Over de wielersport en zijn beoefenaars.

UCI 3 km regel

Mark67
Forum-lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 22 aug 2018 06:56

Mark67 10 sep 2022 07:39

Omdat de discussie in het Evenepoel forum ontspoort (en daar eigenlijk ook niet meer thuis hoort), een apart topic voor de toepassing van de 3 km regel. Voor de mensen die het leuk vinden hierover te filosoferen ;-)

Uit het UCI regelement:

Finish
2.6.027
In the case of a duly noted incident in the last three kilometres of a road race stage, the rider or riders affected shall be credited with the time of the rider or riders in whose company they were riding at the moment of the incident. His or their placing shall be determined by the order in which he or they actually cross the finishing line.

Is considered as an incident, any event independent from the physical capacity of the rider (fall, mechanical problem, puncture) and his will of remaining with the riders in whose company he was riding at the moment of the incident.
Riders affected by an incident are asked to make themselves known to a commissaire by rising their hand and report to a commissaire after the finish of the stage.
If, as the result of a duly noted fall in the last three kilometres, a rider cannot cross the finishing line, he shall be placed last in the stage and credited with the time of the rider or riders in whose company he was riding at the time of the fall.

This article shall not apply where the finish is at the top of a hill-climb.

Decisions related to this article are taken independently by the commissaires’ panel.


Stel dat de nummers 1, 2 en 3 van het algemeen klassement zitten op 2500 meter van de streep alle 3 in de eerste groep.
De stand in het klassement is als volgt:
1: renner A
2: renner B op 15 seconden
3: renner C op 25 seconden

Renner B krijgt pech op 2500 meter van de streep, en bovenstaande UCI regel is van kracht op de etappe.
Rond het 2000 meter punt demarreert renner C uit de groep, waarna renner A achter hem aan gaat.
Op de finish is de uitslag:
1: renner C
2: renner A op 17 seconden
3: de groep op 20 seconden

Als we niet precies weten waar renner B in de groep zat ten tijde van zijn pech, welke tijd zou jij op basis van de UCI regels aan renner B geven? Plaats je hem in 'groep' C, 'groep' A of in de grote groep? En waarom?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 10 sep 2022 09:00

Hier komt renner B (voor Belg?) Gewoon op 20 seconden. Het wordt pas lastig als die groep in meerdere stukken breekt. Dan komt het rekbare begrip "company" om de hoek kijken.

Dat kun je uitleggen als ernaast rijden maar ook dat je deelnemer bent aan dezelfde wedstrijd.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 10 sep 2022 09:05

Compleet schrappen. Nu is pech vervangen door willekeur van jurybeslissingen. 3s Gat regel bij sprintfinishes kan je handhaven.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Mark67
Forum-lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 22 aug 2018 06:56

Mark67 10 sep 2022 09:05

Ernie C. schreef: 10 sep 2022 09:00 Hier komt renner B (voor Belg?) Gewoon op 20 seconden. Het wordt pas lastig als die groep in meerdere stukken breekt. Dan komt het rekbare begrip "company" om de hoek kijken.

Dat kun je uitleggen als ernaast rijden maar ook dat je deelnemer bent aan dezelfde wedstrijd.
ok - dan iets ander hypthetisch geval:

de groep op 3 km bestaat uit 40 renners, en op 2500 meter heeft renner X pech. Daarna breekt de resterende groep van 39 renners in 3 perfecte stukken van 13 renners, die elk met 15 seconden verschil over de finish komen.

Hoe zou je de UCI regel nu interpreteren? Speelt de statuur van de renner X een rol? Of zou je moeten kijken naar de renners die de 3 later gevormde groepen vormen?

Moet renner X misschien de tijd krijgen van de groep waar de renner in zit die het dichtste, maar achter hem, in het klassement stond aan het begin van de dag (om hem als een soort benchmark te gebruiken?)

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 10 sep 2022 09:07

De eerste ( en belangrijkste) vraag die gesteld dient te worden is, wanneer is het een sprint etappe?…..
Daar gaat het verkeerd volgens mij.

Mark67
Forum-lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 22 aug 2018 06:56

Mark67 10 sep 2022 09:09

thestudent schreef: 10 sep 2022 09:05 Compleet schrappen. Nu is pech vervangen door willekeur van jurybeslissingen. 3s Gat regel bij sprintfinishes kan je handhaven.
Of misschien zorgen voor adequate registratie van de laatste 3 km.. elke renner voorzien van GPS? Maar dan weet je nog niet hoe een renner met pech zijn etappe verder afgelegd zou hebben... dus misschien inderdaad beter om de regel te schrappen?

Mark67
Forum-lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 22 aug 2018 06:56

Mark67 10 sep 2022 09:14

mao schreef: 10 sep 2022 09:07 De eerste ( en belangrijkste) vraag die gesteld dient te worden is, wanneer is het een sprint etappe?…..
Daar gaat het verkeerd volgens mij.
Uit het UCI reglement begrijp ik dat er 3 soorten etappes zijn (los van tijdritten):
* bergetappes - hier geldt de 3km regel niet, maar ook de 3seconden regel niet
* sprint etappes - hier geldt zowel de 3km regel als de 3 seconden regel (als het gat tussen 2 opvolgende renners op de finishlijn minder dan 3 seconden is, krijgt de achterliggende renner de tijd van de voorliggende renner)
* andere etappes - hier geldt alleen de 3 km regel

Ik denk dat de toekenning van deze categorieën aan de diverse etappes bij de organisatie ligt, maar weet het niet 100% zeker

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 10 sep 2022 09:18

Met dat vage regelement in de hand zou ik voor veilig kiezen en hem in de voorste van de 3 stukken plaatsen, tenzij er duidelijk beeld is dat niemand van die eerste groep toen bij hem in de buurt zat.
Ik zou dat niet doen omdat ik vind dat de regels dat duidelijk zo voorschrijven maar om rechtszaken te voorkomen.

Gelukkig is de wielrennen geen F1 waar de teambazen elkaar met het regelement om de oren slaan en de jury er half in paniek iets probeert te maken.
Renners en ploegleiders hoor je er nauwelijks over maar als iemand een (grote) ronde op zijn palmares misloopt vanwege een jurybeslissing, kan dat toch anders uitpakken.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 10 sep 2022 09:30

uci regels schreef:In the case of a duly noted incident in the last three kilometres of a road race stage, the rider or riders affected shall be credited with the time of the rider or riders in whose company they were riding at the moment of the incident
Vaag,.... Wat is company hier precies? Hoe groot moet de company zijn dan? En wat als die company toch nog in stukken uiteen valt?

uci regels schreef:Is....and his will of remaining with the riders in whose company he was riding at the moment of the incident....
Nee,.... heren van de jury, ik had echt nog de intentie om die groep te kunnen volgen. Ik wilde echt. Ook vaag dus

uci regels schreef:This article shall not apply where the finish is at the top of a hill-climb.
Wat is een hill climb? Wanneer loopt het omhoog genoeg om een hill climb te zijn. Niet gedefinieerd en dus vaag.



Vaagheid alom, heel veel interpretatie mogelijk, nog meer discussie na afloop. Garantie voor onbegrip. Kortom,.... ze doen er bij de UCI goed aan om daar eens wat beter over na te denken.

Makkelijkste oplossing:
Schaf de regel af. Voor elke etappe kan worden bepaald (door de organisatie) of er een 3 km lijn is. Die ligt dan 3 km voor de eindstreep en daar worden de tijden voor het klassement opgemaakt. Er zijn geen uitzondering. En daarmee ook geen discussie. Simpele regels werken altijd 10 keer beter dan ellenlange lappen tekst
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 10 sep 2022 09:36

De 3 seconden regel zou bij mij in een sprint etappe ook niet hoeven.
Om niet 3 sec te verliezen moet je de laatste 2,5 km als nog je leven wagen……
Bij een sprint etappe accepteer je gewoon dat iedereen de zelfde tijd krijgt….ook al kom je na 45 sec binnen.( moet je wel in het peloton hebben gezeten)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 10 sep 2022 09:48

En als een goede tijdrijder in de laatste km wil demarreren om wat tijd in het klassement te pakken?

Hypothetisch geval: in de Tour zijn alle sprinters naar huis en de nummer twee staat 11 seconden achter op het geel?

De 3 seconden regel scheelt de jury vooral na iedere sprintetappe een paar uur werk. Die vind ik wel prima.
Campagnolo Ultra Dork

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 10 sep 2022 09:50

mao schreef: 10 sep 2022 09:07 De eerste ( en belangrijkste) vraag die gesteld dient te worden is, wanneer is het een sprint etappe?…..
Daar gaat het verkeerd volgens mij.
Vind ik niet zo lastig. Het gaat erom dat de inschatting is dat de eerste groep die de finish bereikt een omvangrijke groep kan zijn of niet. De regel was bedoeld om te vermijden dat klassementsrenners die niet tot doel hebben de rit te winnen zich ook persé vooraan willen houden. De rit van deze week viel prima onddr het criterium dat je een behoorlijk ruime groep kon verwachten.

Plaats reactie