Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

racefiets overzetten naar smarttrainer....kan dit zonder nieuwe ketting

Jimidimi
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 nov 2015 15:21

Jimidimi 12 sep 2022 12:40

Hoi

Mijn oog valt op de wahoo kickr core of de nieuwe zwift Hub.
Mijn fietsenmaker zegt dat omzetten van fiets na verwijderen achterwiel en plaatsen op de smarttrainer eigenlijk niet goed is omdat daar een andere cassette opzit en daar de ketting weer niet is op afgesteld.
Dus zomaar omzetten van fiets naar smartrainer met identieke cassette (11 speed) maar niet precies afgestemd op ketting is niet zo slim?
Want krijg beetje idee dat je bijna een nieuwe racefiets moet kopen voor binnen,,,

LethalP
Forum-lid
Berichten: 295
Lid geworden op: 20 aug 2013 09:34

LethalP 12 sep 2022 12:50

Ik wissel naar hartenlust cassettes en wielen uit op verschillende fietsen. Wellicht dat het niet direct lekker loopt een oude ketting op nieuwe cassette maar mocht de cassette welke nu op je achterwiel zitten bijna op is het moment die te vervangen incl ketting. dan heb je 2 nieuwe cassettes waar je nieuwe ketting op kan inslijten.

pino
Forum-lid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 12 sep 2022 12:57

Een speciale fiets voor op een trainer is bij veelvuldig gebruik uiterst prettig. Beetje op marktplaats kijken en je bent het mannetje, 9 versnellingen zijn meer dan genoeg.
Niet zijken maar reiden !

k33z
Forum-lid
Berichten: 345
Lid geworden op: 17 sep 2008 12:26

k33z 12 sep 2022 13:05

Natuurlijk kan dat, gaat prima. Niet te moeilijk over doen en er gewoon voor zorgen dat je je ketting op tijd vervangt (doorrijden met versleten ketting is nooit goed).

Een aparte fiets voor op de trainer vind ik echt extreem onzinnig. Moet wel zeggen dat mijn racer er veel op kan blijven staan omdat ik in de winter meestal op de gravelbike naar buiten ga. Maar wisselen is ook zo gedaan met een direct drive trainer.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 12 sep 2022 13:29

Als je kettingen nooit ver laat verslijten is er geen probleem. Maar cassettes staan soms niet precies op dezelfde positie. Dat zit hem in de preciese positie van de cassettebody. Tussen naven en dus ook tussen trainer en naaf is er soms een miniem verschil. Vaak los je dit al op met een halve slag op de kabel stelschroef. En met di2 of E tap kan je digitaal trimmen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie