Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainen in het donker

leon1
Forum-lid
Berichten: 2815
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 21 sep 2022 09:13

Ik hoop altijd wel dat ik de enigste ben. Maar dat ik niet de enige ben dat weet ik wel.

Ik scherm trouwens altijd mijn lamp af met mijn hand als ik tegenliggers zie. In het buitengebied dan. In en rond de stad is dat niet te doen en ook niet echt nodig vanwege al het licht dat al aanwezig is.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 21 sep 2022 09:53

Gister laatste kwartiertje in het donker gefietst.
Misschien ligt het aan mijn ogen - of een vorm van nachtblindheid ofzo.

Het is goed om te zien dat ik alle sportieve fietsers goed verlicht zag rondfietsen.
Maar voor mij is het vaak te fel en verblindend. Extreem felle achterlichten, een beetje het effect van de automobilist die zijn mistlicht aan heeft terwijl dat niet hoeft. En koplampen/verstralers die gewoon too much zijn. (hier in het westland heb je overal straatverlichting).

Maar ik moet zeggen dat ik ook al snel last heb van de verlichting van de (deel-)scootertjes en e-bikes met altijd aan verlichting, wat ook vaak veel te verspreid licht naar alle kanten is en/of simpelweg verkeerd staat afgesteld. Dus misschien ligt de hinder wel grotendeels aan hoe het bij mij binnenkomt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 sep 2022 10:10

MarkVeenstra schreef: 21 sep 2022 09:53 Gister laatste kwartiertje in het donker gefietst.
Misschien ligt het aan mijn ogen - of een vorm van nachtblindheid ofzo.

Het is goed om te zien dat ik alle sportieve fietsers goed verlicht zag rondfietsen.
Maar voor mij is het vaak te fel en verblindend. Extreem felle achterlichten, een beetje het effect van de automobilist die zijn mistlicht aan heeft terwijl dat niet hoeft. En koplampen/verstralers die gewoon too much zijn. (hier in het westland heb je overal straatverlichting).

Maar ik moet zeggen dat ik ook al snel last heb van de verlichting van de (deel-)scootertjes en e-bikes met altijd aan verlichting, wat ook vaak veel te verspreid licht naar alle kanten is en/of simpelweg verkeerd staat afgesteld. Dus misschien ligt de hinder wel grotendeels aan hoe het bij mij binnenkomt.
Ik fiets overdag ook met een achterlichtje en heb hem dan feller staan dan wanneer het donker is.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2815
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 21 sep 2022 10:15

Ik heb zo'n Lezyne laser licht voor achter. Die gaat altijd in de laagste stand maar zelfs die is al aardig verblindend inderdaad....
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 21 sep 2022 11:10

Woon werk in de ochtend, al weer een paar weken in het donker. Veel fietsers met te veel licht, maar ach bewust er langs kijken en weinig last van. Even mindset aanpassen, want je hebt vooral de neiging om naar het licht te kijken en dat doe ik nu dus bewust niet. Gisteren voor het eerst weer in de avond tijdens rondje fietsen laatste uur in het donker. Is toch net anders zo het donker in rijden, maar ook wel weer lekker geeft mijn altijd een speciaal soort van ontspannen gevoel. Blijft voor mij dat ik in het donker er vanuit ga dat ik van niemand voorrang krijg en altijd iedereen voor laat, maakt het een stuk minde spannend en veel meer ontspannend.
Ach, ik zeg ook maar wat

Thierry le Brun
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 15 mei 2021 22:42

Thierry le Brun 21 sep 2022 11:25

ophetkantje schreef: 21 sep 2022 11:10 Blijft voor mij dat ik in het donker er vanuit ga dat ik van niemand voorrang krijg
dat heb ik niet alleen in het donker hoor....

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 21 sep 2022 11:56

@Thierry, jij bent ook veel verstandiger dan ik. Maar inderdaad die mindset streef ik ook na, lukt bij daglicht nog niet altijd~.
Ach, ik zeg ook maar wat

leon1
Forum-lid
Berichten: 2815
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 21 sep 2022 14:05

Je hebt inderdaad de neiging om er in te blijven kijken ja. En ik moet zeggen, ik heb dan wel een ongebundelde lichtstraal, maar die gerichte lichtstralen van sommige e-bikes kunnen ook aardig verblindend werken tegenwoordig.
Ride bikes, not tanks!

Plaats reactie