Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainen in het donker

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 09 sep 2022 08:37

Ik fiets ook door in het donker (en ook de heel de winter). Het is altijd weer even wennen maar ik vind het ook wel lekker moet ik zeggen. Al moet ik zeggen met die lockdowns en thuiswerken ik afgelopen winter vooral veel lunchritjes heb gedaan. Ik heb een bescheiden lamp voor woon-werkverkeer en een Hope R4+ voor als ik in het buitengebied rijd. En niet onbelangrijk: ik rijd in de winter (en vaak donker dus) met stevigere banden. Want ja, lekrijden in het donker en als het koud is is niet heel prettig.
Ride bikes, not tanks!

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1704
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 09 sep 2022 10:01

Woon zelf vlak bij een veel gebruikt, breed fietspad langs een kanaal. Op dat fietspad wordt ook veel gewandeld.
Er komen in het donker regelmatig (grote) groepen wielrenners voorbij die dusdanige verlichting voeren dat de piloten die willen landen op het nabij gelegen Eindhoven Airport er van in de war raken. Diezelfde groepen hanteren dan ook nog een snelheid waar je (ook als zelf toerfietser zijnde) helemaal bang van wordt.

Reed gisteravond naar de sportschool, op de fiets. Vlak voor een blinde bocht, drie wielrenners uit tegenovergestelde richting. Met een rotvaart, want het loopt daar enigzins af, volop verlichting en helemaal de binnenbocht nemend. Luid blèrend "tegen" etc. Ik ga er niet voor aan de kant, onder het mom van als we gaan dan gaan we met zijn allen.

Maar als ik zie wat een dergelijk gedrag al met mij doet, kan ik me de reactie van de niet wielrenners wel enigzins inschatten.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2098
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 09 sep 2022 10:41

uninvitedguest schreef: 09 sep 2022 10:01 Woon zelf vlak bij een veel gebruikt, breed fietspad langs een kanaal. Op dat fietspad wordt ook veel gewandeld.
Er komen in het donker regelmatig (grote) groepen wielrenners voorbij.....[knip voor leesbaarheid]
Opvallend dat er in het donker zelfs groepen rijden. Ik woon ook bij een kanaal (daar zijn de foto's gemaakt) en daar wordt met licht / aangenaam weer veel gewandeld en gefietst. In het donker ben je daar helemaal alleen.
Dogma F

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 09 sep 2022 15:44

Ik fiets al heel veel jaren in het donker. Gaat perfect als je een beetje nadenkt. Zoals eerder gezegd verlichting aanpassen, in het pikkedonker heb je inderdaad wat minder licht nodig, dan zie je de omgeving wat beter. Ik kies ook voor fietspaden en niet voor B-wegen, toch wat veiliger. Verder nog meer dan overdag de verkeersregels naleven en er op rekenen dat anderen dat niet doen. Werd bijvoorbeeld deze week vroeg in de ochtend weer eens bijna verrast door een fietser die de rotonde linksom nam, zonder licht en met paraplu voor zijn ogen. Daar houd ik bij iedere rotonde, kruispunt, zijweg, dus gewoon rekening mee, dat andere met niet zien of gewoon niet kijken. Voor mij werkt het rustgevend en krijg vaak haast een zengevoel van het fietsen op een avond echt in het donker alleen. Ondanks dat ik tegenwoordig ook regelmatig op een verlicht baantje train in de winter, blijf ik daarnaast lekker regelmatig het donker opzoeken.
Ach, ik zeg ook maar wat

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 09 sep 2022 16:31

Ik wissel in de winter de trainingen ook af tussen indoor en buiten. Buiten met goede lamp en altijd op de mountainbike. Daar een set wegbanden op gemonteerd, dat voelt voor mij toch een stuk zekerder dan de smalle race banden.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 09 sep 2022 17:17

Ik fiets zelf juist het liefst over polderwegen zonder verlichting (en weinig andere weggebruikers)
Fietspaden langs n wegen irritanten met lantaarnpalen en automobilisten die je verblinden/tijdelijk zicht ontnemen.
Moet je maar eens kijken als je vlak bij een lantaarnpaal fietst, dan zie je minder ver dan op een donkere weg.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 09 sep 2022 17:22

Ik vind het fietsen in het donker altijd wel wat speciaals hebben. In de zomer fiets ik veel in de polder als het in de avonden lang licht is. In de winter ga ik over op wat meer stadse tochten omdat ze goed verlicht zijn met kunstlicht.

De racer staat vanaf Nov/Dec eigenlijk standaard op de Wahoo en ik pak dan de MTB voor de buitenritten. Dit omdat ik dan het gevoel heb wat meer reserve te hebben als ik een steentje of iets ander mis. Voor de weekendritjes overdag neem ik de racer weer of schiet ik het bos in met de MTB.

Sinds een paar jaar geleden ben ik ook gestart met hardlopen in de winter. Zeker als het echt koud is, is hardlopen altijd wel goed te doen in de avonden.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 09 sep 2022 19:39

Ik fiets in de winter bijna alle woon-werkrotjes in het donker. Gaat prima, maar wel op bekende wegen.

Industrieterreinen vind ik ook erg geschikt als je wat intervalwerk wil doen. Vaak goed verlicht, en niet erg druk.

esmeew
Forum-lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 09 sep 2022 19:49

Past een indoordoortrainer echt niet? Ik woon samen op 50m2, we werken allebei thuis aan een scherm, en de werkplekken ruimen we niet op door de weeks… de indoortrainer staat in de slaapkamer in de loopruimte naast het bed. Na het fietsen gaat de fiets weer de berging in. In het weekend fiets ik buiten. Met kou en regen vind ik fietsen geen enkel probleem. Maar kou regen en donker. Respect. Heel knap dat jullie dat allemaal doen! Ik voel mij dan echt niet veilig en houd het bij binnen fietsen.
En qua warmte… in de winter is het 0-5 graden buiten. Lekker een raam open en een ventilator ernaast. En zeker in de winter heb ik het dan gewoon koud op de indoortrainer. Zeker bij mn voeten 😁 merino sokken aan om de kou van het open raam tegen te gaan

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 09 sep 2022 19:57

Ik ben echt positief verrast door jullie antwoorden.
Mijn verwachting was toch wel dat ik de enige was met het idee in het donker te fietsen.
Ik verwacht niet structureel s avonds te gaan fietsen omdat ik gelukkig flexibel werk heb en een uurtje tussendoor kan fietsen als pauze maar mijn idee om s avonds te fietsen is gelukkig zo gek nog niet.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 09 sep 2022 20:07

@esmeew, in mijn woonkamer is plek genoeg (bijna 50m2) maar daar ga ik m niet neerzetten. We leven met zijn vijven en dat is voor mij echt een brug te ver ondanks dat ik een fiets een mooi apparaat vind.
Onder de veranda lijkt me te vochtig voor de trainer. Zou qua klimaat om in te fietsen wel perfect zijn natuurlijk.
Verder is onze slaapkamer al vol, zolder met vlizotrap te laag, bijkeuken en garage staan al vol en op de kamers van onze 3 kinderen kunnen ze ook niet. Reden dat de garage al vol staat komt mede omdat mijn vrouw en ik ieder 3 fietsen hebben en die cargofietsen van de kids ook behoorlijk breed zijn naast het nodige kast werk. Voordat we kinderen hadden paste onze roei-ergometer hier nog wel.

De bovenverdieping van mijn buren staat leeg maar ook dat is helaas net een brug te ver. Ik ga geen buren of vrienden lastig vallen hiervoor.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 sep 2022 08:25

Ik vind het andersom voor heel leuk.
Dus in februari om 7u weg en dan naar het licht toe, dat vind ik echt iets magisch hebben, echt bijna niemand op de weg ( in het weekend).

Andersom vind ik niet fijn, doe het wel eens maar hier in zuid Holland een soort van lastig, of een donkere polder, dat is niet te doen.
Dan moet je zo geconcentreerd blijven zeker met harde wind mee. Of de relatief drukke stad, langs de waterweg is wel redelijk te doen.

Plaats reactie