Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Gaarne jullie advies

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 sep 2022 22:45

Die Sensa fietsen zijn wel hoog maar redelijk kort. Ik raad een Canyon Endurace aan. Dat zijn eigenlijk de enige fietsen die in een grote maat nog een kloppende geometrie hebben. Welke zou ik laten afhangen van beschikbaarheid en wat je mooi vindt.

Een paar weken terug nog een afdaling gereden in de regen over slecht wegdek en eigenlijk nooit de noodzaak van schijfremmen gemerkt.
Campagnolo Ultra Dork

Peter_74
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 sep 2022 09:49

Peter_74 08 sep 2022 23:13

Ernie C. schreef: 08 sep 2022 22:45 Die Sensa fietsen zijn wel hoog maar redelijk kort. Ik raad een Canyon Endurace aan. Dat zijn eigenlijk de enige fietsen die in een grote maat nog een kloppende geometrie hebben. Welke zou ik laten afhangen van beschikbaarheid en wat je mooi vindt.

Een paar weken terug nog een afdaling gereden in de regen over slecht wegdek en eigenlijk nooit de noodzaak van schijfremmen gemerkt.
Op de site gekeken. Dank voor de tip. Ze raden mij framemaat 2XL aan, maar de fietsen hebben allemaal een max gewicht van 120kg. Wordt op dit ogenblik een kritiek gewicht.
Zie dat nagenoeg de gehele Endurace serie schijfremmen heeft gemonteerd.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 sep 2022 00:01

Zoveel verschil zit er echt niet in de sterkte van het materiaal en als je garantie claimt, wordt je echt niet op een weegschaal gezet.
Campagnolo Ultra Dork

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 09 sep 2022 07:17

Je budget is beperkt, je rijdt 95% in Nederland en toch schijfremmen? Da's gewoon dom.
Velgremmen zijn goedkoper en lichter. Zeker nu "alles* op schijfremmen over gaat zijn velgrem wielen/fiets in verhouding veel goedkoper. Jazeker zijn schijfremmen beter in de bergen en natte omstandigheden. Ga je dat vaak doen? Vakantieritten in de bergen is altijd met goed weer. En met deze openingspost ben je geen fietser die veel door weer en wind gaat.
Koop een fiets met 105 en velgremmen en scoor een top wielset op het forum of een tweedehands site. Daar word je veel gelukkiger van dan alles entry level met schijfremmen.
Dogma F

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 sep 2022 08:46

Gezien het gewicht is budget overhouden voor extra degelijke wielen zeker een aanrader.

Wat wel voor schijfremmen pleit is de mogelijkheid voor bredere banden. Dat kan wellicht voor een zwaar iemand net wat meer grip en comfort bieden. In de ideale situatie zou namelijk alles mee moeten groeien met de grootte van de fiets maar dat is in het kader van standaardisatie uiteraard niet mogelijk.

In hoeverre dat marginal gains, zijn is voer voor discussie.
Campagnolo Ultra Dork

Peter_74
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 sep 2022 09:49

Peter_74 09 sep 2022 09:09

Ernie C. schreef: 09 sep 2022 00:01 Zoveel verschil zit er echt niet in de sterkte van het materiaal en als je garantie claimt, wordt je echt niet op een weegschaal gezet.
Thx. En als het goed is gaan die kg's weer terug naar mijn oude gewicht. De kg's zijn erbij gekomen nadat ik in januari gestopt ben met roken en helaas al sinds februari ziek thuis zit door PTSS. En met fietsen hoop ik mijn kop leeg te kunnen maken en weer terug te komen op mijn oude gewicht.
Ramon73 schreef: 09 sep 2022 07:17 Je budget is beperkt, je rijdt 95% in Nederland en toch schijfremmen? Da's gewoon dom.
Velgremmen zijn goedkoper en lichter. Zeker nu "alles* op schijfremmen over gaat zijn velgrem wielen/fiets in verhouding veel goedkoper. Jazeker zijn schijfremmen beter in de bergen en natte omstandigheden. Ga je dat vaak doen? Vakantieritten in de bergen is altijd met goed weer. En met deze openingspost ben je geen fietser die veel door weer en wind gaat.
Koop een fiets met 105 en velgremmen en scoor een top wielset op het forum of een tweedehands site. Daar word je veel gelukkiger van dan alles entry level met schijfremmen.
Ik zal in principe van begin maart tot eind oktober elke zondag fietsen, ga lid worden van een fietsvereniging in mijn woonplaats en hierdoor "verplicht" ik mezelf tot het fietsen.

En het idee van schijfremmen komt voort uit "de vele verhalen" op het internet, dus vandaar dat ik dit schreef, of dit dom is weet ik niet. Het was gewoon een brainwave. Dat is ook de reden dat ik jullie om advies heb gevraagd en alle adviezen van ervaren rijders zijn van harte welkom en neem ik allemaal mee in mijn afwegingen voor de aankoop van mijn fiets.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 09 sep 2022 09:43

Peter_74 schreef: 09 sep 2022 09:09....En het idee van schijfremmen komt voort uit "de vele verhalen" op het internet, dus vandaar dat ik dit schreef, of dit dom is weet ik niet. Het was gewoon een brainwave. ....
Iedereen heeft het over schijfremmen omdat iedereen het over schijfremmen heeft.

Feit is dat we al decennia lang op velgremmen rijden en we niet bij elke bocht in de afdaling rechtdoor schoten omdat de remmen het niet deden. Velgremmen zijn ook gewoon GOED!
Live fast; die young. mijn blog

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2018
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 09 sep 2022 10:01

Ik zou de discussie disk en velgrem laten voor wat ie is behalve als je graag met bredere banden fietst die niet zouden passen op een fiets met velgrem.
Afgelopen zomer in de heuvels van Zuid Frankrijk meer dan genoeg locale wielrenners gezien die met velgrem reden.

Ik zou met name kijken naar een goed passend frame en letten op je wielen. Met jouw lengte is een geschikte maat vinden al lastig genoeg dus ik zou vanuit dat startpunt starten.

Namens jou zou ik willen vragen om eens wat mogelijke en beschikbare fietsen hier te posten. Ik heb in het verleden op dit forum aanbiedingen voorbij zien komen die je zelf nooit gevonden krijgt maar door de kracht van dit forum wel zichtbaar werden.

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 09 sep 2022 10:09

Velg of schijf, het doet mij denken aan de transitie van analoog naar digitaal fotograferen, van LP naar CD naar streaming, in zo'n transitie periode kan het lastig zijn, wat doe je, er zijn goede redenen om voor het een of het ander te kiezen of het een nu zo veel beter of slechter is, is de zeker de vraag. Er zijn nog steeds mensen die analoog fotograferen en LP's draaien, maar het is een niche geworden. Dat zal met velgrem en schijfrem ook wel zo gaan. Zelf ook nog niet zo heel lang aan het fietsen, zelfde keuze, schijf of velg, mechanisch of elektrisch schakelen bij de aanschaf voor de moderniteit gekozen, gewoon op gevoel besloten, niet rationeel want zoals hiervoor geschreven, beide voldoen en elk heeft specifieke voor en nadelen,

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 sep 2022 10:20

Ernie C. schreef: 08 sep 2022 22:45 .....Ik raad een Canyon Endurace aan. Dat zijn eigenlijk de enige fietsen die in een grote maat nog een kloppende geometrie hebben. ................
Ik zie je dit dikwijls posten maar is een Trek Emonda in de grootste maten ook geen optie voor grote mensen?
De geometrietabel van de Emonda ALR.
Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

Rootland
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 10 okt 2016 18:59

Rootland 09 sep 2022 11:07

Ik was recent ook op zoek naar een grote fiets en heb toen dit lijstje met fietsen opgesteld, wellicht heb je daar nog wat aan:

https://ibb.co/CPHy0w7

Peter_74
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 sep 2022 09:49

Peter_74 09 sep 2022 12:24

Jullie reacties/antwoorden vwb VELG of SCHIJF mij overtuigd. Ga mijn aandacht verleggen naar VELG, zit er dan toevallig SCHIJF op is dat mooi meegenomen.
bakboord1 schreef: 09 sep 2022 10:01 Namens jou zou ik willen vragen om eens wat mogelijke en beschikbare fietsen hier te posten. Ik heb in het verleden op dit forum aanbiedingen voorbij zien komen die je zelf nooit gevonden krijgt maar door de kracht van dit forum wel zichtbaar werden.
Wie o wie kan er helpen. Heb er al een paar langs zien komen.

Plaats reactie