, de droogkast aanstaat, de wasmachine een rondje aan het draaien is, en er iemand (bijvoorbeeld) aan het strijken is, zal het verbruik in die periode hoog zijn. En op basis van die hoogste piek in 15 minuten tijd, wordt het tarief van je energieprijs berekent.

En let wel, alleen in Vlaanderen. Dus neen, niet alle Belgen zijn gelijk voor de wet.
Hebben ze in Vlaanderen ook een D66?
Laatst gewijzigd door mao op 03 dec 2022 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 dec 2022 18:25

mao schreef: 03 dec 2022 16:49 Hebben in Vlaanderen ook een D66?
Een D66 gun ik niemand. Na Forum de slechtste partij voor ons land.
Van Mierlo had echte echte idealen om het beter te doen, onder Jetten en Kaag is het een ramp geworden voor NL.
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 dec 2022 19:33

Op zich is het idee niet verkeerd want het probleem is meer de hoogte van de pieken i.p.v. de totale hoeveelheid afgenomen stroom.

Ik vrees alleen dat het een beetje te vroeg komt. Je zult maar net je 22kw laadpaal hebben opgehangen. Dat gaat pijn doen.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie