Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Airco in huis

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 13 sep 2022 23:01

borgmonster schreef: 13 sep 2022 22:58 Volgens mij participeert Lcsmet al, afgaande op zijn (eerdere) bijdragen.

Doe ik zelf ook, maar de overheid doet totaal niet wat ik zinvol vind. Eerder het tegenovergestelde. Wel of niet participeren heeft geen invloed op wat de overheid in mijn ogen aan zinnigs uitvoert.

NB: democratie heeft daar al helegaar niets mee te maken.
Ik weet niet wat jij de overheid noemt, maar mijn ervaring is dat je ook gemeentelijk niveau wel impact Jan hebben. Je moet natuurlijk wel mensen achter je idee krijgen...

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 14 sep 2022 06:07

Leuk de discussie over gemeentes etc maar moet ik nou wel of niet een airco aanschaffen?

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 14 sep 2022 08:17

Philippos schreef: 14 sep 2022 06:07 Leuk de discussie over gemeentes etc maar moet ik nou wel of niet een airco aanschaffen?
Is dat niet puur een persoonlijke keuze. Mij lijkt een airco te horen tot 'luxe', niet tot levensnoodzakelijk. Het is m.a.w. ieders eigen keuze of je de prijs die je ervoor moet betalen verantwoord vindt voor de luxe of niet... Een airco heeft voor- en nadelen. Ik lees hier over slaapkamers 20 gr maken in de zomer. Wel, dat vind ik dan weer een brug te ver. Het is niet persé gezond en bovendien erg onecologisch. Ik heb ventilo convectoren in combinatie met een warmtepomp. Daarmee kon ik het in de zomer op de heetste dagen 25 gr houden in de slaapkamers. Als het buiten 35 gr is, voelt dat ook aangenaam fris en dat slaapt perfect...

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 sep 2022 08:24

Of gewoon een plafond-fan. Hebben wij al sinds wij in de tropen hebben gewoond en bevalt ons nog steeds prima... Kost ook niet veel stroom én werkt goed tegen muggen.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 14 sep 2022 09:40

gede schreef: 14 sep 2022 08:17
Philippos schreef: 14 sep 2022 06:07 Leuk de discussie over gemeentes etc maar moet ik nou wel of niet een airco aanschaffen?
Is dat niet puur een persoonlijke keuze. Mij lijkt een airco te horen tot 'luxe', niet tot levensnoodzakelijk. Het is m.a.w. ieders eigen keuze of je de prijs die je ervoor moet betalen verantwoord vindt voor de luxe of niet... Een airco heeft voor- en nadelen. Ik lees hier over slaapkamers 20 gr maken in de zomer. Wel, dat vind ik dan weer een brug te ver. Het is niet persé gezond en bovendien erg onecologisch. Ik heb ventilo convectoren in combinatie met een warmtepomp. Daarmee kon ik het in de zomer op de heetste dagen 25 gr houden in de slaapkamers. Als het buiten 35 gr is, voelt dat ook aangenaam fris en dat slaapt perfect...
Tuurlijk is dit een persoonlijke keuze en mijn vraag was niet serieus bedoeld. Het was meer een hint dat het misschien on topic moet blijven, anders verzanden we weer in politieke discussies die niets te maken hebben met de vraag van Rene.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 14 sep 2022 12:39

Voorlopig ga ik beweren dat in ons klimaat met voldoende isolatie, de zon buiten houden, nachtventilatie je het binnen op max 24°C kan houden op de warmere dagen van het jaar (35°C+ buiten). 24°C voelt dan als een airco-gekoeld gebouw als je binnenwandelt. Dat is in ieder geval mijn ervaring in ons huis.
In die zin is airco niet nodig.
Kan je eventueel nog zeggen dat je om te slapen net wat frisser wil: is dat echt zo? Ik denk dat het grote deel van de wereld die luxe niet heeft. Voor mij lukt het goed bij die temperatuur.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 14 sep 2022 13:23

walter- schreef: 14 sep 2022 12:39 Voorlopig ga ik beweren dat in ons klimaat met voldoende isolatie, de zon buiten houden, nachtventilatie je het binnen op max 24°C kan houden op de warmere dagen van het jaar (35°C+ buiten). 24°C voelt dan als een airco-gekoeld gebouw als je binnenwandelt. Dat is in ieder geval mijn ervaring in ons huis.
In die zin is airco niet nodig.
Kan je eventueel nog zeggen dat je om te slapen net wat frisser wil: is dat echt zo? Ik denk dat het grote deel van de wereld die luxe niet heeft. Voor mij lukt het goed bij die temperatuur.
+1 :like:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 14 sep 2022 14:08

walter- schreef: 14 sep 2022 12:39 Voorlopig ga ik beweren dat in ons klimaat met voldoende isolatie, de zon buiten houden, nachtventilatie je het binnen op max 24°C kan houden op de warmere dagen van het jaar (35°C+ buiten). 24°C voelt dan als een airco-gekoeld gebouw als je binnenwandelt. Dat is in ieder geval mijn ervaring in ons huis.
In die zin is airco niet nodig.
Kan je eventueel nog zeggen dat je om te slapen net wat frisser wil: is dat echt zo? Ik denk dat het grote deel van de wereld die luxe niet heeft. Voor mij lukt het goed bij die temperatuur.
Tijdens die laatste hittegolf deze zomer (toen het richting 40° ging) kregen wij onze slaapkamers onmogelijk op 24° met ventileren alleen (slaapkamers bevinden zich onder een schuin dak), het ging eerder richting 28 graden... Dan ben je wel blij dat je airco hebt (die ingesteld stond op 24°). Maar 20 graden is inderdaad onzinnig (en energieverslindend) ...

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 14 sep 2022 14:17

Dit Youtube kanaal geeft wel leuke info: https://www.youtube.com/c/HSRelaxingPia ... ten/videos

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 14 sep 2022 14:38

barverme schreef: 14 sep 2022 14:08 ...Tijdens die laatste hittegolf deze zomer (toen het richting 40° ging) kregen wij onze slaapkamers onmogelijk op 24° met ventileren alleen (slaapkamers bevinden zich onder een schuin dak), het ging eerder richting 28 graden... ..
Wat bedoel je juist met ventileren een kamer op 24°C te krijgen?

Hoe je ventileren gebruikt: als het savonds buiten kouder wordt dan binnen gooi je al de ramen en deuren open (het moeten niet alle deuren en ramen zijn, maar genoeg om luchtverplaatsing te krijgen in huis en alle kamers).
Met genoeg ventilatie heb je je huis smorgens terug op 21°C.
Smorgens sluit je het huis en houd je de zon buiten (dus nergens rechtstreeks zon op ramen). Ventileren net voldoende om voldoende zuurstof in huis te hebben, zoals je doet op koude winterdagen. Een balansventilatie zorgt voor ventilatie zonder extra opwarming. Maar voldoende ventileren draagt niet zo veel bij aan opwarmen.

Dus je ventileert zo weinig mogelijk overdag. Als de warmte wel binnen geslopen is kan ventileren enige verlichting brengen omdat de tocht ons een verfrissend gevoel geeft. Maar het zorgt overdag of savonds alleen voor verder opwarmen zolang het buiten warmer is dan binnen; dat wil je niet.... Ventileren overdag zorgt dus niet in het koelhouden van je huis.

Met kamers in dak; zorg echt goed voor afsluiten van het glas langs buiten. De gemiddelde dakkamers hebben relatief weinig massa; minste zon die het raam kan raken zorgt voor veel opwarming. Dan vind ik 28 graden zelfs nog meevallen.

Walter

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 14 sep 2022 14:39

barverme schreef: 14 sep 2022 14:08
walter- schreef: 14 sep 2022 12:39 Voorlopig ga ik beweren dat in ons klimaat met voldoende isolatie, de zon buiten houden, nachtventilatie je het binnen op max 24°C kan houden op de warmere dagen van het jaar (35°C+ buiten). 24°C voelt dan als een airco-gekoeld gebouw als je binnenwandelt. Dat is in ieder geval mijn ervaring in ons huis.
In die zin is airco niet nodig.
Kan je eventueel nog zeggen dat je om te slapen net wat frisser wil: is dat echt zo? Ik denk dat het grote deel van de wereld die luxe niet heeft. Voor mij lukt het goed bij die temperatuur.
Tijdens die laatste hittegolf deze zomer (toen het richting 40° ging) kregen wij onze slaapkamers onmogelijk op 24° met ventileren alleen (slaapkamers bevinden zich onder een schuin dak), het ging eerder richting 28 graden... Dan ben je wel blij dat je airco hebt (die ingesteld stond op 24°). Maar 20 graden is inderdaad onzinnig (en energieverslindend) ...
Je bedoelt die ene dag in een jaar dat de temperatuur in de namiddag n.b. tot boven de 35°C komt . . . ? en dan ben je blij dat je daar dan een airco voor hebt . . . . bizar. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 14 sep 2022 15:02

Orlok schreef: 14 sep 2022 14:39
barverme schreef: 14 sep 2022 14:08
walter- schreef: 14 sep 2022 12:39 Voorlopig ga ik beweren dat in ons klimaat met voldoende isolatie, de zon buiten houden, nachtventilatie je het binnen op max 24°C kan houden op de warmere dagen van het jaar (35°C+ buiten). 24°C voelt dan als een airco-gekoeld gebouw als je binnenwandelt. Dat is in ieder geval mijn ervaring in ons huis.
In die zin is airco niet nodig.
Kan je eventueel nog zeggen dat je om te slapen net wat frisser wil: is dat echt zo? Ik denk dat het grote deel van de wereld die luxe niet heeft. Voor mij lukt het goed bij die temperatuur.
Tijdens die laatste hittegolf deze zomer (toen het richting 40° ging) kregen wij onze slaapkamers onmogelijk op 24° met ventileren alleen (slaapkamers bevinden zich onder een schuin dak), het ging eerder richting 28 graden... Dan ben je wel blij dat je airco hebt (die ingesteld stond op 24°). Maar 20 graden is inderdaad onzinnig (en energieverslindend) ...
Je bedoelt die ene dag in een jaar dat de temperatuur in de namiddag n.b. tot boven de 35°C komt . . . ? en dan ben je blij dat je daar dan een airco voor hebt . . . . bizar. :roll:
Het is een warmtepomp, dus in de winter gebruiken we die als verwarming in de slaapkamers. En wat deze zomer betreft, het was wel iets meer dan één dag heel erg warm bij ons in huis, althans waar ik woon :-). Maar inderdaad, ik laat die airco alleen werken wanneer het echt nodig is, en dat is hier gelukkig nog niet te vaak.

Plaats reactie