Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Airco in huis

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4612
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 16 sep 2022 07:53

gede schreef: 15 sep 2022 18:16

Bomen planten is nog geen druppel op een hete plaat. Ik heb eens uitgerekend dat ieder gezin met een auto op fossiele brandstof een volledig voetbalveld bomen moet hebben om dat te compenseren. Waar planten we voor elk gezin een voetbalveld bomen?
Je kan het ook anders bekijken.
Wat is het probleem; het aantal bomen of het aantal mensen?

Een grafiekje over werelddemografie zegt meer

Afbeelding

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4612
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 16 sep 2022 08:01

BertL schreef: 15 sep 2022 17:32 We waren tegen kernenergie vanwege het afval waar we nog generaties lang mee opgescheept zouden zitten.
In plaats daarvan kozen we voor energiecentrales op fossiele brandstoffen. Het afval daarvan komt in de vorm van broeikasgassen. Daar zitten we ook nog een aantal generaties mee opgescheept
Machines die CO2 vastleggen en O2 produceren zouden ons kunnen helpen. Bomen planten dus.
Niks mis met bomen planten, ik doe het vooral zelf.
En wel inlandse boomsoorten. Massaal.
Mijn buren beginnen wat angstig te worden dat mijn bomen ooit zo hoog worden dat de schaduw ervan hun rendement van de zonnepanelen zal doen zakken. :D

Maar economisch en ecologisch gezien op wereldvlak is thorium gewoon de oplossing.
Goedkoper dan traditionele centrales.
Veel minder afval. Dat afval is veel minder radioactief. Het afval is veel korter radioactief.
Je kan er ook oud radioactief afval dat nog duizenden jaren radioactief zou zijn in kwijt.
De centrales zijn bovendien veel veiliger met het gesmolten zout-systeem.
De grondstof is goedkoper en makkelijker te delven. Zelfs in regio's kortbij.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4612
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 16 sep 2022 08:05

Lcsmet schreef: 15 sep 2022 19:52
RobertvD schreef: 15 sep 2022 08:59
.....
Los daarvan, ik zie hier nog steeds geen kostenplaatje. ...............
Studie bewijst oversubsidiëring van zonneparken
Het besluit: tot 73,9 procent van de uitgekeerde groenestroomcertificaten waren in werkelijkheid oversubsidies.
Bron: https://www.hln.be/binnenland/studie-be ... ~adebdf25/
En ondertussen, Nationale Bank slaat alarm over Belgische staatsfinanciën: “Begrotingstekorten onhoudbaar hoog”
Bron: https://businessam.be/nationale-bank-sl ... baar-hoog/
En toen werd het stil.
Zulke zaken zijn wel geweten, maar het ideologisch 'inconvenient', dus wordt er niets aan/mee gedaan.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 16 sep 2022 08:15

walter- schreef: 15 sep 2022 10:39 .....moet niet ongelukkig zijn als hij voor zijn voorstellen geen meerderheden vindt en dan zeggen dat hij niet in een democratie leeft.
Ik weet niet of je het op mij had maar ik ben echt niet ongelukkig hoor.
8 Partijen, waarvan er enkele bijna niets voorstellen. Een pak ministers waarvan er enkelen geen enkele stem hebben gehaald.
Als voorbeeld van een democratie kan dat tellen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 16 sep 2022 08:33

gede schreef: 15 sep 2022 08:09 ......In elk geval is het zo dat zonnepanelen enorm rendabel zijn ...........
Leg je zonnepanelen omdat het goed is voor het milieu of omdat ze rendabel zijn?
Leg je zonnepanelen omdat het goed is voor het milieu of omdat je er subsidie voor krijgt/kreeg?
Rij je electrisch omdat het goed is voor het milieu of omdat zo"n auto fiscaal heel interessant is?
Mag een windmolen in jouw tuin gezet worden of heb je hem liever bij je verre buur in de tuin?


Maar de realisten mogen vooral niet schrijven of zeggen dat de milieukosten enorm zijn.
Het is net iets te gemakkelijk om te roepen hoe belangrijk het milieu is als een ander mee de factuur moet betalen.
Dat is mijn punt, niet meer niet minder.

Mijn verlichting in huis is LED, ik heb een superzuinige wandgasketel voor mijn verwarming en warm water.
Ik heb de zuinigst mogelijke ijs en diepvrieskast.
Ik maak geen vliegvakanties.
Mijn echtgenote koopt levensmidddelen met zo min mogelijk verpakking, en het afval wat overblijft wordt gesorteerd.

Waar ik wel een hekel aan heb zijn de doemscenario's en de groene dogma's die ze mij steeds door de strot willen rammen.
Ze moeten mij, terwijl ze zelf elke maand het vliegtuig richting Straatsburg nemen of in hun veel te grote auto richting Brussel rijden echt geen schuldgevoel aan te praten.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 sep 2022 08:38

Klagen over de politiek, ik snap het niet:
Campagnolo Ultra Dork

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 16 sep 2022 11:26

Lcsmet schreef: 16 sep 2022 08:15
walter- schreef: 15 sep 2022 10:39 .....moet niet ongelukkig zijn als hij voor zijn voorstellen geen meerderheden vindt en dan zeggen dat hij niet in een democratie leeft.
Ik weet niet of je het op mij had maar ik ben echt niet ongelukkig hoor.
8 Partijen, waarvan er enkele bijna niets voorstellen. Een pak ministers waarvan er enkelen geen enkele stem hebben gehaald.
Als voorbeeld van een democratie kan dat tellen.
Democratie gaat over het hebben van een meerderheid (naast een hoop rechten en vrijheden). Zolang je de meerderheid hebt die de grondwet volgt is er geen probleem. Het is niet omdat jouw voorstellen voor het wijzigen van de spelregels er niet doorgeraken dat er daarom geen democratie is. Het zegt alleen dat niet voldoende anderen kan overtuigen van je gelijk. Dat is iets anders dan geen democratie.

Er zijn trouwens zeer weinig landen waar ministers moeten verkozen zijn (ik weet zelfs niet of die er zijn).

el_loco
Forum-lid
Berichten: 950
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 16 sep 2022 12:00

Ik begrijp nog steeds niet waarom je een airco in huis wil als het 49/50 weken in het jaar overbodig is. Ik heb misschien 3 nachten dit jaar een beetje last gehad van warmte tijdens het slapen. Nu is het alweer bijna tijd voor winterjassen ;) Als we zo doorgaan zal het over 25 jaar misschien nodig zijn in Nederland, maar nu nog niet (mijns inziens)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 16 sep 2022 14:50

Dat hangt van je situatie af. (ik heb ze niet overigens)
Maar bij mijn zoon op zolder is het acht weken 28 tot 32 graden geweest.

Vanaf mei is het daar al snel 25 a 26 graden.
Ik werk in een kamer op de eerste in die warme weken is het daar in de middag ook gewoon 28 a 30 graden en dat ook twee maanden lang.
Kan er best tegen, maar lekker is anders en dan waren de nachten nog redelijk fris.

En dan heb ik nog een koud (goed geisoleerd) huis. Nu is het bv nog maar 22 graden beneden en 24 op zolder.

Wat me nog tegenhoud is al die buizen over je gevel, dat vind ik echt geen porum.
Bij de een gaat het wel, maar sommige maken er echt een potje van

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8290
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 16 sep 2022 19:55

el_loco schreef: 16 sep 2022 12:00 Ik begrijp nog steeds niet waarom je een airco in huis wil als het 49/50 weken in het jaar overbodig is. Ik heb misschien 3 nachten dit jaar een beetje last gehad van warmte tijdens het slapen. Nu is het alweer bijna tijd voor winterjassen ;) Als we zo doorgaan zal het over 25 jaar misschien nodig zijn in Nederland, maar nu nog niet (mijns inziens)
Dat jij maar drie nachten niet lekker hebt geslapen vanwege de warmte zegt toch niets over een ander (huis).
Sommigen hebben het ook zelden koud.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 16 sep 2022 20:03

wasbeer2006 schreef: 16 sep 2022 14:50

En dan heb ik nog een koud (goed geisoleerd) huis. Nu is het bv nog maar 22 graden beneden en 24 op zolder.
goed geisoleerd en tegen de middag 28 °C; dat klopt toch niet? Ofwel laat je de zon volop binnenschijnen.

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 17 sep 2022 07:15

lugosi schreef: 16 sep 2022 08:05
Lcsmet schreef: 15 sep 2022 19:52
RobertvD schreef: 15 sep 2022 08:59
.....
Los daarvan, ik zie hier nog steeds geen kostenplaatje. ...............
Studie bewijst oversubsidiëring van zonneparken
Het besluit: tot 73,9 procent van de uitgekeerde groenestroomcertificaten waren in werkelijkheid oversubsidies.
Bron: https://www.hln.be/binnenland/studie-be ... ~adebdf25/
En ondertussen, Nationale Bank slaat alarm over Belgische staatsfinanciën: “Begrotingstekorten onhoudbaar hoog”
Bron: https://businessam.be/nationale-bank-sl ... baar-hoog/
En toen werd het stil.
Zulke zaken zijn wel geweten, maar het ideologisch 'inconvenient', dus wordt er niets aan/mee gedaan.
Niets mee gedaan?? Subsidies zijn verregaand afgebouwd. Zonnepanelen zijn intussen zeer rendabel zonder subsidies, dat was in het begin niet het geval. De subsidies hebben ertoe bijgedragen dat deze technologie zich kon blijven ontwikkelen. Doordat relatief veel mensen zonnepanelen hebben, zijn onze nationale tekorten relatief beperkt.

Zo kan je het ook bekijken i.p.v. er enkel negatief over te doen. Nieuwe technologie heeft soms een duwtje nodig. Dar duwtje kan een nuttige taak voor de overheid zijn.

Plaats reactie