Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Energie topic

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 13 sep 2022 08:21

bakboord1 schreef: 13 sep 2022 08:00 Voor de omvormer is het trouwens niet erg als ie een fractie te klein is. Enkel op de piekmomenten mis je dan een klein beetje opbrengst. Een kleinere omvormer is iets efficiënter bij minder zon en levert dan juist ietsje meer op dan een grote.
Allemaal in de marge maar een iets kleinere omvormer dan je piek vermogen is dus niet perse een probleem.
Dat is correct. Meestal wordt de omvormer 'net te klein' gekozen omdat je een grotere maat qua kosten niet kan terugverdienen zodat je beter een klein beetje kan aftoppen en een goedkopere nemen.

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 13 sep 2022 08:23

Ernie C. schreef: 13 sep 2022 08:15
i-mac schreef: 13 sep 2022 07:54 Gekleurde zonnepanelen bestaan. Alleen iets duurder (per paneel ongeveer €100), en 10% minder opbrengst.
Enfin, dat moet natuurlijk niet.

Ik kreeg een aanbieding via de groepsaankoop van de provincie W-VK. 10 zonnepanelen, alles geïnstalleerd voor €4569. 14 panelen is dan €5690. Een batterij van 4.6 kwh kost dan weer €2563

Afbeelding
Ik denk niet dat het er mooier op wordt als je ze boven de dakpannen legt. Voor integratie in het dak zou het van toegevoegde waarde kunnen zijn.
100E is wel fors meer. Ik betaalde 2j geleden 200E per paneel voor 360 Wp.

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 13 sep 2022 08:27

Bij binnenunit van een warmtepomp inclusief boiler moet je rekening houden met een staande koelkast qua formaat. Ergens moet je 200+ liter water opslaan. Het grootste "probleem" van een warmtepomp is dat hij niet zo snel vermogen kan leveren als een CV kan. Onze warmtepomp is aardig groot en heeft een vermogen van 11 kW, een typische huis-tuin-en-keuken CV zit ruim boven de 20 kW. Daar komt nog bij dat je de warmtepomp liever zo langzaam mogelijk laat pruttelen in plaats van vol "gas" te geven. Effectief betekent dat, dat je niet puur op de warmtepomp warm water kunt maken, maar dit langzaam moet doen en ergens moet opslaan.

Een ander punt waar bij een warmtepomp rekening gehouden moet worden is dat er vaak een back-up warmteelement in zit. Hierdoor is de aansluitwaarde vaak aardig groot waardoor hij op een 3-fase aansluiting moet.

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 13 sep 2022 08:30

wmc schreef: 13 sep 2022 08:27 Bij binnenunit van een warmtepomp inclusief boiler moet je rekening houden met een staande koelkast qua formaat. Ergens moet je 200+ liter water opslaan. Het grootste "probleem" van een warmtepomp is dat hij niet zo snel vermogen kan leveren als een CV kan. Onze warmtepomp is aardig groot en heeft een vermogen van 11 kW, een typische huis-tuin-en-keuken CV zit ruim boven de 20 kW. Daar komt nog bij dat je de warmtepomp liever zo langzaam mogelijk laat pruttelen in plaats van vol "gas" te geven. Effectief betekent dat, dat je niet puur op de warmtepomp warm water kunt maken, maar dit langzaam moet doen en ergens moet opslaan.

Een ander punt waar bij een warmtepomp rekening gehouden moet worden is dat er vaak een back-up warmteelement in zit. Hierdoor is de aansluitwaarde vaak aardig groot waardoor hij op een 3-fase aansluiting moet.
100% juist. Het is nuttig om een grote boiler te nemen zodat je overdag bij veel zonlicht de warmtepomp rustig tijd kan geven om alles op te warmen. Ik heb 300 l staan, maar zou nu een maat groter genomen hebben...

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 13 sep 2022 08:42

Tot welke temperatuur laat je het water in de boiler dan opwarmen? Ook nog één keer in de week legionellaprogramma?
Edit: legionella programma van onze boiler loopt tot 64 graden, maar ik zie dat er inmiddels heel veel verschillende temperaturen worden genoemd op internet.

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 13 sep 2022 08:51

Jans schreef: 13 sep 2022 08:42 Tot welke temperatuur laat je het water in de boiler dan opwarmen? Ook nog één keer in de week legionellaprogramma?
Ik had 1x per week het legionellaprogramma lopen. Ik heb de warmtepomp en boiler zelf geplaatst. Toen de technieker van Vaillant langs kwam na de opstart ter controle heeft hij dat uitgeschakeld. Te energie-intensief zei hij en bij particulieren zinloos volgens hem. De verversingssnelheid ligt zo hoog, dat je legionella gewoon kan uitsluiten was zijn redenering. Bovendien moet je de bacterie binnen krijgen via het waternet, wat volgens hem vrijwel uitgesloten is.

Anyway, ik heb onderaan de boiler een spuikraan gemonteerd. Ik tap binnenkort water af om te controleren. Ik ga dat een tijdje opvolgen. Stel ik dan iets vast, laat ik de boiler af en stel ik het programma terug in.

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 13 sep 2022 09:12

Wij laten onze 260 liter tot 49 graden opwarmen, als het kouder is dan 44 graden (dacht ik) wordt een opwarmcyclus gestart. Een keer per week draait een legionellaprogramma die de tank tot 56 graden verwarmt. Hierbij wordt naast de warmtepomp ook de back-up verwarming gebruikt.

Overigens klinkt het energie in-efficient om het water continue warm te houden, maar de tank staat gewoon binnen de geisoleerde schil van het huis, dus het draagt ook bij aan het verwarmen van het huis :).

Een belangrijke fout die veel mensen maken is denken dat een warmtepomp alleen maar kan bij een goed geisoleerd huis, dit klopt niet. Het belangrijkste is dat het afgiftesysteem volstaat, bij voorkeur op lage temperatuur. Dit betekent, zolang er voldoende vermogen afgegeven kan worden je zelfs een jaren 30 woning met enkel glas warm krijgt. Natuurlijk kost dit wel extreem veel energie.

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 13 sep 2022 09:21

wmc schreef: 13 sep 2022 09:12 Wij laten onze 260 liter tot 49 graden opwarmen, als het kouder is dan 44 graden (dacht ik) wordt een opwarmcyclus gestart. Een keer per week draait een legionellaprogramma die de tank tot 56 graden verwarmt. Hierbij wordt naast de warmtepomp ook de back-up verwarming gebruikt.

Overigens klinkt het energie in-efficient om het water continue warm te houden, maar de tank staat gewoon binnen de geisoleerde schil van het huis, dus het draagt ook bij aan het verwarmen van het huis :).

Een belangrijke fout die veel mensen maken is denken dat een warmtepomp alleen maar kan bij een goed geisoleerd huis, dit klopt niet. Het belangrijkste is dat het afgiftesysteem volstaat, bij voorkeur op lage temperatuur. Dit betekent, zolang er voldoende vermogen afgegeven kan worden je zelfs een jaren 30 woning met enkel glas warm krijgt. Natuurlijk kost dit wel extreem veel energie.
Paar bemerkingen daarover:

- Volgens mij is 56 °C nét te weinig om zeker te zijn dat je legionnella uitschakelt. Volgens mij moet je minimaal 60 °C nemen.
- Het is toch wel energie-onefficiënt om je boiler warm te houden. Je geeft wel de warmte in je huis af, maar dit is hele 'dure' warmte op hoge temperatuur waarbij het rendement van je warmtepomp enorm slecht is. Ik heb de tijden enorm geoptimaliseerd. In de week zijn wij overdag niet thuis en dus wordt het sanitair warm water pas vanaf 15u30 opgewarmd. Om 21 u stopt het programma reeds. Je kan prima een bad of douche nemen tot 12 u 's nachts... Aan mijn stroomverbruik heb ik gezien dat me dit wekelijks gemakkelijk 20 euro (dus 80 euro per maand) bespaart.
- Goed isoleren is bij ALLE verwarmingssystemen aan te raden. Zowel bij duur gas als bij dure elektriciteit is het zonde om alles 'naar buiten te stoken'.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2987
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 13 sep 2022 09:41

Interessante discussie. Ik ga nog eens vragen of er nog een grotere boiler te koop is. Al denk ik dat 270liter al genoeg is. Geen idee wat de eerstvolgende maat / inhoud is.
gede schreef: 13 sep 2022 08:21
bakboord1 schreef: 13 sep 2022 08:00 Voor de omvormer is het trouwens niet erg als ie een fractie te klein is. Enkel op de piekmomenten mis je dan een klein beetje opbrengst. Een kleinere omvormer is iets efficiënter bij minder zon en levert dan juist ietsje meer op dan een grote.
Allemaal in de marge maar een iets kleinere omvormer dan je piek vermogen is dus niet perse een probleem.
Dat is correct. Meestal wordt de omvormer 'net te klein' gekozen omdat je een grotere maat qua kosten niet kan terugverdienen zodat je beter een klein beetje kan aftoppen en een goedkopere nemen.
Dit ga ik ook nog even navragen.

En misschien is het toch wel interessant om een kleine accu voor dagelijks gebruik te plaatsen (waar ik dus eerst keek naar een accu die de CV kon bedienen).

:winkthumb:
Ride bikes, not tanks!

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 13 sep 2022 09:50

leon1 schreef: 13 sep 2022 09:41 Interessante discussie. Ik ga nog eens vragen of er nog een grotere boiler te koop is. Al denk ik dat 270liter al genoeg is. Geen idee wat de eerstvolgende maat / inhoud is.
gede schreef: 13 sep 2022 08:21
bakboord1 schreef: 13 sep 2022 08:00 Voor de omvormer is het trouwens niet erg als ie een fractie te klein is. Enkel op de piekmomenten mis je dan een klein beetje opbrengst. Een kleinere omvormer is iets efficiënter bij minder zon en levert dan juist ietsje meer op dan een grote.
Allemaal in de marge maar een iets kleinere omvormer dan je piek vermogen is dus niet perse een probleem.
Dat is correct. Meestal wordt de omvormer 'net te klein' gekozen omdat je een grotere maat qua kosten niet kan terugverdienen zodat je beter een klein beetje kan aftoppen en een goedkopere nemen.
Dit ga ik ook nog even navragen.

En misschien is het toch wel interessant om een kleine accu voor dagelijks gebruik te plaatsen (waar ik dus eerst keek naar een accu die de CV kon bedienen).

:winkthumb:
Boilervolume hangt uiteraard sterk af van de grootte van je gezin. Met 2-3 personen is dit voldoende. Denk er wel aan dat het 'nuttige' volume niet de 270 l is. De onderkant van de boiler blijft altijd min of meer koud... De temperatuur neemt toe naarmate je hoger in de boiler zit.

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 13 sep 2022 09:52

Helemaal mee eens, goed isoleren is in elke situatie aan te raden, maar geen noodzakelijke vereiste om een warmtepomp te kunnen installeren. Dat gezegd hebbende, zal de hoeveelheid energie significant afnemen als je goed isoleert. Andersom gezien, een goed geisoleerd huis is niet noodzakelijk direct geschikt voor een warmtepomp. Vaak is het afgiftesysteem uitgelegd op hoge temperatuur verwarming, waardoor je met een warmtepomp en lage temperatuurverwarming dus niet genoeg warmte in de woning krijgt. TNO heeft een tijdje terug een rapport opgesteld, waar dit deels in beschreven staat https://repository.tno.nl/islandora/obj ... 7ea7d84092

Het experimenteren met de warm water cyclus moet ik nog mee spelen, ik heb ook nog geen grafiekjes gemaakt van het temperatuurverlies over tijd, daar ben ik wel benieuwd naar. De tijden die je noemt lijkt me echter ook wel voldoende voor ons.

De hoge temperaturen zijn inderaad minder efficient dan lage temperaturen, zeker met de backup verwarming aan (een weerstand). Mijn punt was echter dat het niet volledig verloren gaat, ookal is het minder efficient.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 13 sep 2022 10:26

leon1 schreef: 12 sep 2022 20:41 Van de week de aannemer in huis gehad. Ik had wilde plannen. Drie fasen erin, gasfornuis eruit en vervangen voor inductie (gaat sowieso gebeuren). Daarnaast gasketel eruit en electrische ketel erin. Dan een boiler erbij en een flinke thuisaccu. En natuurljk zonnepanelen (gaat sowieso gebeuren). Maar zo'n accu kan niet groot genoeg zijn om echt electrisch een hele woning te verwarmen (en is ook te groot dan, je moet 'm ook ergens kwijt kunnen). Dus nu gaan we naar een warmtepompboiler met 270 liter voor het warm water. En 10 panelen met 540wp (klopt het dat het wp is? Ben er nog niet zo in thuis maar dit schijnt momenteel het neusje van de zalm te zijn). De boiler warmt dan op overdag op stroom van de panelen. Dus dan gebruiken we straks alleen nog gas om het huis te verwarmen en niet meer als je even warm water pakt voor handen te wassen.
:roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie