Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

uurloon amateur

tib888
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 jul 2014 08:38

tib888 12 sep 2022 13:58

Ik doe af en toe wat onderhoud en herstellingen aan de fietsen in de vriendenkring.
Als ze me vragen hoeveel ze me verschuldigd zijn heb ik geen idee wat ik hiervoor kan /moet vragen per uur.
Hebben jullie een "vast tarief" dat jullie aanrekenen?

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 12 sep 2022 14:00

Werkplaatstarief is rond de 60 euro per uur.
Daar zou ik niet boven gaan zitten.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 12 sep 2022 14:21

Ik "werk" ook aan de fietsen van vrienden, ik monteer ook volledige fietsen en ga zelfs op zoek naar de (vervang-) onderdelen.
Ik doe dat als hobby.
Geld vraag ik niet en accepteer ik ook niet, ze moeten enkel de stukken betalen.
Ik zeg altijd dat als ze me willen betalen ze dan beter naar de fm kunnen gaan, want als ik een uurloon moest vragen ik een pak meer zal vragen dan hij. :)
We hebben de afspraak dat als ik iets kapot doe ik daar niet verantwoordelijk voor ben, als ik iets verkeerd bestel ze het toch moeten betalen.
Ze weten dat ik graag een goed glas rode wijn drink en dus komt er af en toe wel een fles mooie wijn mijn richting uit.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 12 sep 2022 14:24

Ik reken niks,.... maar ik doe zelden onderhoud voor anderen.

Mijn suggestie:
Onderdelen moeten ze uiteraard zelf betalen.
Als je langer dan een half uur bezig bent voor een van je vrienden, lijkt me 10-15 euro per wel redelijk. Ik zou nooit veel vragen. Het zijn en blijven je vrienden en garantie geef je ook niet.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 sep 2022 14:26

Ik reken niks maar vraag wel een gift aan een goed doel.

Ik zeg er dan altijd bij: ik vind 20 euro per uur een normaal bedrag.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 12 sep 2022 15:56

Een mooi goed doel: het Rikkert-fonds :-). Heel soms help ik bekenden met monteren van spullen, maar ik laat ze dan gewoon de boel zelf bij Mantel oid bestellen (en help ze daar dan bij hoor), en als het er dan is monteer ik. Meestal zeg ik dan dat ze koeken mee moeten nemen, als geintje maar meestal nemen ze die dan mee.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 12 sep 2022 18:36

rikkert schreef: 12 sep 2022 15:56 Een mooi goed doel: het Rikkert-fonds :-). Heel soms help ik bekenden met monteren van spullen, maar ik laat ze dan gewoon de boel zelf bij Mantel oid bestellen (en help ze daar dan bij hoor), en als het er dan is monteer ik. Meestal zeg ik dan dat ze koeken mee moeten nemen, als geintje maar meestal nemen ze die dan mee.
Ik doe het ook zo, alleen die koeken mogen ze houden. ;)

Gebruikersavatar
SqueeZer
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 jan 2022 21:59

Gebruikersavatar SqueeZer 12 sep 2022 19:00

Ik knutsel niet aan fietsen, maar help wel vaak mensen met mijn eigen sterktes:

- Computers
- Polieren wagen (toch een vriend of 3 voor wie ik het jaarlijks 2x doe).
- Vloertje of terras (met mijn rug lukt mijn oud beroep niet meer maar zo nu en dan eens een eenmalig iets).

Enige afspraken zijn eigenlijk dat hun het materiaal dat gebruikt word betalen 'en nog beter zelf bestellen en als ik een langere tijd werk heb (wagen polieren is toch al snel 5 uurtjes werk als je het goed doet met kleien etc. erbovenop) dat er iets is om te knabbelen .. en dat mag gerust een pakje frit of een simpele boterham zijn.

Is er toch nog een van mijn vrienden/familieleden die daarna vraagt wat zijn/haar schuld is dan antwoord ik kurkdroog '100.000 euro' ... meestal is het dan muisstil en word het al snel 'heb ik niet' en dan kan ik makkelijk antwoorden ok dan is niks ook in orde ;)

Meeste vrienden vragen het intussen al niet meer wat hun schuld is ;)

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 12 sep 2022 19:38

tib888 schreef: 12 sep 2022 13:58 Ik doe af en toe wat onderhoud en herstellingen aan de fietsen in de vriendenkring.
Als ze me vragen hoeveel ze me verschuldigd zijn heb ik geen idee wat ik hiervoor kan /moet vragen per uur.
Hebben jullie een "vast tarief" dat jullie aanrekenen?
Ik heb het vaste tarief van een paar speciaal biertjes voor de gehele klus. Meestal afhankelijk van het werk komen ze met een bier pakketje aanlopen of laatst nog een bierpakket en bioscoopbod zodat ik met mijn bazin ook daar weer eens kom. Ik reken geen geld, want dat vind ik binnen mijn vrienden/collega's kring echt flauwekul. Mijn vrienden en collega's staan ook wel eens voor mij klaar.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 12 sep 2022 20:05

De kleine klusjes gaan voor niks, soms vraag ik gekscherend voor een gelletje. De grotere (fiets) klussen betekend friet voor vrouw + kinderen. Onder het motto “ vanavond kook ik “

Als we elkaar onderling helpen, hoef ik btw nooit iets te vragen. Eigenlijk staat er dan standaard friet of bbq klaar

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 13 sep 2022 07:53

SqueeZer schreef: 12 sep 2022 19:00 Is er toch nog een van mijn vrienden/familieleden die daarna vraagt wat zijn/haar schuld is dan antwoord ik kurkdroog '100.000 euro' ... meestal is het dan muisstil en word het al snel 'heb ik niet' en dan kan ik makkelijk antwoorden ok dan is niks ook in orde ;)
Grappig, bij mij in de familie is het antwoord dan altijd: 1 knaak 80! Wat staat voor: niks, laat maar zitten, is goed zo...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 13 sep 2022 08:02

SqueeZer schreef: 12 sep 2022 19:00 ........
- Polieren wagen (toch een vriend of 3 voor wie ik het jaarlijks 2x doe).
........
Nooit te oud om te leren. ;)
Tot nu toe nog nooit van polieren gehoord. :winkthumb:

Plaats reactie