Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Airco in huis

pufpuf
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 03 jun 2011 22:43

pufpuf 08 sep 2022 20:32

Wat is de scop trouwens van de hier aangehaalde airco? Rond de 2,6? 

De meeste nu geleverde airco's hebben al een scop boven de 4. De betere merken al boven de 5.
Heb je zelf panelen op het dak dan is het helemaal mooi maar zelfs als je gewoon normaal de kilowatts kopen moet dan nog ben je met de hoge rendementen van de huidige airco 's voordeliger uit.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 08 sep 2022 21:00

Dat zit dan op het niveau van de warmtepompen en ruim boven de kostenefficiëntie van een gasgestookte ketel.
Voor deze crisis had je die 2,6 nodig om qua kosten de cv-ketel te verslaan. Ik heb er al even niet aan gerekend maar ik vermoed dat de verhouding nog wel ongeveer gelijk zal zijn.

pufpuf
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 03 jun 2011 22:43

pufpuf 08 sep 2022 22:29

Het is gewoon ook een warmtepomp alleen dan lucht/lucht en niet lucht/water. En die 2.6 die je nodig zou moeten hebben klopt volgens mij met de huidige prijzen ook nog steeds. Maar daar zit je ruim boven tegenwoordig. Ik kan er 1 of 2 graden naast zitten maar pas vanaf buiten temperaturen van -14 wordt het rendement zo laag dat de cv ketel weer het voordeligst is.
Iemand die er echt nog iets mee wil doen moet de link die Havanna plaatste op blz 1 even aanklikken. Mooie leeskost met alle berekeningen erbij.

Wout88
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 jan 2022 07:25
Locatie: Zuid-Holland

Wout88 09 sep 2022 09:31


wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12487
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 sep 2022 10:52

Dit is wel een vreemd artikel. daar kan je wel een paar vragen bij zetten.
Sterker ik durf mijn handen er voor in het vuur te stoppen dat het niet zo veel goedkoper is.

Dat het met de huidige stand der techniek veel beter is en goedkoper dat zal.
Mijn (veel te grote) ketel, die op 40% vermogen staat ingesteld gebruik geen 1,5m3 per uur. daarmee maak ik in een uur mijn hele huis 25 graden in de winter als ik dat zou willen.

Op een koude winterdag gebruik ik 6m3 om mijn hele huis warm te stoken conform de normen van mijn vrouw = 22 graden.

Het zal momenteel in een aantal gevallen echt voordeliger zijn, maar zeker niet overal. Ik moet eerlijk zeggen dat de Eneco, dat ik dit ooit nog ging zeggen, heel schapelijk is voor zijn vaste klanten met een gasprijs van 1,69 per m3.

Met gas loont het echt om je radiatoren een keer echt goed af te regelen, dat scheelt echt extreem, samen met het honeywell systeem bespaar ik daarmee zo,n 30%. Velen denken dat een radiator bv overal even warm moet zijn. maar de retour moet echt een delta hebben van 15 tot 20 graden. cv op 60 of 65 graden en ik denk dat het gros zomaar 20% zuiniger gaat.

pufpuf
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 03 jun 2011 22:43

pufpuf 09 sep 2022 11:11

Dat artikel in de Libelle goocheld wat raar met getallen. Mijn ervaring en dat van eigenlijk iedereen die verwarmt met een lucht/lucht warmtepomp is dat de m3 gas die je bespaard je ongeveer dubbel in kw/u kwijt bent. 1m3 gas hier 1.80 euro en een kw/u 40 cent.
En dat inregelen van een cv is inderdaad erg besparend. Daar moeten ze veel meer aandacht aan besteden.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12487
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 sep 2022 14:34

Daar moeten ze zeker meer aandacht aan besteden. Ik denk dat gemiddeld zomaar 20% minder gas kan worden gebruikt met hetzelfde comfort en weinig investering.


Als je 1 ruimte moet verwarmen, zeker als het een kleine ruimte is, dan zal een airco die verwarmt van de nieuwere types altijd zuiniger zijn.
In ons geval zou zo,'n airco op de werkkamer ideaal zijn. Dan staat de ketel niet aan voor een kleine radiator.

Maar wanneer je meer ruimtes moet verwarmen gaat de balans al schuiven, zo ook als je bv vloerverwarming hebt en een ruimte de hele dag op temperatuur wilt hebben.

Ohja zet de ketel ook op eco, merk je ook vrij weinig van, zeker als je bv in de keuken een boiler (quocker) hebt.
Scheelde mij 0,3 m3 per 24 uur.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 sep 2022 16:06

pufpuf schreef: 09 sep 2022 11:11 Dat artikel in de Libelle goocheld wat raar met getallen. Mijn ervaring en dat van eigenlijk iedereen die verwarmt met een lucht/lucht warmtepomp is dat de m3 gas die je bespaard je ongeveer dubbel in kw/u kwijt bent. 1m3 gas hier 1.80 euro en een kw/u 40 cent.
En dat inregelen van een cv is inderdaad erg besparend. Daar moeten ze veel meer aandacht aan besteden.
En als je dan ook in de zomer gaat koelen, dalen de kosten nog nauwelijks.
Uiteraard krijg je daar wel weer comfort voor terug. Maar om het te gebruiken om onafhankelijk te worden qua energievoorziening, valt het tegen.
Ga je er dan ook nog vanuit dat veel energie die in de winter en 's nachts (wanneer bij een huishouden de airco het meest wordt ingezet) wordt opgewekt met gas aan een rendement van 60% en de nodige transportverliezen, zijn we voor het grote geheel nog niet echt goed bezig.
De cv ketel heeft namelijk een veel hoger rendement.
Campagnolo Ultra Dork

pufpuf
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 03 jun 2011 22:43

pufpuf 09 sep 2022 17:29

Inderdaad als je hem dan zomers om te koelen gebruikt dan wordt het verschil steeds minder. En bij verwarmen heb je alleen warmte waar hij hangt. Helemaal mee eens. Maar ondanks alles bespaar je nog door het hoge rendement van een airco. Je laatste zin klopt dan ook niet. Google het maar eens. Een airco komt wel op 400% waarbij een cv bij volledige verbranding nooit boven de 100% kan. Een cv ketel maakt warmte zelf door verbranding en kan dus nooit hoger scoren in theorie dan 100%. Een airco maakt zelf geen warmte hij verplaats de warmte alleen. En om 4 kilowatt te verplaatsen gebruikt hij zelf dan 1.

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 10 sep 2022 00:22

Ik heb een hybride lucht-lucht warmtepomp. Heb een zeer goed geïsoleerd vrijstaand huis op een zeer vlakke polder. Ik gebruik nog ongeveer 100m3 gas, wat voornamelijk gebruikt word om het boiler water van 50 naar 67 graden te verwarmen ivm legionella. Voor echt koude dagen stoom ik ongeveer 7m3/jaar hout in mijn houtkachel met rendement van 89%.
De hybride pomp verbruikt wel veel stroom, zo'n 2000kwh. Dit wil ik in de toekomst compenseren met zonnepanelen.

Mijn ervaringen zijn positief, al heeft het effectief ontregelen wel een jaar gekost, dit heb ik met name zelf gedaan omdat er weinig ervaring was bij installateurs over deze lag out

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 10 sep 2022 02:04

pufpuf schreef: 09 sep 2022 17:29 Inderdaad als je hem dan zomers om te koelen gebruikt dan wordt het verschil steeds minder. En bij verwarmen heb je alleen warmte waar hij hangt. Helemaal mee eens. Maar ondanks alles bespaar je nog door het hoge rendement van een airco. Je laatste zin klopt dan ook niet. Google het maar eens. Een airco komt wel op 400% waarbij een cv bij volledige verbranding nooit boven de 100% kan. Een cv ketel maakt warmte zelf door verbranding en kan dus nooit hoger scoren in theorie dan 100%. Een airco maakt zelf geen warmte hij verplaats de warmte alleen. En om 4 kilowatt te verplaatsen gebruikt hij zelf dan 1.
Mijn laatste zin slaat op de efficiëntie van de energiecentrale en het transport. Die is bijna half zo efficiënt als een cv-ketel. Draait die centrale op gas, dan ben je dus niet zoveel gas meer aan het besparen als je zou denken, maar wel geld natuurlijk.
Campagnolo Ultra Dork

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12487
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 sep 2022 08:20

Het probleem met de meeste installaties blijft de periode oktober tm maart.
Zonnepanelen leveren niet voldoende op en je verbruik is het hoogst.

Hoe ga je die periode overbruggen, zeker nov tm feb gaat dat niet snel gebeuren.
Een accu heeft alleen in de zomer zin, die krijg je ook niet vol, daarnaast vind ik dat miljeu technisch een bizar idee.
Haal het gewoon uit je auto.

Plaats reactie