Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainen in het donker

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 12 sep 2022 15:39

Pfoe, dat is wel commitment/dedication. Ik heb wel eens na werk een rit van 90km gedaan. Maar op een gegeven moment is genoeg ook wel genoeg. Respect in ieder geval. Mijn leynze is mee in ieder geval meestal de baas qua capaciteit 😌

Gebruikersavatar
misterx
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 aug 2006 18:54

Gebruikersavatar misterx 13 sep 2022 18:47

Echt trainen in het donker zoals intervallen zou ik alleen doen op heldere nachten met volle maan en goede verlichting. Hogere snelheden vind ik ook met goede verlichting erg tricky. Je ziet tenslotte wel wat er voor je gebeurd maar niet wat van opzij komt. Hier op de Veluwe al meerdere bijnabotsingen gehad met zwijnen en reeën. Als ik al 's nachts fiets dan is het omdat een lange rit langer duurde dan het licht is of omdat ik gewoon eens iets geks wil doen, zoals deze rit van zonsondergang tot -opkomst:

https://strava.app.link/h2n9LFphitb
strava3557671666415737685.jpg
Ik rij in het donker met de Sigma Aura 80 die meer dan voldoende licht geeft, ook op zeer donkere paden.
Canyon Endurace 7 RB
Rockrider XC120

https://www.strava.com/athletes/45433461

windbreker
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 mar 2018 14:24

windbreker 13 sep 2022 22:00

Meest lastige in het donker vind ik wandelaars op het fietspad. Heel vaak in donkere kleding en zonder reflectie of lichtjes. Nog erger als ze ook nog een hond bij zich hebben. Mensen beseffen zelf niet dat ze bijna onzichtbaar zijn. In de bewoonde omgeving is het daarom erg opletten op fietspaden.
Dus: ga je zelf in het donker wandelen, trek wat opvallends aan. En let op de hond.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37642
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 14 sep 2022 06:11

Lampje op de halsband, nog beter.
Less is bore

walters
Forum-lid
Berichten: 944
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 14 sep 2022 07:22

Ik woon in het buitengebied, dus geen voetpaden etc. Dus zelf Hoofdlamp op en honden een lamp om hun halsband. Vaak complimenten van mensen dat de honden en ik zo goed zichtbaar zijn voor fietsers en automobilisten . Als je zelf beide doet begrijp je het probleem.
Anderzijds als je zelf op de fiets ziet zorg voor een lamp die je zwakker en sterker kunt zetten. In de bebouwde kom met veel straatverlichting zie je al genoeg en is gezien worden belangrijker, in het buitengebied wil je meer licht i.v.m. overstekende hazen, konijnen, katten etc.

i-mac

i-mac 14 sep 2022 07:23

Lange ritten in het donker doe ik niet. Maar als ik vroeg dienst heb, durf ik al een ommetje te maken, om met 20km op de teller, aan te komen op mijn werk. Op zich is rijden in het donker best aangenaam, zeker als er weinig verkeer is. Alleen zijn tegemoetkomende fietsers (voor pedelec) soms lastig, want de lichten staan ofwel zeer straf, ofwel lichtjes naar boven, waardoor ik verblind geraak.

En mijn grootste schrik is een lekke band krijgen, want in het pikkedonker moet het geen pretje zijn om een biba te wisselen. Hoe doen jullie dat?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5061
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 14 sep 2022 07:46

i-mac schreef: 14 sep 2022 07:23 Lange ritten in het donker doe ik niet. Maar als ik vroeg dienst heb, durf ik al een ommetje te maken, om met 20km op de teller, aan te komen op mijn werk. Op zich is rijden in het donker best aangenaam, zeker als er weinig verkeer is. Alleen zijn tegemoetkomende fietsers (voor pedelec) soms lastig, want de lichten staan ofwel zeer straf, ofwel lichtjes naar boven, waardoor ik verblind geraak.

En mijn grootste schrik is een lekke band krijgen, want in het pikkedonker moet het geen pretje zijn om een biba te wisselen. Hoe doen jullie dat?
Dan leg ik de fiets neer en wissel de biba in het licht van de koplamp. Genoeg licht.

RobertvD
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 03 dec 2019 15:23

RobertvD 14 sep 2022 10:04

i-mac schreef: 14 sep 2022 07:23Alleen zijn tegemoetkomende fietsers (voor pedelec) soms lastig, want de lichten staan ofwel zeer straf, ofwel lichtjes naar boven, waardoor ik verblind geraak.
Het grote aantal fietsers met een volkomen ongeschikte 1000+ lumen chinees op hun stuur begint een bijzonder vervelend probleem te worden.

Gebruikersavatar
SqueeZer
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 jan 2022 21:59

Gebruikersavatar SqueeZer 14 sep 2022 10:20

i-mac schreef: 14 sep 2022 07:23 Lange ritten in het donker doe ik niet. Maar als ik vroeg dienst heb, durf ik al een ommetje te maken, om met 20km op de teller, aan te komen op mijn werk. Op zich is rijden in het donker best aangenaam, zeker als er weinig verkeer is. Alleen zijn tegemoetkomende fietsers (voor pedelec) soms lastig, want de lichten staan ofwel zeer straf, ofwel lichtjes naar boven, waardoor ik verblind geraak.

En mijn grootste schrik is een lekke band krijgen, want in het pikkedonker moet het geen pretje zijn om een biba te wisselen. Hoe doen jullie dat?
Met racefiets in het donker neem ik dan mijn lampje van de fiets en gebruik ik deze als werklamp, ideaal is het niet maar het voldoet.

Met de Pedelec (nog niet nodig gehad dus hout vasthouden ... ) heb ik een verzekering afgesloten, deze is inclusief 24/7 bijstand, ik rijd vaak in het donker en de constructie met moeren, motor in achterwiel etc. heeft mij tot het besluit doen komen dat als ik ooit plat val met die fiets ik vermoedelijk sneller geholpen ga zijn via die bijstandsverzekering dan als ik zelf in the middle of nowhere begin the bricoleren (prutsen) :mrgreen:

Thierry le Brun
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 15 mei 2021 22:42

Thierry le Brun 14 sep 2022 10:39

Winterfiets (en dus de fiets waar savonds in donker mee gereden wordt) heeft bombproof Schwalbe durano plus banden. Die kunnen wrs ook lek maar nog nooit meegemaakt. En geloof me, als het nat is ligt de Veluwe hier vol met allerlei lekmakende zooi.

Overigens eens met RobertVD. Lijkt of hele volksstammen enkel rondrijden met lamp in de hoogste stand. Liefst ook in groepjes van 4-5 man. Alsof ze op konijnenjacht gaan.

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 20 sep 2022 23:02

Ik rij zelf al jaren vrijwel, alleen in het donker (vertrek rond 19:30 alle seizoenen 3x per week). De winter is vaak de mooiste tijd. Je bent vaak de enige op de weg en dat voelt toch speciaal. Ik heb wel vaste routes die ik afleg en van buiten kan dromen.

Eigenlijk is hier alles al gezegd. Zorg voor goede verlichting (ik heb exposure Lights), zorg voor reflecterende kleding, rij defensief. Ik rij zelf met Xtreme Weather banden van Vredestein en latex binnen banden. Dat loopt iets minder lekker dan je zomer bandjes maar lek rijden is zeker in de winter veel vervelender.

Ik moet wel zeggen dat het elk jaar iets lastiger lijkt te worden on door de regen te fietsen. Met sneeuw of gladheid maak ik gebruik van een Tacx trainer.

Wout88
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 jan 2022 07:25
Locatie: Zuid-Holland

Wout88 21 sep 2022 08:58

tom de groot schreef: 20 sep 2022 23:02 Ik rij zelf al jaren vrijwel, alleen in het donker (vertrek rond 19:30 alle seizoenen 3x per week). De winter is vaak de mooiste tijd. Je bent vaak de enige op de weg en dat voelt toch speciaal.
+1 zodra het voorjaar aanbreekt en de zon weer gaat schijnen ontdek je dat je niet de enigste bent die wielrennen leuk vind.

Plaats reactie