Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Airco in huis

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 17 sep 2022 07:16

walter- schreef: 16 sep 2022 20:03
wasbeer2006 schreef: 16 sep 2022 14:50

En dan heb ik nog een koud (goed geisoleerd) huis. Nu is het bv nog maar 22 graden beneden en 24 op zolder.
goed geisoleerd en tegen de middag 28 °C; dat klopt toch niet? Ofwel laat je de zon volop binnenschijnen.
Oververhitting is inderdaad het grootste probleem bij nieuwbouwhuizen. Isoleren helpt zeer goed tegen de koude, maar als je grote raampartijen hebt, kan het binnen toch nog heel erg warm worden.

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 17 sep 2022 07:18

wasbeer2006 schreef: 16 sep 2022 14:50 Dat hangt van je situatie af. (ik heb ze niet overigens)
Maar bij mijn zoon op zolder is het acht weken 28 tot 32 graden geweest.

Vanaf mei is het daar al snel 25 a 26 graden.
Ik werk in een kamer op de eerste in die warme weken is het daar in de middag ook gewoon 28 a 30 graden en dat ook twee maanden lang.
Kan er best tegen, maar lekker is anders en dan waren de nachten nog redelijk fris.

En dan heb ik nog een koud (goed geisoleerd) huis. Nu is het bv nog maar 22 graden beneden en 24 op zolder.

Wat me nog tegenhoud is al die buizen over je gevel, dat vind ik echt geen porum.
Bij de een gaat het wel, maar sommige maken er echt een potje van
Dat het bij je zoon op zolder zo lang warm geweest is, wijst op 1 ding: je dak is erg slecht geïsoleerd, of je houdt de instralende zon veel te weinig tegen.

Stancke
Forum-lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 30 okt 2014 20:38

Stancke 17 sep 2022 09:48

el_loco schreef: 16 sep 2022 12:00 Ik begrijp nog steeds niet waarom je een airco in huis wil als het 49/50 weken in het jaar overbodig is. Ik heb misschien 3 nachten dit jaar een beetje last gehad van warmte tijdens het slapen. Nu is het alweer bijna tijd voor winterjassen ;) Als we zo doorgaan zal het over 25 jaar misschien nodig zijn in Nederland, maar nu nog niet (mijns inziens)
Wij hebben 5 jaar geleden ons huis gekocht (was toen op enkele jaren na een nieuwbouw), eerste zomer ontzettend heet in ons huis en we hebben temperaturen gezien op de bovenverdieping (slaapkamer verdiep dus) van 37° graden. Ik heb toen beneden op de vloer een matras gaan leggen en heb daar 2 weken geslapen want het was niet uit te houden van de hitte.

Tegen de zomer erop hadden we zowel boven als beneden airo geinstalleerd en ik zou het niet meer kunnen missen. Airco ligt bij ons 5/6 weken aan (ook geen 24/7) maar het leef- en slaapcomfort dat wij in die warme weken winnen is priceless. Beste kost dat wij gemaakt hebben de afgelopen jaren.
MY23 ORBEA Orca M31e LTD - road
MY23 ORBEA Terra M31e TEAM 1x - gravel

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 17 sep 2022 09:59

met 37°C zou ik daar ook te vreden mee zijn. Zo jammer dat er idd dergelijke huizen gebouwd worden.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 17 sep 2022 10:39

Stancke schreef: 17 sep 2022 09:48
el_loco schreef: 16 sep 2022 12:00 Ik begrijp nog steeds niet waarom je een airco in huis wil als het 49/50 weken in het jaar overbodig is. Ik heb misschien 3 nachten dit jaar een beetje last gehad van warmte tijdens het slapen. Nu is het alweer bijna tijd voor winterjassen ;) Als we zo doorgaan zal het over 25 jaar misschien nodig zijn in Nederland, maar nu nog niet (mijns inziens)
Wij hebben 5 jaar geleden ons huis gekocht (was toen op enkele jaren na een nieuwbouw), eerste zomer ontzettend heet in ons huis en we hebben temperaturen gezien op de bovenverdieping (slaapkamer verdiep dus) van 37° graden. Ik heb toen beneden op de vloer een matras gaan leggen en heb daar 2 weken geslapen want het was niet uit te houden van de hitte.

Tegen de zomer erop hadden we zowel boven als beneden airo geinstalleerd en ik zou het niet meer kunnen missen. Airco ligt bij ons 5/6 weken aan (ook geen 24/7) maar het leef- en slaapcomfort dat wij in die warme weken winnen is priceless. Beste kost dat wij gemaakt hebben de afgelopen jaren.
Met een temperatuur van 37°C op de verdiepingen van een huis lijkt het mij niet dat dat huis in Nederland staat of men is vergeten de verwarming in dat huis uit te zetten of anders is er iets anders goed mis met dat huis. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 17 sep 2022 10:50

Goede zonwering en op de juiste momenten als het nog frisse nachten zijn alles open gooien is voor de meeste mensen stap 1.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Stancke
Forum-lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 30 okt 2014 20:38

Stancke 17 sep 2022 14:33

Orlok schreef: 17 sep 2022 10:39
Stancke schreef: 17 sep 2022 09:48
el_loco schreef: 16 sep 2022 12:00 Ik begrijp nog steeds niet waarom je een airco in huis wil als het 49/50 weken in het jaar overbodig is. Ik heb misschien 3 nachten dit jaar een beetje last gehad van warmte tijdens het slapen. Nu is het alweer bijna tijd voor winterjassen ;) Als we zo doorgaan zal het over 25 jaar misschien nodig zijn in Nederland, maar nu nog niet (mijns inziens)
Wij hebben 5 jaar geleden ons huis gekocht (was toen op enkele jaren na een nieuwbouw), eerste zomer ontzettend heet in ons huis en we hebben temperaturen gezien op de bovenverdieping (slaapkamer verdiep dus) van 37° graden. Ik heb toen beneden op de vloer een matras gaan leggen en heb daar 2 weken geslapen want het was niet uit te houden van de hitte.

Tegen de zomer erop hadden we zowel boven als beneden airo geinstalleerd en ik zou het niet meer kunnen missen. Airco ligt bij ons 5/6 weken aan (ook geen 24/7) maar het leef- en slaapcomfort dat wij in die warme weken winnen is priceless. Beste kost dat wij gemaakt hebben de afgelopen jaren.
Met een temperatuur van 37°C op de verdiepingen van een huis lijkt het mij niet dat dat huis in Nederland staat of men is vergeten de verwarming in dat huis uit te zetten of anders is er iets anders goed mis met dat huis. :roll:
Nope, was effectief 37°, ons huis achteraan is zowel beneden als boven 1 grote glaspartij waar de zon de hele dag schijnt tot de late namiddag. Met de hittegolf enkele jaren geleden liep de temperatuur hard op in huis. Ik nodig je graag eens thuis uit...
MY23 ORBEA Orca M31e LTD - road
MY23 ORBEA Terra M31e TEAM 1x - gravel

el_loco
Forum-lid
Berichten: 951
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 17 sep 2022 14:38

Bizar, lijkt me zeker geen pretje nee. Maar kun je dan niet misschien beter in zonwering dan in airconditioning investeren?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 17 sep 2022 15:06

Stancke schreef: 17 sep 2022 14:33 ...
Nope, was effectief 37°, ons huis achteraan is zowel beneden als boven 1 grote glaspartij waar de zon de hele dag schijnt tot de late namiddag. Met de hittegolf enkele jaren geleden liep de temperatuur hard op in huis. Ik nodig je graag eens thuis uit...
In een huis met een glaspartij als een auto-toonzaal of een serre wordt het natuurlijk 37°C; het is er voor ontworpen. De juiste zet was natuurlijk de zon buitenhouden. Maar als energie goedkoop is, krijg je natuurlijk dergelijke airco oplossingen .

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 17 sep 2022 15:55

gede schreef: 17 sep 2022 07:16
Oververhitting is inderdaad het grootste probleem bij nieuwbouwhuizen. Isoleren helpt zeer goed tegen de koude, maar als je grote raampartijen hebt, kan het binnen toch nog heel erg warm worden.
mmm; volgens mij wordt de gemiddelde nieuwbouw nog altijd niet genoeg geisoleerd en heeft de gemiddelde nieuwbouw als grootste probleem nog altijd een hoge energiekost.
grote raampartijen: in slecht geisoleerde woningen nog een groter probleem want dan komt de warmte ook nog eens door de muren. Alleen zijn er heel wat domme architecten die dachten met beter isolerend glas dat het zinvol is autotoonzalen als woonhuizen te moeten bouwen... En dan krijg je idd airco in huis...

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 17 sep 2022 16:23

Stancke schreef: 17 sep 2022 14:33
Orlok schreef: 17 sep 2022 10:39
Stancke schreef: 17 sep 2022 09:48

Wij hebben 5 jaar geleden ons huis gekocht (was toen op enkele jaren na een nieuwbouw), eerste zomer ontzettend heet in ons huis en we hebben temperaturen gezien op de bovenverdieping (slaapkamer verdiep dus) van 37° graden. Ik heb toen beneden op de vloer een matras gaan leggen en heb daar 2 weken geslapen want het was niet uit te houden van de hitte.

Tegen de zomer erop hadden we zowel boven als beneden airo geinstalleerd en ik zou het niet meer kunnen missen. Airco ligt bij ons 5/6 weken aan (ook geen 24/7) maar het leef- en slaapcomfort dat wij in die warme weken winnen is priceless. Beste kost dat wij gemaakt hebben de afgelopen jaren.
Met een temperatuur van 37°C op de verdiepingen van een huis lijkt het mij niet dat dat huis in Nederland staat of men is vergeten de verwarming in dat huis uit te zetten of anders is er iets anders goed mis met dat huis. :roll:
Nope, was effectief 37°, ons huis achteraan is zowel beneden als boven 1 grote glaspartij waar de zon de hele dag schijnt tot de late namiddag. Met de hittegolf enkele jaren geleden liep de temperatuur hard op in huis. Ik nodig je graag eens thuis uit...
Het lijkt mij wel mooi zo'n glazen pui over twee verdiepingen. Je ziet het weleens in televisie programma's over wonen. Helaas heeft dat wel als neveneffect dat als de zon erop schijnt het daarachter heel warm kan worden en ramen lappen een hele klus is. ;) Voor het eerste lijkt mij warmte/zonwerend glas een must en voor het tweede 'uit besteden'.! ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 17 sep 2022 16:41

Zonnewerend glas is een domme uitvinding; het brengt minder licht binnen, maar nog altijd 50% van de energie van de zon komt binnen; om het koel te houden moet je zowat 95% van de zon buiten houden.
Maar ook; in het verwarmingsseizoen brengt het ook minder zonnewinsten binnen... dus je moet ook extra stoken.

Plaats reactie