Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Energie topic

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4693
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 19 jan 2023 20:48

SiO2 schreef: 19 jan 2023 19:07 Poetin z'n zin geven is wmb het domste wat je kunt doen. Dan gaat hij volgend jaar vrolijk verder met de rest van Oekraïne en de Baltische staten.

Die oorlogsmisdadiger moet nu gestopt worden.
Een eenvoudig projectie van Westers denken werkt niet in Russische kwesties (en ook niet in vele andere landen en werelddelen). Dat universalisme bestaat enkel in Westerse hoofden.
Tracht het eens te bekijken vanuit hoe Dostojevski de Russische ziel omschreef.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4693
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 19 jan 2023 20:50

daniel1975 schreef: 19 jan 2023 19:36
SiO2 schreef: 19 jan 2023 19:07 Poetin z'n zin geven is wmb het domste wat je kunt doen. Dan gaat hij volgend jaar vrolijk verder met de rest van Oekraïne en de Baltische staten.

Die oorlogsmisdadiger moet nu gestopt worden.
Emotioneel 100% eens.
Rationeel gezien vrees ik dat wat water bij de wijn een snellere en betere oplossing zal zijn.
Een slimme redenering, alleen zullen er eerst nog veel slachtoffers moetens sneuvelen vooraleer men toch dit pad zal bewandelen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37615
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 jan 2023 20:58

Vrees dat wij het hier niet op gaan lossen.
Het is eeuwig jammer dat kernwapens bestaan, want als die dreiging er niet zou zijn had de NAVO waarschijnlijk al lang ingegrepen.
Zo indrukwekkend is het arsenaal van Rusland ook weer niet.


Ik ken denk ik iets meer (Bela)Russen dan de meesten hier. Beide landen zijn tot op het bot verdeeld. De mensen die op enige manier met het vrije westen te maken hebben willen allemaal af van de huidige dictatuur. Echter, hele hordes zijn volledig ingepalmd door de propaganda en geloven in hun eigen staat.
De angst in beide landen is echt enorm, niemand durft vrijuit te spreken, tenzij in volledige afzondering.
In november nog zitten eten in Amsterdam met twee Russen uit Krasnodar-regio en dan hoor je wat er aan die kant van de grens gebeurt (reisverbod is een farce voor mensen met wat geld).
Het is voor mij wel duidelijk dat er geen oplossing vanuit het russische volk zal komen. Deel durft niet en deel geloof in Poetin. Let wel, tot een paar jaar geleden heeft hij heel veel goede dingen gedaan voor het volk.
Less is bore

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37615
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 jan 2023 20:59

lugosi schreef: 19 jan 2023 20:50 Een slimme redenering, alleen zullen er eerst nog veel slachtoffers moetens sneuvelen vooraleer men toch dit pad zal bewandelen.
Daar ben ik ook bang voor. Geloof niet in een “totale overwinning”.
Less is bore

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4693
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 19 jan 2023 21:03

SiO2 schreef: 19 jan 2023 20:42

Realiseer je je wel dat dit niks anders is dan Russische propaganda? Er is helemaal geen deel dat bij Rusland wil horen. Keer op keer blijkt uit onderzoek dat de overgrote meerderheid dat helemaal niet wil. Een Russische achtergrond of Russisch-gezind is wat anders dan bij Rusland willen horen.
Je gebruikt wel vaak de repliek van 'dat is Russische propaganda', anderzijds antwoord je met Westerse propaganda. Er zijn heel wat peilingen die tegengestelde antwoorden geven, afhankelijk van de opdrachtgever van de peiling. :mrgreen:

Deze oorlog is begonnen in 2014 (maar dat willen we niet weten), de originele protesten werden gekaapt door Banderisten.

Dat Poetin zich jarenlang bekloeg over het niet uitvoeren van de Minsk akkoorden werd in de Westerse politiek en media afgedaan als leugens en propaganda, terwijl men wist dat hij gelijk had.

In de verklaringen de voorbije weken van oa Merkel wordt dit gewoon toegeven.
Blijkbaar vind niemand dat een probleem.
Misschien moeten we terug eens beginnen met de Ilias te lezen om de motivatie van Rusland te begrijpen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37615
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 jan 2023 21:07

Motivatie begrijpen gaat mij dan weer een brug te ver. Meer snappen welke idiote gedachtenkronkels Vladje maakt.
Navo is geen aanvalsorganisatie en heeft nul interesse in Russisch grondgebied.
Dit is puur grootheidswaanzin van een omhooggevallen KGB agent.
Less is bore

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4693
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 19 jan 2023 21:10

daniel1975 schreef: 19 jan 2023 20:58
Het is eeuwig jammer dat kernwapens bestaan, want als die dreiging er niet zou zijn had de NAVO waarschijnlijk al lang ingegrepen.
Op die manier zou de Navo een wereldmacht zijn die overal gaat bepalen hoe de wereldorde moet zijn. Willen we dat? Wat Rusland (en China, India etc...) net nastreven is een multipolaire wereld waarin Amerika niet langer zijn wil oplegt aan de hele wereld.

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 19 jan 2023 21:14

lugosi schreef: 19 jan 2023 21:10
daniel1975 schreef: 19 jan 2023 20:58
Het is eeuwig jammer dat kernwapens bestaan, want als die dreiging er niet zou zijn had de NAVO waarschijnlijk al lang ingegrepen.
Op die manier zou de Navo een wereldmacht zijn die overal gaat bepalen hoe de wereldorde moet zijn. Willen we dat? Wat Rusland (en China, India etc...) net nastreven is een multipolaire wereld waarin Amerika niet langer zijn wil oplegt aan de hele wereld.
Natuurlijk willen we dat. Als ik moet kiezen tussen de VS en Rusland of China, hoef ik daar niet lang over na te denken. Ik weet niet of je weleens een krant leest? En Westerse propaganda bestaat uiteraard ook, maar aangezien we hier niet in een dictatuur leven en een vrije pers hebben, is dat toch van een behoorlijk andere orde dan Russische propaganda.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4693
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 19 jan 2023 21:17

daniel1975 schreef: 19 jan 2023 21:07 Motivatie begrijpen gaat mij dan weer een brug te ver. Meer snappen welke idiote gedachtenkronkels Vladje maakt.
Navo is geen aanvalsorganisatie en heeft nul interesse in Russisch grondgebied.
Dit is puur grootheidswaanzin van een omhooggevallen KGB agent.
Navo geen aanvalsorganisatie? Het internet staat vol met lijstjes van Navo interventies. Na wo2 zijn het er honderden. En neen het gaat daarbij niet over grondgebied, wel over marionettenregeringen installeren en toegang tot grondstoffen.

Je vergist je in Putin als je denkt dat dit zijn soloproject is, gelukkig heeft pakweg een Medvedev de touwtjes niet in handen. De groot Russische idee heeft een sterk historische achtergrond (deels imaginair zoals de meeste nationalismen) en wordt gedragen door een belangrijk aantal militairen, oligarchen, religieuze en politiekers. De dood van Poetin zou de kans op een nucleaire afwikkeling alleen maar vergroten.

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 19 jan 2023 21:18

lugosi schreef: 19 jan 2023 21:03
SiO2 schreef: 19 jan 2023 20:42

Realiseer je je wel dat dit niks anders is dan Russische propaganda? Er is helemaal geen deel dat bij Rusland wil horen. Keer op keer blijkt uit onderzoek dat de overgrote meerderheid dat helemaal niet wil. Een Russische achtergrond of Russisch-gezind is wat anders dan bij Rusland willen horen.
Je gebruikt wel vaak de repliek van 'dat is Russische propaganda', anderzijds antwoord je met Westerse propaganda. Er zijn heel wat peilingen die tegengestelde antwoorden geven, afhankelijk van de opdrachtgever van de peiling. :mrgreen:

Deze oorlog is begonnen in 2014 (maar dat willen we niet weten), de originele protesten werden gekaapt door Banderisten.

Dat Poetin zich jarenlang bekloeg over het niet uitvoeren van de Minsk akkoorden werd in de Westerse politiek en media afgedaan als leugens en propaganda, terwijl men wist dat hij gelijk had.

In de verklaringen de voorbije weken van oa Merkel wordt dit gewoon toegeven.
Blijkbaar vind niemand dat een probleem.
Misschien moeten we terug eens beginnen met de Ilias te lezen om de motivatie van Rusland te begrijpen.
Deze oorlog is inderdaad begonnen in 2014 doordat Rusland Oekraïne binnenviel en de Krim annexeerde plus de boel lekker opstookte in de Donbas. Maar verder is Rusland een heilige en is het allemaal de schuld van het Westen en Oekraïne. Je kunt zo solliciteren bij het Kremlin. Man man man.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4693
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 19 jan 2023 21:26

SiO2 schreef: 19 jan 2023 21:14

Natuurlijk willen we dat. Als ik moet kiezen tussen de VS en Rusland of China, hoef ik daar niet lang over na te denken. Ik weet niet of je weleens een krant leest? En Westerse propaganda bestaat uiteraard ook, maar aangezien we hier niet in een dictatuur leven en een vrije pers hebben, is dat toch van een behoorlijk andere orde dan Russische propaganda.
Ik lees dagelijks twee Vlaamse kranten, één Engelse en één Franse. (gewoon ter info)

Het is goed dat jij niet lang hoeft na te denken over welke keuze je zou maken, zou je het ok vinden dat andere landen die keuze ook zelf mogen maken of wil je voor hen ook kiezen. Want dat is werkelijk wat het streven weg van het universalisme naar het muti-polaire betekend.

Ik denk niet dat de er een vrije pers is in Europa. (toch niet in de gesubsidieerde kanalen)

Ik vraag me ook af hoe jij Russische propaganda leest. Lees je werkelijk Russisch kranten of geloof je wat de 'vrije pers van Europa' schrijft over wat er in de Russische media staat?
De discrepantie tussen wat bijvoorbeeld der Spiegel schrijft over wat in de Russische media verschijnt en wat er werkelijk in verschijnt is een schrijnend voorbeeld van de neutrale Europese pers.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4693
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 19 jan 2023 21:33

SiO2 schreef: 19 jan 2023 21:18

Deze oorlog is inderdaad begonnen in 2014 doordat Rusland Oekraïne binnenviel en de Krim annexeerde plus de boel lekker opstookte in de Donbas. Maar verder is Rusland een heilige en is het allemaal de schuld van het Westen en Oekraïne. Je kunt zo solliciteren bij het Kremlin. Man man man.
Het verhaal begint niet bij de annexatie, dat was een reactie.
Misschien moet je het verloop van de Maidan historie eens nalezen.
Interessante commentaren hieromtrent van Europese politieke zwaargewichten (ja toen bestonden die nog) zoals Helmut Schmidt eens nalezen.
Als je het laagdrempelig wil houden, kan je ook de docu van Oliver Stone eens bekijken, beetje eenzijdig maar best interessant.

Wat je mening over mezelf betreft; je kan precies niet goed het verschil maken tussen zaken als begrijpen, begrip opbrengen, en mee eens zijn.

Plaats reactie