Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Shimano cassette heeft geen aandrijving meer

savasts
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 sep 2022 17:46

savasts 11 sep 2022 17:54

Hoi!
Op internet kan ik nergens een antwoord vinden, dus maar via deze weg.

Gister met m'n Cube attain uit 2020 op stap geweest. Na een kilometer stopte hij er echter mee. Iemand omschreef het als: je trapt in het luchtledige. Ik kwam niet meer voorruit.

Online heb ik vanalles gevonden over veertjes die in de body (heet dat zo?) zitten en als deze vies zijn dan werken ze niet meer goed (heb de fiets tweedehands en was vrij vies, dus dat klonk logisch). Echter nu ik de body eraf heb zie ik nergens veertjes zitten. Kan iemand me verder helpen? Een foto van de body:
Cassette body.JPG
Volgens mij is het Shimano. De aandrijving is Shimano Claris. Ik kan de body ook op internet nergens vinden om evt te vervangen (liever niet, wil de fiets weer weg doen)

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 11 sep 2022 23:49

De diagnose is juist. De veertjes en de pallen zitten binnenin. Uit elkaar halen kan, maar is niet de moeite waard. Ga naar een wielerzaak en neem die body mee. Als de versnellingen niet werken, zal je de fiets niet verkocht krijgen. Je kunt eerst nog proberen de blokkade op te lossen door ruim WD40 in te spuiten. Er hoort dunne olie in de body, geen vet.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 12 sep 2022 01:02

Op de body is zelden info te vinden.
De body hoort bij de naaf van je wiel; zie je een type of benaming op de naaf?

Je zoek een body die bij die naaf past.

Ik gok dat het een shimano body is opdat zij een van de weinige zijn waarbij het aangrijpsysteem diep in de body zit. Bij vele anderen zit het 'tussen' naaf en body met de palletjes die makelijk bereikbaar zijn . De shimano bodies zijn veelal niet reviseerbaar.

Een 'goede' fietswinkel heeft die in voorraad of helpt je snel als je met wiel langs gaat (20 euro incl werk?)*

Walter
* ik had hier in de buurt een grotere fietswinkel die organisatorisch een ramp was. Als je iets bestelde liep dat telkens hopeloos fout. Maar gek genoeg hadden ze soms de gekste dingen in voorraad; zoals een vervanging body voor een noname wiel van een kinderfiets die de geest gaf 2 dagen voor vertrek op vakantie.... de winkel bestaat niet meer. Nu weet ik niet of ik dat een goede fietswinkel moet noemen ;-).

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 12 sep 2022 01:15

meerwaarde van dit bericht, @walter?

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 12 sep 2022 09:24

Neem je wiel mee naar een winkel. De “cassettebody” is zeer waarschijnlijk niet van de fabrikant Shimano, maar werkzaam voor Shimano cassettes.
De manier waarop deze body vastgemaakt wordt aan de naaf is verschillend.
Niet zijken maar reiden !

savasts
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 sep 2022 17:46

savasts 21 sep 2022 21:12

Bedankt voor de reacties! Inmiddels met succes de body vervangen! :)

Plaats reactie