Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Airco in huis

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 18 sep 2022 11:28

Ik volg dit topic met grote interesse. Wat ik me afvraag over zonnepanelen (heb ze zelf nog niet maar ben bezig met aanschaf, incl. de vraag wat handig is qua warmtepomp/airco ) is of ze ook een verkoelend effect hebben aangezien de zonnestraling niet meer rechtstreeks op de dakpannen beland en het dak opwarmt.
Heeft iemand dat effect kunnen waarnemen ?
older Budweiser

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 18 sep 2022 11:36

Het is natuurlijk logisch dat als er tussen de zonnestraling en het oppervlak een (zonne)paneel wordt geplaatst er onder dat paneel geen zonnestraling komt, tenzij het doorzichtig glas is natuurlijk. Maar er zal iig geen verkoelend effect optreden al zal je er wel minder warmte onder ervaren. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 18 sep 2022 12:23

Kilowatt schreef: 18 sep 2022 11:28 Ik volg dit topic met grote interesse. Wat ik me afvraag over zonnepanelen (heb ze zelf nog niet maar ben bezig met aanschaf, incl. de vraag wat handig is qua warmtepomp/airco ) is of ze ook een verkoelend effect hebben aangezien de zonnestraling niet meer rechtstreeks op de dakpannen beland en het dak opwarmt.
Heeft iemand dat effect kunnen waarnemen ?
Ik heb zelf een plat dak en vol liggen met zonnepanelen, ik merk er in de zomer niks van dat het wat minder warm zou zijn.
Tevens is het dak afgestrooid met witte leislag wat de zon af zou moeten stoten, maar nogmaals ik merk er weinig van.
Vandaar een split unit airco op de overloop waardoor de slaapkamers 's nachts lekker koel zijn...

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 sep 2022 21:42

Zon komt, mits je dak een beetje geisoleerd is bijna niet door het dak.
Het is meestal glas. Wij hebben vier van die velux ramen op zolder, 2 west en 2 oost.
Op de lange zomerdagen heb ik van 6uur tm 22u de zon er vol in. Wel een fijne ligging voor zonnepanelen. Kan er 40 kwijt als het moet :-)

In de zomer zit de zonwering ervoor, maar als je dan nog voelt hoe heet het erachter is, echt bizar.
En een winterdag met zon is voldoende om het daar 18 to 20 graden te maken en het zijn maar vier ramen van 1,2 x 1,2.

Wout88
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 jan 2022 07:25
Locatie: Zuid-Holland

Wout88 19 sep 2022 07:12

Kilowatt schreef: 18 sep 2022 11:28 of ze ook een verkoelend effect hebben aangezien de zonnestraling niet meer rechtstreeks op de dakpannen beland en het dak opwarmt.
Heeft iemand dat effect kunnen waarnemen ?
Ik heb mijn zuidelijk gelegen schuine dak vol gelegd met 12 panelen. Ik merkte geen verschil in temperatuur of verkoelend effect. Wel heb ik een geïsoleerd dak. Zoals in het bericht hierboven aangeven merkte ik een groter verschil toen ik alle ramen (Velux en dakkapel) verving voor HRR++ glas.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1338
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 19 sep 2022 11:13

Isoleren heeft wel een verkoelend effect. De warmte kan er niet uit in de winter en niet in tijdens de zomer.
We hebben dit afgelopen winter gedaan en het effect is goed merkbaar. Het is nog steeds 22 graden in huis en de kachel is nog niet aan geweest.

In de zomer is het niet warmer dan 24 graden geweest.
hun fietsen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 sep 2022 12:23

Ook dit zou je weer een soort slim moeten doen.
wat kost meer energie? In de winter verwarmen of in de zomer koelen.

Maw onze zolder blijft wrijwel de hele winter op tempratuur door de zon door de velux ramen.
Tenzij het echt een slechte koude week zonder zon is, maar dat is zelden.

Ik hoef daar dus hooguit vijf dagen te verwarmen.
Nu was het juli en augustus te warm en zou ik voor het goede moeten gaan koelen.

Overigens als je glas gaat vervangen ga naar triple glas. Dat is verschil is bijna net zo groot als van enkel naar dubbel.
HR++ kan een verbetering zijn, maar ik zou triple doen, kost amper meer. Moet je wel de ruimte in je kozijn hebben, anders wordt het wel prijzig uiteraard.
Maar in je vast ramen is de ruimte er vaak wel.

En wat natuurlijk een goed "slimme" bezuiniger is zijn gordijnen!
Maak ze electrisch en een leuk domotica programma erop, bezuiniging gegarendeerd.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 19 sep 2022 12:45

wasbeer2006 schreef: 19 sep 2022 12:23 ...
wat kost meer energie? In de winter verwarmen of in de zomer koelen.

...

En wat natuurlijk een goed "slimme" bezuiniger is zijn gordijnen!
Maak ze electrisch en een leuk domotica programma erop, bezuiniging gegarendeerd.
Isolatie zorgt én voor minder verwarming in de winter én voor minder koelen in de zomen. 2 vliegen in 1 klap ;-).

Hoe zie je verbetering met gordijen? Dat zie ik niet. Ze zijn geen oplossing om de zon buiten te houden en hun isolatie waarde is beperkt; hoogsten een iets fijner gevoel op koude avonden. Ze zullen een hogere oppervlakte temperatuur hebben dan het glas wat we aangenamer zullen ervaren.

Walter

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 sep 2022 16:32

nou je houd met gordijnen best warmte of koud tussen grodijn en kozijn.
Voel maar eens als je ze open doet. Het is gewoon extra isolatie.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 19 sep 2022 16:55

wasbeer2006 schreef: 19 sep 2022 16:32 nou je houd met gordijnen best warmte of koud tussen grodijn en kozijn.
Voel maar eens als je ze open doet. Het is gewoon extra isolatie.
idd 'voelt' ;-). Ivm opwarmen: licht komt zowat 100% door je glas; botst op je interieur (vloer, wanden, je gordijn, je kast...), warmt dat voorwerp op, dat warmere voorwerp gaat infrarood uitstralen, je vensterglas is zo onderworpen dat het grootste deel infrarood straling tegenhoudt. Dus 100% van de zonne-energie gaat je interieur in, een beperkt deel naar buiten. Eens de energie voorbij je glas, is het een verloren strijd.... De zonnewering moet echt aan de buitenzijde. Je gordijn in de zomer wordt gewoon een soort radiator die enkel de energie inbreng wat vertraagt. Maar eens voorbij je glas, wordt het zonlicht gewoon warmte die niet meer buiten gaat (want daar is je glas dus op ontworpen).
Eenzelfde in de winter; om een redelijke isolatiewaarde te hebben moet lucht stilstaan: Eens meer dan 1 cm dik, zit er zoveel beweging in de luchtlaag dat de isolatiewaarde verwaarloosbaar wordt. De isolatiewaarde achter het gordijn is beperkt. Of ook: als het in de winter achter het gordijn 'koud voelt', helpt het misschien beter isolerend glas te plaatsen ;-). Eventueel heb je met gordijnen wat comfort winst omdat de koude stroming langs het glas vooral achter je gordijn blijft waardoor je het een graadje kouder in huis kan hebben voor hetzelfde comfort en zo energie kan besparen. De isolatiewaarde is echt beperkt.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 sep 2022 09:43


Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 20 sep 2022 11:20

Ik werk momenteel vanuit thuis en heb op mijn werk/sportkamer een daikin airco. Enorm fijn natuurlijk als ik op de indoortrainer mijn uurtje werk verzet. Airco op 18gr. Krachtig en ook nog 2 ventilatoren vanonder voor de rijwind simulatie. Wat een genot!

Nu heb ik de airco op verwarmingsstand, rest van huis is onbemand, dus ik probeer eens of ik het zo behaaglijk kan maken op "kantoor" (5x3.5mtr).

Maar op 22 gr verwarmen is het hier niet uit te houden. Pffff, echt benauwd. Nu terug gezet naar 20gr en dat is al beter.
Omgekeerd vind ik 20 graden in koelmodus weer veel te koud, en heb ik hem dan in kantoor/werk stand op 22 en op slaapkamers op 23. Kinderkamers zelfs op 24, dan is het voor hun echt koel genoeg als rest van huis 25+ is.

Ik denk er nu dus aan om op mijn vaste thuiswerkdagen dat ik alleen ben een programma aan te maken om te verwarmen. Wat is nu een behaaglijke temp? En herkennen jullie dit euvel?

Plaats reactie