Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Airco in huis

pufpuf
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 03 jun 2011 22:43

pufpuf 10 sep 2022 11:53

Ernie C. schreef: 10 sep 2022 02:04
Mijn laatste zin slaat op de efficiëntie van de energiecentrale en het transport. Die is bijna half zo efficiënt als een cv-ketel. Draait die centrale op gas, dan ben je dus niet zoveel gas meer aan het besparen als je zou denken, maar wel geld natuurlijk.
Je hebt gelijk, ik dacht dat je het puur over het rendement van de apparaten had. En ook wat Wasbeer2006 aanhaalt is nog wel een ding. In de wintermaanden met weinig opbrengst van de panelen werkt dat spul bij iedereen gewoon op het stroomnet en dat kan op veel plaatsen nu de belasting al niet aan. En een huis accu is mooi in landen rond het Middellandse-Zeegebied maar daar kom je er hier niet mee als je grote verbruikers hebt.
Het is natuurlijk erg kortzichtig maar ik heb bij mezelf eigenlijk eerst alleen gekeken naar wat hij mij scheelt in de maand aan geld.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 sep 2022 14:05

De incentive is nu geld gericht omdat je daar veel mensen mee meekrijgt. Dat geld voor mij ook en ik denk voor 90%.
Daarna zitten we in de overheids fuik en wordt het een melkkoe zo gaat dat :-)
Die overheid ziet ook dat de terugverdientijd van zonnepanelen nu 3 jaar is en met een heel slecht contract zelf 2.

Het gaat over zoveel schijven dat het lastig organiseren is, dat begrijp ik. Ik doe wel eens een IT projectje, techniek is het probleem zelden. Besluitvorming door management des te meer. Maar technisch is het allemaal best wel te doen.

Het stroomnet kan het prima aan. Alleen niet als we om 17u allemaal de auto, de oven en de kookplaat aan gaan zetten. Nou de laatste twee is nog prima.
Maar als je bv slimme laders verplicht of een simpel kastje daartussen. En je mag tussen 17u en 20u niet je auto laden. (kan je nog beter inrichten maar het is een voorbeeld) En daarna met de stroom die nodig is verdeel je over de uren totdat je de auto gebruikt is er niets aan de hand.

Ik hoor allemaal mensen om me heen die geadviseerd wordt om 22KW laders thuis op te hangen. Als ik dan vraag waarom weet niemand het antwoord ook bij de dealer niet die het mij adviseerde.

De zonne en daglichtpanelen zullen ook veel beter worden. Ik heb nog panelen van 320wp twee jaar oud het gemiddelde wat je nu koopt en gangbaar is 390wp. Hoe goed worden de daglichtpanelen?

Worden er straks overal accu's ingestopt? koelkasten, wasmachines etc. Ik zie het gebeuren (naar mijn idee niet de oplossing)
Verplicht electrische auto's met een dak van zonnepanelen.

De lightyear zero hoeft als je gem 70 tot 80km per dag rijd van maart tot september niet aan de stekker in Spanje.
Daarmee pak je 90% van de doelgroep.

Met de techniek van nu iets aangepast kunnen we in NL van maart tot sep ook energie neutraal zijn.
Ik ben benieuwd wat de opties voor de winter zijn. Met name nov tm jan gaat denk ik lang een uitdaging blijven.
Maargoed van stroom weet ik wel iets, maar van andere bronnen niet. Hoe intresant word waterstof?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 sep 2022 14:28

Grote probleem van waterstof is dat het ongelofelijk veel energie kost om te wekken.

Een klassiek geval van vestzak-broekzak dus.

Voor de auto-industrie is het natuurlijk een prima verdienmodel, want er valt veel meer aan te onderhouden dan aan een EV.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1338
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 12 sep 2022 14:54

havana schreef: 12 sep 2022 14:28 Grote probleem van waterstof is dat het ongelofelijk veel energie kost om te wekken.

Een klassiek geval van vestzak-broekzak dus.

Voor de auto-industrie is het natuurlijk een prima verdienmodel, want er valt veel meer aan te onderhouden dan aan een EV.
Op momenten dat de zon schijnt en de wind waait heb je heel veel energie die je maar moeilijk kunt opslaan. Daar moet je iets mee doen. Bijvoorbeeld er waterstof van maken d.m.v. electrolyse.
Er zijn heel veel industriële processen waar electrolyse ingezet wordt.

Voorlopig zitten we in een transitieproces. Dat is zelden een weg in een rechte lijn rechtdoor loopt.
hun fietsen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 sep 2022 15:06

Dat zou inderdaad de toekomst kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 12 sep 2022 16:32

wasbeer2006 schreef: 12 sep 2022 14:05 ............ En je mag tussen 17u en 20u niet je auto laden. (kan je nog beter inrichten maar het is een voorbeeld) .........
En wat als de overheid dan helemaal regelt hoeveel jij wel of niet krijgt?
Er zijn er zelfs die een CO2 budget per persoon hebben voorgesteld.
Met Timmermans en andere gelijkgestemden aan het roer zou dat zo maar kunnen.
Voor alle duidelijkheid, ik geloof niet dat de (r)overheid het goed voor heeft met haar burgers maar vooral zichzelf in stand wil houden.
I know myself like no one else
Nothing to defend

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 sep 2022 20:12

Nouja Elk land is gewoon een BV.
Je kan wachten op rekening rijden in NL iig.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 13 sep 2022 21:14

Lcsmet schreef: 12 sep 2022 16:32
wasbeer2006 schreef: 12 sep 2022 14:05 ............ En je mag tussen 17u en 20u niet je auto laden. (kan je nog beter inrichten maar het is een voorbeeld) .........
En wat als de overheid dan helemaal regelt hoeveel jij wel of niet krijgt?
Er zijn er zelfs die een CO2 budget per persoon hebben voorgesteld.
Met Timmermans en andere gelijkgestemden aan het roer zou dat zo maar kunnen.
Voor alle duidelijkheid, ik geloof niet dat de (r)overheid het goed voor heeft met haar burgers maar vooral zichzelf in stand wil houden.
Het zou zomaar allemaal eerder zijn dan mening geen verwacht,..
Voorlopig word er al geeist dat we 10% minder stroom gaan gebruiken.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1375169 ... m-besparen

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1260
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 13 sep 2022 22:29

wasbeer2006 schreef: 13 sep 2022 20:12 Nouja Elk land is gewoon een BV.
Je kan wachten op rekening rijden in NL iig.
Zeker. Nog wel geduld hebben tot 2030, in het regeerakkoord is opgenomen dat rekening rijden dan zou moeten ingevoerd.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 13 sep 2022 22:45

Lcsmet schreef: 12 sep 2022 16:32
wasbeer2006 schreef: 12 sep 2022 14:05 ............ En je mag tussen 17u en 20u niet je auto laden. (kan je nog beter inrichten maar het is een voorbeeld) .........
En wat als de overheid dan helemaal regelt hoeveel jij wel of niet krijgt?
...
De vraag zit niet zozeer bij de overheid...
Het gaat gewoon over de kost van jouw installatie en energie thuis. Hoe meer verbruikt geconcentreert zit op enkele uren, hoe groter de -maatschappelijke- kost. Hoe meer verbruik gespreid zit, hoe lager de kost.
In de praktijk in België en Nederland deels opgevangen met een nacht of weekend tarief. Maar idd met komst van elektrische voertuigen kan de situatie hard scheefgroeien. Dan is er de keuze tussen ofwel veel extra investeringen in een zwaarder netwerk danwel de keuze in verspreid gebruik (of de keuze dat persoon x of bedrijf y zoals in Nederland al het geval, niet meer nieuw aangesloten kan worden).

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 13 sep 2022 22:47

Lcsmet schreef: 12 sep 2022 16:32 ...
Voor alle duidelijkheid, ik geloof niet dat de (r)overheid het goed voor heeft met haar burgers maar vooral zichzelf in stand wil houden.
Ik kan je dan alleen maar aanraden zelf te participeren in de maatschappij zodat dat wat jij de overheid noemt, zoveel mogelijk doet wat jij zinvol vindt. We leven in een democratie, maak er gebruik van...

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 13 sep 2022 22:58

Volgens mij participeert Lcsmet al, afgaande op zijn (eerdere) bijdragen.

Doe ik zelf ook, maar de overheid doet totaal niet wat ik zinvol vind. Eerder het tegenovergestelde. Wel of niet participeren heeft geen invloed op wat de overheid in mijn ogen aan zinnigs uitvoert.

NB: democratie heeft daar al helegaar niets mee te maken.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Plaats reactie