Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Energie topic

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 sep 2022 16:05

Ach, ik heb in een Tesla Model S 75d gereden; gaat als een idioot.
Maar de X5 M 2018 vond ik toch een groter feestje.
Prima al die EV's, heb er ook niks tegen, maar mij nog even niet bellen. Al was het maar vanwege de vakanties met de sleurhut er achter, daar is EV echt nog geen optie.
Less is bore

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 20 sep 2022 16:15

daniel1975 schreef: 20 sep 2022 16:05 Ach, ik heb in een Tesla Model S 75d gereden; gaat als een idioot.
Maar de X5 M 2018 vond ik toch een groter feestje.
Prima al die EV's, heb er ook niks tegen, maar mij nog even niet bellen. Al was het maar vanwege de vakanties met de sleurhut er achter, daar is EV echt nog geen optie.
Goh ja, ik was weer vergeten dat onze lieve buren zo'n ding meesleuren op vakantie. 😀

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 20 sep 2022 17:11

gede schreef: 20 sep 2022 15:58
Niet leuk?? Ga eens een eindje rijden met een i4 M50. Of als je dat niet lukt: Bekijk de reacties van de mensen op Youtube even...

Ik heb besteld ...
Los van het ontbreken van het geluid van een verbrandingsmotor... het ding (met M-ambities) kan zijn gewicht toch niet verbergen imho. Ik ben geen fan (maar om heel eerlijk te zijn, ik was ook geen fan van de vorige M4).
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 sep 2022 17:21

Nou ik had graag een hybride gehad van mijn huidige auto, die kan 80km op de accu. Daar had ik 80% op kunnen rijden en het voordeel van brandstof op lange ritten en vakantie. Dat was niet mogelijk in de lease bij ons, of EV of benzine.

We hebben nu 1 ev mini Electric, leuk ding echt. Goedkoop als ev in de private lease 350 euro met elk verkrijgbare optie.
Rijd als een kart, nadeel max 200km, maar daardoor een superleuke lichte stadsauto.

De i4 was toen ook een optie, maar dat durfde ik niet gezien hij er nog niet fysiek was en twijfelde over de binnenruimte.
Kan de fiets daar in zonder wiel eraf te halen bv. En op vakanties ben je gewoon beperkter. Ik zou het ervoor over hebben, maar goedkoper is het zeker niet als lease auto. Een i4 gaat hier in nl op rond de 75 kosten de m50 valt dan in verhouding wel weer mee met iets meer dan 80.

Het gewicht kan je niet helemaal verbloemen, maar het is wel een leuke auto en vergelijken met een M4 die is in NL bijna het dubbele. Bij jullie vast niet.
Maar bij ons kom je zomaar op de 160 - 180. Dus voor nl is het een bespottelijk goedkope supercar

Ik had het niet gedacht maar het gebrek aan geluid vind ik fijn...... als ik een brandstof vol intrap voel ik me toch een beetje ongemakkelijk en aso, met een electro heb ik dat niet, die trap ik zo vaak vol in. En behalve banden kost het je heel weinig
Laatst gewijzigd door wasbeer2006 op 21 sep 2022 08:05, 1 keer totaal gewijzigd.

i-mac

i-mac 20 sep 2022 18:04

De tip om een installateur te nemen dicht in de buurt met goede en snelle service is eentje die bovenaan mijn verlanglijst staat, ook kost het wat meer. En die garantie kreeg ik gisteren bij de vertegenwoordiger die langs kwam. De recensies online, voor wat ze waard zijn, zijn lovend.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 sep 2022 18:10

wasbeer2006 schreef: 20 sep 2022 17:21 Nou ik had graag een hybride gehad van mijn huidige auto, die kan 80km op de accu. Daar had ik 80% op kunnen rijden en het voordeel van brandstof op lange ritten en vakantie.
Dat is idd de mooiste oplossing.
Less is bore

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3085
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 20 sep 2022 21:48

daniel1975 schreef: 20 sep 2022 15:53
EmPeHa schreef: 20 sep 2022 15:16 Daarom is het tegenwoordig meer fossielen brandstof dan fossiele brandstof.
Kan zijn, maar dit fossiel wordt gewoon nog steeds veel gelukkiger van een 5-cyl of V6 dan een zoemend EVtje.
En bespaar mij de getallen dat een EV6 GT sneller is dan een 911; kan zijn, maar het is gewoon niet leuk.
(en met de huidige laad-infrastructuur niet handig, al zeker niet als je een caravan of aanhanger hebt).
Ik weet het. In de autosport is het ook een wereld van verschil of je eerder een Ferrari f1 12 cilinder had, of een Corvette V8 of een hoogtoerige 4 cilinder rally auto. Aan allen de mooiste herinneringen. Daar komt Formule E nooit bij in de buurt.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 sep 2022 22:48

Hear hear!!
Daar komen die hybride torretjes in de huidige F1 nooit in de buurt.
Less is bore

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 21 sep 2022 13:08

raven14 schreef: 20 sep 2022 17:11
gede schreef: 20 sep 2022 15:58
Niet leuk?? Ga eens een eindje rijden met een i4 M50. Of als je dat niet lukt: Bekijk de reacties van de mensen op Youtube even...

Ik heb besteld ...
Los van het ontbreken van het geluid van een verbrandingsmotor... het ding (met M-ambities) kan zijn gewicht toch niet verbergen imho. Ik ben geen fan (maar om heel eerlijk te zijn, ik was ook geen fan van de vorige M4).
Ik vind dat de power (540 pk) het gewicht compleet opslorpt. Tenzij je op een circuit gaat racen, wat ik helemaal niet ga doen. Voor dagdagelijks gebruik een hemels goede vlotte auto.

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 21 sep 2022 13:21

daniel1975 schreef: 20 sep 2022 18:10
wasbeer2006 schreef: 20 sep 2022 17:21 Nou ik had graag een hybride gehad van mijn huidige auto, die kan 80km op de accu. Daar had ik 80% op kunnen rijden en het voordeel van brandstof op lange ritten en vakantie.
Dat is idd de mooiste oplossing.
Hybride auto's zijn compleet 'augenwischerei'. Je rijdt 50 km op accu en daarna sleur je nog de rest van je benzinetank (>800 km) de batterij mee terwijl je ze niet gebruikt, waardoor het verbruik 1-2 l/100 km hoger ligt, waardoor je onder de streep evenveel OF MEER CO2 uitstoot dan met een pure diesel/benzine. Ik ken zelfs mensen die hun batterij zelden opladen... Die hybride auto's zijn een tijdelijke overgang en moeten z.s.m. weg en dat zal ook wel gaan gebeuren... Net als de zuivere diesel/benzine uiteraard.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 sep 2022 13:34

Als je een hybride gebruikt zoals deze bedoelt is, is het best of both.
Mijn persoonljike situatie:
- woon-werkverkeer 35km, gelegenheid tot zeer goedkoop laden (laadpunten rechtstreeks aangesloten op de eigen WKK)
- binnen stadsomgeving waar luchtkwaliteit een issue is kun je electrisch rijden
- verre ritten en/of iets aan de trekhaak gebruik je benzine motor.

Collega van mij rijdt met zijn Passat GTE ca. 1/50 als je naar benzine kijkt.
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 21 sep 2022 13:41

En dat te bedenken dat de pionier op de gebied, de Outlander PHEV tot op het bot is afgekraakt van alle kanten.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie