Over de wielersport en zijn beoefenaars.

UCI 3 km regel

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 sep 2022 08:11

Ik zou een 10km regel invoeren voor sprintetappe,s
Daar de tijd stil zetten. Wel bonificatie aan de streep. Niks met pech, valpartijen etc. Gewoon de tijd bij 10km

Dan kunnen de klassements renners zich uit laten zakken en meteen uitrijden.
Hoeft dat na de finish niet meer scheelt weer logistiek.

Daar zou ik eens mee gaan testen. Mogelijk werkt dat perfect.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 11 sep 2022 08:30

Lcsmet schreef: 10 sep 2022 17:39
mao schreef: 10 sep 2022 16:57 Vandaar mijn pleidooi om (vlakte!) sprint etappes altijd iedereen de laatste 3km zelfde tijd te geven…
Kunnen de klassement mannen uitbollen en hebben de sprinters heel het rijk alleen.
En moet je deze regel voor de spurters dan niet uitbreiden naar de aankomsten bergop, dan hebben de klassementsrenners weer het rijk alleen. :)
De spurters hebben al genoeg aan hun hoofd berg op, # tijdslimiet;-)

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5219
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 11 sep 2022 10:15

wasbeer2006 schreef: 11 sep 2022 08:11 Ik zou een 10km regel invoeren voor sprintetappe,s
Daar de tijd stil zetten. Wel bonificatie aan de streep. Niks met pech, valpartijen etc. Gewoon de tijd bij 10km

Dan kunnen de klassements renners zich uit laten zakken en meteen uitrijden.
Hoeft dat na de finish niet meer scheelt weer logistiek.

Daar zou ik eens mee gaan testen. Mogelijk werkt dat perfect.
Helemaal mee eens.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 sep 2022 10:18

Mwa, een grote ronde duurt dat een km of 50 langer voor sprinters dan voor klassementsrenners. Dat vind ik een raar idee.

Of moeten we dan een aantal slotklimmen schrappen voor de sprinters?

Dat opent dan weer deuren voor een klassement voor Wout van Aert...
Campagnolo Ultra Dork

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 11 sep 2022 10:34

De grootste fout ligt bij de kwalificatie van de etappe bij het lekrijden van remco. Anders was er geen discussie geweest daaromtrent.
Tweede foute zaak is dat de 3-km een goede maatregel is bij valpartijen ( omdat je een achterstand buiten je wil of sportieve mogelijkheden kunt oplopen zonder dat je de tijd hebt om deze te herstellen en het vermindert het gevaar bij massaspurten, vooral voor de klassementsrenners) maar niet bij "mechanische" defecten. De fiets is ook een onderdeel van de renner - wielrensport. In principe is het tijdsverlies meestal bij mechanische pech ook minder.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 11 sep 2022 12:50

Ernie C. schreef: 11 sep 2022 10:18 Mwa, een grote ronde duurt dat een km of 50 langer voor sprinters dan voor klassementsrenners. Dat vind ik een raar idee.

Of moeten we dan een aantal slotklimmen schrappen voor de sprinters?

Dat opent dan weer deuren voor een klassement voor Wout van Aert...
Terecht dat de sprinters 50km meer moeten fietsen, zitten toch heel de dag in het wiel tot de laatste 100 meter; -)
Maar serieus,
Ze fietsen niet minder hè , ook de klassement renners moeten heel het parcour afleggen…

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 sep 2022 13:51

mijn idee heeft niets te maken met het voorval van EV.
Meer met het uitvallen van niet sprinters door valpartijen in de laatste paar kilometer.

Ik ben voor simpele regels die niet multi intrepeteerbaar zijn. Gewoon simpel en duidelijk voor iedereen.

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 11 sep 2022 13:55

fiedoo schreef: 11 sep 2022 10:34 De grootste fout ligt bij de kwalificatie van de etappe bij het lekrijden van remco. Anders was er geen discussie geweest daaromtrent.
Tweede foute zaak is dat de 3-km een goede maatregel is bij valpartijen ( omdat je een achterstand buiten je wil of sportieve mogelijkheden kunt oplopen zonder dat je de tijd hebt om deze te herstellen en het vermindert het gevaar bij massaspurten, vooral voor de klassementsrenners) maar niet bij "mechanische" defecten. De fiets is ook een onderdeel van de renner - wielrensport. In principe is het tijdsverlies meestal bij mechanische pech ook minder.
De kwalificatie van de rit was voor iedereen hetzelfde. Bovendien vind ik nog steeds dat dit correct was. Het was prima te verwachten dat een grote groep de laatste 3 km ging bereiken. Dat is ook gebeurd. Op 3 km waren ze nog met 150 bij elkaar.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 sep 2022 14:50

Dat de kwalificatie voor iedereen hetzelfde is ten eerste geen argument. Als het fout is, is het fout.

Bovendien pakt de foute kwalificatie niet per definitie voor iedereen gelijk uit.
Campagnolo Ultra Dork

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 11 sep 2022 14:53

Ernie C. schreef: 11 sep 2022 14:50 Dat de kwalificatie voor iedereen hetzelfde is ten eerste geen argument. Als het fout is, is het fout.

Bovendien pakt de foute kwalificatie niet per definitie voor iedereen gelijk uit.
Het was geen foute kwalificatie.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 sep 2022 16:28

Bij een rit die door de 1 en 2 in het klassement, halverwege een grote ronde zijn aangevinkt als mogelijkheid om tijd te pakken, is dat op zijn minst discutabel.
Nu weet ik inmiddels dat discutabel niet in jouw woordenboek staat dus het is je vergeven.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 sep 2022 16:31

Iedereen weet het van tevoren en de bijhorende maatregelen zijn wat ze zijn.
Wat niet uitsluit dat je achteraf, en dat verandert niets aan de uitslag, objectief gezien deze kwalificatie op zijn minst discutabel mag vinden.

@gede, jij mag een mening hebben, ik wil geloven dat jij geen probleem hebt als anderen dat ook hebben.
De jouwe kennen we ondertussen, die hoef je dan ook niet tot in den treure te herhalen.
Dat komt de sfeer in de verschillende topics echt niet ten goede.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie